پیام سپاهان
اول اردیبهشت با بوی سعدی
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 09:33:13
سپاهان نیوز - یک استاد ادبیات دانشگاه اصفهان گفت: گلستان سعدی در روز اول اردیبهشت به پایان رسیده و او این اثر معروف خود را در این روز ارائه کرد.
سعید شفیعیون در گفت و گو با خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان با اشاره به اینکه سعدی جز چند شاعر محدود و به عنوان یکی از ابرشاعران فارسی محسوب می شود و در اغلب حوزه های ادبیات آثار تولید کرده است، اظهار کرد: شهرت آثار سعدی مورد استقبال مردم و ادیبان زمان خود بود. همچنین اشعارش تاثیر بسیار زیادی در جامعه داشت به همین دلیل شاعران سعی در تقلید آثارش داشتند و ادبا به شرح آثارش پرداختند. اشعار این شاعر در مکتب های قدیم ایران چون هند، ترکیه و قسمتی از اروپا تدریس می شده است.
وی افزود: شعرهای سعدی پیوسته رو نویسی می شده و از علاقه مندان به ادبیات از آثار معروف او "گلستان" و"بوستان" الگو می گرفتند و این دو تا عصر حاضر مورد توجه مردم و ادیبان ،شاعران و نویسندگان است.
این استاد ادبیات دانشگاه اصفهان ادامه داد: زندگی نامه سعدی بسیار پراکنده و مبهم است و ژانرهای گلستان و بوستان تخیلی است. به همین منظور نمی توان این دو اثر او را واقعه نامه تلقی کرد هرچند که برخی از قسمت هایش هم واقعیت داشته باشد.
شفعیون به علت نام گذاری اول اردیبهشت به نام سعدی اشاره کرد و گفت: سعدی گلستان خود را روز اول اردیبهشت به پایان می رساند و آن را به مردم ارائه می کند.
وی تصریح کرد: اگر می بینیم بخشی از غزلیات و گلستان اشعاری به زبان عربی دارد به این دلیل است که این شاعر بزرگ بخش زیادی از تحصیلات خود را در بغداد گذرانده است و از سویی دیگر در زمان سعدی ادبا می بایستی به زبان عربی مسلط می بودند. هرچند که سعدی اثر اختصاصی به زبان عربی ندارد و فقط در میان آثارش چند شعر به زبان عربی دیده می شود. 
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29615/اول-اردیبهشت-با-بوی-سعدی
بستن   چاپ