پیام سپاهان
رئیس جهاد کشاورزی اصفهان :
محدودیتی برای اجرای کشت های گلخانه ای وجود ندارد
پنجشنبه 30 فروردين 1397 - 10:47:11
سپاهان نیوز - اصفهان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برغم بحران خشکسالی و مشکلات کم آبی در استان هیچ محدودیتی برای اجرای کشت های گلخانه ای وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، محسن کریمیان عصر چهارشنبه در نشست خبری پیش از افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان افزود: برای ارائه تسهیلات برای اجرای کشت های گلخانه ای و انجام دیگر فعالیت های کم آب حوزه کشاورزی و دام آمادگی داریم.
وی درپاسخ به سئوال ایرنا درمورد جایگزین های شغلی برای تامین معیشت کشاورزان شرق گفت:ارائه برنامه به کشاورزان بر اساس آمایش سرزمین، بازارهای موجود برای تولیدات احتمالی، وجود سرمایه گذاروباتوجه به میزان آب وخشکسالی انجام می گیرد.
کریمیان اضافه کرد: طرح "آبرسانی سیار" در دستور کار است و به دنبال نهایی شدن اجرای آن هستیم.
وی ادامه داد: برنامه های زیادی در بخش دامپروری، مجتمع های پرورش شتر مرغ، استخرهای پرورش ماهی قزل آلا برای کشاورزان و تامین معیشت آنها در دستور کار است.
وی تصریح کرد: اولویت اول ما در استان اصفهان، حفظ باغ هاست زیرا بیش از 50 درصد باغ های استان در معرض خشکسالی شدید است.
*** امسال یک سال استثناست
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در گفت وگو با ایرنا، تاکید کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، کاهش بیش از 50 درصدی آب و شرایط خشکسالی پیش آمده، امسال از دیگر سال ها استثناست که باید پشت سر گذاشته شود.
مهرداد مرادمند افزود: امسال یک دوره گذار را در بخش کشاورزی حوزه زاینده رود را طی می کنیم و امیدواریم شرایط آبی امسال دیگر تکرار نشود.
وی گفت: طبق قانون وقتی دولت نمی تواند آب کشاورزان را تامین کند باید بهای آن را بپردازد.
مرادمند افزود: هم اکنون 16 صنعت آب بَر با پرداخت بهای میزان آبی که باید در اختیار کشاورزان قرارمی گرفت تا تامین معیشت کنند، در انجام این کار به دولت کمک می کنند.
وی اضافه کرد: امسال را باید با پرداخت این مبالغ به کشاورزان پشت سر بگذاریم.
وی افزود: بارگذاری بیش از حد در حوزه زاینده رود باعث شد تا اکنون با کاستی آب بیش از 80 درصد در بخش کشاورزی مواجه شویم.
مرادمند اضافه کرد: در این شرایط جهاد کشاورزی اصفهان فقط می تواند در گرایش های مربوط به خود به فکر ایجاد جایگزین های شغلی برای کشاورزان باشد که در نهایت نیاز به آب هرچند اندک دارد.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در شرق اصفهان برخی کشاورزان به پرورش ماهی قزل آلا با آب شور یا زهآب ( آبی که برای کشاورزی استفاده ندارد و حتی خاک را نیز مورد تهدید قرار می دهد) و کشت های گلخانه ای با مصرف یک دهم آب روی آورده اند.
وی افزود: کاشت درخت پسته نیز در دستور کار است زیرا این درخت با آب شور آبیاری شده و مشکلی برای آن ایجاد نمی شود.
مرادمند گفت: ما می توانیم حتی با در اختیار گرفتن 10 تا 20 درصد از میزان آب در سال های معمول، تولیدات خود را حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که این اقدامات زمان بر است و همین امسال قابلیت اجرا و به ثمر نشستن ندارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان در روزهای 29 فروردین تا یکم اردیبهشت در اصفهان برپاست.
ت/ 7153 / 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29567/محدودیتی-برای-اجرای-کشت-های-گلخانه-ای-وجود-ندارد
بستن   چاپ