پیام سپاهان
مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
زالو درمانی منجر به انتقال ایدز و هپاتیت نمی شود
پنجشنبه 30 فروردين 1397 - 13:26:57
سپاهان نیوز - اصفهان- مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زالو باید یکبار مصرف باشد و بعد از مصرف توسط درمانگر معدوم شود که با این پیش فرض‌ها منجر به انتقال ایدز و هپاتیت نمی شود.

محمد مظاهری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز پرورش زالوی طبی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و با نظارت و تعامل وزارت بهداشت و سایر سازمان های ذی صلاح قانونی می‌تواند در امر اشتغال‌زایی جوانان و صادرات نقش ارزنده ای از خود ایفا کند.
وی بیان داشت: زالو علاوه بر نقش طبی خود در هواشناسی و سنجش هوا در دهه پیش و به ویژه در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه استفاده شده است.
مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: زالودرمانی با زالو اندازی کاملا متفاوت است.
وی ادامه داد: ممکن است فرد غیر مجربی برای بیماری طی چند نوبت تعدادی زالو بیندازد که در این شیوه در خصوص بیمار، زالو درمانی انجام نشده است و فقط زالو اندازی انجام شده است.
مظاهری گفت: تشخیص نیاز به زالو، امری درمانی و مستلزم شناخت دقیق بیماری، شناخت بیمار و نیز شناخت کامل زالو و توانایی های آن دارد.
وی ادامه داد: زالو درمانی در پسوریازیس و آرتروز زانو و بهبود نسبی احتقان وریدی توصیه می‌شود و اینکه چرا زالو می‌تواند آثار درمانی خاصی در پیوند اندامک‌های انتهایی یا جوش‌های صورت و غیره از خود بروز دهد، نیازمند مطالعات فراوان در این حوزه است و به نظر می رسد کـــه دلیل اصلی تراوش آنزیم‌های بزاق زالو است.
مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در متون معتبر طب ایرانی به زالو، علق یا دیوچه گفته می شود و زالو کرمی است از خانواده کرم های خاکی که دوزیست و دو جنسی است و آن را جراح کوچک یا میکروسرجن نیز می گویند. هر جا که نتوان از حجامت بهره گرفت، می توان به زالودرمانی یا ارسال علق متوسل شد.
وی افزود: ضروری است که زالوهای مورد استفاده باید پرورشی و دارای شناسنامه و بدون هرگونه آلودگی قارچی یا باکتریایی باشد. بنابراین بدیهـــی اســـت که گرفتن زالو از لجنزارها و مــرداب ها غیر بهداشتی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29581/زالو-درمانی-منجر-به-انتقال-ایدز-و-هپاتیت-نمی-شود
بستن   چاپ