پیام سپاهان
رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل:
فصل اول کاوش شهر زیرزمینی سفید شهر آران و بیدگل آغاز شد
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 12:25:51
سپاهان نیوز - آران و بیدگل - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از آغاز کاوش در شهر زیرزمینی سفید شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مجید نوری پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در مرحله اول کاوش، با توجه به بررسی ها و مطالعات اولیه، کاوش از سرداب خانه تاریخی بقال توسط گروه باستان شناسی اداره میراث فرهنگی در این منطقه آغاز شد.
وی اظهار داشت: طبق پیش بینی ها و مطالعات اولیه وسعت این دست‌کندها به‌عنوان پناهگاهی با وسعت حداقل نیمی از زیر بافت تاریخی سفید شهر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل با اشاره به اینکه مطلاعات اولیه در این شهر زیر زمینی در اواخر دی ماه سال گذشته آغاز شده و هنوز تخمین زدن قدمت این شهر نیاز به کاوش دقیق توسط باستان شناسان دارد، گفت: در مرحله اول کاوش با شناسایی آثار به جای مانده قدمت این اثر دستکند مشخص می شود.
وی در ادامه گفت: با توجه به نزدیکی پناهگاه زیرزمینی سفید شهر در فاصله 10 کیلومتری شهر زیرزمینی نوش آباد، وجود دست‌کندهای زیرزمینی همچون شهر زیرزمینی نوش آباد در این منطقه نیز وجود دارد .
نوری تصریح کرد: این دست‌کندها با کاربری پناهگاه‌های زیرزمینی با عنوان شهرهای زیرزمینی شناخته شده اند و با ادامه کاوش های باستان شناسی و تکمیل اطلاعات در این خصوص شهر زیرزمینی سفید شهر دومین شهر زیرزمینی بعد از نوش آباد در شمال منطقه اصفهان خواهد بود .
آران و بیدگل با 134 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دومی شهرستان استان از نظر ثبت آثار به شمار می رود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29635/فصل-اول-کاوش-شهر-زیرزمینی-سفید-شهر-آران-و-بیدگل-آغاز-شد
بستن   چاپ