پیام سپاهان
استاد دانشگاه آزاد :
سد زاینده رود تعادل آبی این حوضه را بر هم زد
شنبه 8 ارديبهشت 1397 - 09:35:07
سپاهان نیوز - اصفهان – استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی اصفهان گفت: تاسیس سد زاینده رود مهمترین عامل تغییر تعادل آبی در این حوضه است.
به گزارش ایرنا، محمد کوشافر شامگاه پنجشنبه در همایش "اصفهان و زاینده رود" با بیان اینکه اکوسیستم ها همواره در تعادل هستند، افزود: تا پیش از دخالت ما و ایجاد سد زاینده رود هر چند ممکن بود اصفهان در سالهایی با کاهش آب مواجه شود ؛ ولی تعادل طبیعی حاکم در اکوسیستم ها این مساله را جبران می کرد.
عضو جمعیت پیام سبز اصفهان اظهار کرد: جنس خشکسالی 10 سال اخیر به واسطه دخالت های مردم با جنس خشکسالی های سالهای قبل از ایجاد سد زاینده رود متفاوت است زیرا مهمترین ویژگی که موجب تغییر تعادل آبی حوضه زاینده رود شد، تاسیس سد زاینده رود است.
وی خاطر نشان کرد: در این دوره رشد فناوری، واردات کارخانه ها از خارج، اقتصاد محوری، رشد تک بعدی دانش، توجه نداشتن به توان سرزمین در توسعه و بی توجهی به علومی مانند اکوسیستم موجب شده است "آب" در کارخانه ها، صنایع و بخش کشاورزی به "پول" تبدیل شود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حوضه زاینده رود نیاز به تعقل است و لذا باید اطلاعات مناسب و صحیح برای تصمیم گیری های صحیح تولید و منتشر شود.
وی خاطر نشان کرد: تنش های بیش از توان زاینده رود در سه استان موجب تنش های آبی و خشکسالی های متوالی شده است زیرا برنامه ریزان توسعه به "زاینده رود" به مثابه کانال برداشت آب و محلی برای تخلیه فاضلاب نگاه کرده اند.
کوشافر با اشاره به جدی شدن بحران کشاورزان شرق اصفهان، خشکی تالاب گاوخونی و تهدید آب شرب اصفهان و افزایش گرد و غبار، گفت: بی شک خشکی گاوخونی و از بین رفتن زمین های کشاورزی شرق اصفهان موجب ایجاد کانون های تولید گرد و غبار می شود.
وی خاطر نشان کرد: موضوع زاینده رود یک موضوعی شهری یا استانی نیست بلکه یک مساله ملی و فراملی است زیرا حل نشدن این بحران، پیامدهای بسیاری در سطح ملی به همراه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: هر چند فرصت های بسیاری را از دست داده ایم ولی هنوز فرصت تغییر دیدگاهها و تدوین برنامه های صحیح برای برون رفت از این چالش وجود دارد و تا دیر نشده است باید به جای دیدگاههای نقطه ای، با یک دیدگاه سیستمی برنامه ریزی صحیح داشت.
** رونمایی از کتاب "پا به پای زاینده رود"
در این همایش همچنین از « کتاب پا به پای زاینده رود » نوشته حشمت الله انتخابی رونمایی شد.
نویسنده کتاب پا به پای زاینده رود در این مراسم به ایرنا گفت: این کتاب حاصل 30 سال تحقیقات میدانی و بیش از 50 سفر پژوهشی در مسیر زاینده‌رود است.
انتخابی ادامه داد: در این کتاب 600 عکس رنگی، بیش از 50 نقشه با جزئیات فراوان و توضیحاتی موشکافانه به چاپ رسیده است که برای اولین بار در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.
وی با اشاره به چالش آب زاینده رود، اظهار کرد: بی شک تصمیم گیری صحیح در این حوزه مستلزم داشتن اطلاعات درست و دقیق از سرچشمه تا تالاب در این حوزه آبی است و تلاش کرده ام در این کتاب اطلاعاتی جامع از تمامی نقاط این مسیر ارائه کنم.
این اصفهان پژوه اضافه کرد: این کتاب در عین‌حال یک آلبوم تصویری کامل از سرچشمه‌ها، شعبات جنبی رودخانه، سدها و تونل‌ها و بندها، قله‌ها و دره‌های مسیر 400 کیلومتری این رود مهم فلات مرکزی ایران است.
وی خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از تصاویر این کتاب را حسن مقیمی، عکاس باسابقه طبیعت و حیات‌وحش ایران در طی دو دهه اخیر گرفته است.
انتخابی اضافه کرد: این کتاب چکیده ای از تحقیقات اینجانب است و در آینده بخش کامل تری از این تحقیقات در قالب چند جلد کتاب منتشر خواهد شد.
کتاب «پابه‌پای زاینده‌رود» در قطع رحلی با عکس دوصفحه‌ای بزرگ و زیبایی از چشمه دیمه اواسط دهه 1380 آغاز می‌شود و با عکسی از گاوخونی اواسط دهه 1390 پایان می‌گیرد.
انتخابی پس از یک معرفی از حوضه‌های آبریز ایران به حوضه گاوخونی پرداخته و بیلان به‌غایت ناهمگون منابع و مصارف زاینده ‌رود را ارائه می‌دهد، آنچه نشان می‌د هد دولت سالانه بیش از 500 میلیون مترمکعب آب را بیش ازآنچه به‌طور قانونی در اختیار دارد، سالانه تعهد و واگذار کرده و شرایط آبی منطقه را بویژه به زیان کشاورزان به یک عدم تعادل رسانده است.
آمار دهشت‌ بار برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی که به‌طور میانگین سالانه 2804 میلیون مترمکعب بین سال‌های 1378 تا 1389 ذکرشده هم در میان انبوه داده‌های این کتاب به چشم می‌خورد که با نقشه‌ای که کاهش سفره‌های آب زیرزمینی این حوضه تا هفتاد متر را در یک بازه 15 ساله منتهی به 1390 تفسیر شده است.
"همایش اصفهان و زاینده رود" شامگاه پنجشنبه با حضور کارشناسان ، اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی، دوستدار اصفهان و مردم در کتابخانه مرکزی شهرداری این شهر برگزار شد.
این همایش به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برپا شد.
/ 6022/7134

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29955/سد-زاینده-رود-تعادل-آبی-این-حوضه-را-بر-هم-زد
بستن   چاپ