پیام سپاهان
اکبری:
برخی از تصمیمات کشور با سیاست‌های اقتصادی منطبق نیست
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 09:33:08
سپاهان نیوز - رییس سازمان برنامه و بودجه اصفهان با انتقاد بر اینکه هنوز برخی از این سیاست های کشور را با سیاست های اقتصادی خود منطبق نکرده ایم، گفت: طی سال های گذشته ما خصولتی ها را بزرگ کردیم، در حالیکه در اصل 44 قرار بود دولت اندازه خود را کوچک کند، اما این اتفاق کمتر رخ داد.
نعمت الله اکبری در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خصوص برخی از سیاست گذاری های اشتباه دولت در برخی مسائل اقتصادی از جمله بازار ارز، اظهار کرد: متاسفانه برخی سیاست گذاری های کشور از قبل اتخاذ شده و اصلاح آن به راحتی امکان پذیر نیست. 
وی با تاکید بر اینکه وقتی یک سیاست غلطی از قبل اجرا می شود، اصلاح آن ساده نیست و ترک آن، مستلزم یک سری هزینه ها برای سیستم است، گفت: به عنوان مثال دولت به دنبال اصلاح طرح هدفمندی یارانه ها است، اما با مقاومت بخش های مختلف جامعه هم چون مجلس روبرو است و با اینکه مطابق قانون مصوب مجلس باید یارانه افرادی که نیازمند نیستند، حذف شود، اما در این شرایط دولت نمی تواند این سیاست را اصلاح کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه اصفهانبا بیان اینکه متاسفانه نتوانستیم برخی از این سیاست های کشور را با سیاست های اقتصادی خود منطبق کنیم، اظهار کرد: کشور در برهه ای از زمان، درگیر یک سری از تحریم ها شد که این برای کشور پرهزینه شد. در این راستا دولت سعی به اصلاح برخی از سیاست ها و تصمیمات کرد که مهمترین آن برجام بود. البته هنوز سیاست های غلطی در زمینه مصرف بی رویه آب، انرژی و ... وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه برای حل بسیاری از مشکلات کشور اصل 44 قانون اساسی باید به صورت واقعی اجرا می شد، تصریح کرد: متاسفانه طی سال های گذشته ما خصولتی ها را بزرگ کردیم در حالیکه در اصل 44 قرار بود دولت اندازه خود را کوچک کند که این اتفاق کمتر رخ داد. 
اکبری افزود: در این فضا نهادهایی که از این نوع ویژگی برخوردار بودند، توانستند اداره امور بزرگ اقتصاد کشور را در دست بگیرند و در نهایت صحنه و عرصه را برای بخش خصوصی تنگ کردند.
وی در خصوص گسترش فضای رانت در این شرایط، گفت: یکی از مسائل روشن در هر اقتصاد دولتی، رانت خواری است و به طور قطع این کار منافع بسیاری برای برخی از فعالان اقتصادی دارد، هر چه اندازه دولت گسترده تر باشد رانت خواری نیز گسترده تر می شود
رییس سازمان برنامه و بودجه اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر راه مبارزه با رانت خواری در کشور، تاکید کرد: تنها در صورتی که دولت اندازه خود را کوچک کند می توانیم رانت خواری را کاهش دهیم. باید توجه داشت هر گامی که دولت برای کوچک سازی خود بردارد موجب کاهش رانت خواری می شود البته تلاش های زیادی در دولت دوازدهم شده و اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29613/برخی-از-تصمیمات-کشور-با-سیاست‌های-اقتصادی-منطبق-نیست
بستن   چاپ