پیام سپاهان
بیماری اسکیزوفرنی چه تاثیری بر همسران مبتلایان دارد؟
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397 - 19:06:09
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد آموزش فراشناختی می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر، کاهش باورهای فراشناختی و افزایش سازگاری زناشویی را در بیماران اسکیزوفرنیا و همسران آنهابه دنبال داشته باشد. بنابراین به ‌عنوان درمانی مکمل می‌توان از این روش بهره برد.
به گزارش ایسنا، زهرا رحیمی دانشجو کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده در پایان نامه خود به "بررسی اثربخشی آموزش فراشناختی بر باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی مردان مبتلا به اسکیزوفرنیا و همسرانشان" پرداخت.
مطابق این تحقیق، اسکیزوفرنیا یکی از اختلالات مزمن روان‌پزشکی است که باعث ناتوانی شغلی، افت تحصیلی و مشکلات خانوادگی بسیاری می‌شود.
این تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه اجرا شد. از میان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناختی و اعصاب و روان تحت پوشش بهزیستی شهرستان مبارکه در سال 95-94، 16 زوج (32 نفر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 زوج) و گواه (8 زوج) جایگزین شدند.
مطابق این مطالعه پس از اجرای پیش‌آزمون که با استفاده از پرسش‌نامه باورهای فراشناختی ولز و کارترایت هاتون (2004) و پرسش‌نامه سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) به عمل آمد، گروه آزمایش طی 10 جلسه هفتگی تحت آموزش فراشناختی قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.
همچنین پس‌آزمون و پیگیری (2 ماه) با همان ابزار انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناختی بر باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی مردان مبتلا به اسکیزوفرنیا و همسرانشان انجام شد.
نتایج این تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی در بیماران اسکیزوفرنیا وهمسران آنان با گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش فراشناختی نتایج معنادار و قابل توجهی در باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی گروه آزمایش ایجاد کرد.
علاوه بر این نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش فراشناختی می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر، کاهش باورهای فراشناختی و افزایش سازگاری زناشویی را در بیماران اسکیزوفرنیا و همسران آنهابه دنبال داشته باشد. بنابراین به ‌عنوان درمانی مکمل می‌توان از این روش بهره برد.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی فاطمه بهرامی خوندابی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29944/بیماری-اسکیزوفرنی-چه-تاثیری-بر-همسران-مبتلایان-دارد؟
بستن   چاپ