پیام سپاهان
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح کرد:
بازسازی کاخ جهان‌نما نیازمند زیرساخت‌های لازم/زمان نامشخص است
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397 - 10:25:33
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بازسازی کاخ جهان‌نما در اصفهان به تایید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی رسیده اما این امر نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم در خیابان چهارباغ عباسی است.

فریدون الله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با توجه به اینکه قرار بود سال‌ گذشته بازسازی کاخ جهان‌نمای اصفهان آغاز شود، اظهار داشت: در سال‌های گذشته و در پی عبور مترو از خیابان چهارباغ عباسی اصفهان، پایه‌های کاخ جهان‌نما متعلق به دوره صفوی کشف شد .
وی با بیان اینکه صحبت‌های مختلفی درباره چگونگی نگهداری و یا بازسازی این کاخ وجود داشت، ابراز داشت: در نهایت با توجه به اینکه طرح این کاخ مطابق نقشه‌ها و تصاویر قدیمی آماده شده بود تصمیم به بازسازی این کاخ گرفته شد که این امر در شورای فنی میراث‌فرهنگی نیز مورد تایید قرار گرفت.
سایت موزه جهان‌نما تا زمان آغاز بازسازی باقی می‌ماند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به توافق‌های به عمل آمده بازسازی این کاخ تا مرحله سفت کاری توسط شهرداری و در بخش نازک‌کاری با میراث فرهنگی انجام می‌شود، ابراز داشت: تا زمان آغاز بازسازی سایت موزه کاخ «جهان‌نما» به شکل موقتی در میدان امام حسین (ع) ابتدای خیابان چهارباغ عباسی ساخته شده است تا اطلاعاتی درباره کاخ در اختیار جهانگردان قرار گیرد.
وی ابراز داشت: پس از تصمیم در ارتباط با شیوه بازسازی جهان‌نما این سایت موزه برچیده شده و طرح موردنظر اجرایی و کاخ جهان‌نما به شکل کامل بازسازی می‌شود .
زیرساخت‌های لازم برای بازسازی کاخ جهان نما فراهم نشده است
الله‌یاری با بیان اینکه زمان بازسازی این کاخ سال گذشته عنوان شده بود اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای بازسازی این کاخ فراهم نشده است، تاکید کرد: این کاخ در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی از سمت دروازه دولت واقع شده است و با توجه به ارتفاع این کاخ و وجود رفت و آمد در خیابان باید با مساعدت شهرداری امکانات و زیرساخت‌های لازم برای بازساری کاخ در این ارتفاع فراهم شود و بر این اساس ممکن است آغاز بازسازی «جهان‌نما» چندین سال به طول بینجامد.
فضای معماری کامل باید در محدوده کاخ جهان نما ایجاد شود
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک فضای معماری کامل باید در این محدوده ایجاد شود، نهادهایی مانند شهرداری و استانداری نیز باید به جمع‌بندی‌های لازم برسند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: بر این اساس تبادل‌نظر و جلسات کارشناسی لازم در این ارتباط میان نهادهای مرتبط برگزار خواهد شد تا به بهترین نتیجه و طرح برای این بازسازی دست پیدا کنیم .
به گزارش مهر، جهان نما کاخی چندطبقه در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی بوده که از فراز آن تمامی مناطق اطراف تا انتهای خیابان هزارجریب نیز دیده می شده است؛ این کاخ چندطبقه که روزی هم ارتفاع عالی قاپو بود، 130 سال پیش توسط ظل السلطان پادشاه دوره قاجار تخریب شد .

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29918/بازسازی-کاخ-جهان‌نما-نیازمند-زیرساخت‌های-لازم-زمان-نامشخص-است
بستن   چاپ