پیام سپاهان
طغیانی: اصفهان را باید به مردم باز ‌گردانیم
شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 10:30:43 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان آنقدر پروژه و ابر پروژه نیمه تمام دارد که تصمیم گرفتیم فعلا اجازه اجرای پروژه‌های جدید را ندهیم، و اصفهان را از ابرپروژه‌ها گرفته و به مردم این شهر بازگردانیم.
 شیرین طغیانی  به مناسبت روز شورا در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام و بدهی‌های سنگین شهرداری اظهار کرد: اصفهان دیگر نیازی به ابرپروژه‌ها ندارد و باید اصفهان را به مردم برگردانیم. پروژه هایی همچون سالن اجلاس سران به دلیل مقیاس عملکرد تنها بودجه مردم اصفهان را مصرف می‌کند و سودی به مردم نمی‌رساند.
وی با اشاره به مشکلات پروژه اجلاس سران اصفهان، افزود: این پروژه در ابتدا با این عنوان که توسط تیم طراحی شرکت Atkins انجام می‌شود، معرفی شد. این شرکت برخلاف چیزی که اکنون مشاهده می‌شود به جزئیات طراحی اهمیتی زیادی می‌دهد و هرکس شناختی از این شرکت داشته باشد می‌داند که این پروژه نمی‌تواند متعلق به این شرکت باشد. با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که طراحی این پروژه توسط فردی صورت گرفته است که قبلا در این شرکت فعالیت می‌کرده.
سالن اجلاس، مقیاس بین‌المللی، استاندارد محلی
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی، ادامه داد: پروژه اجلاس سران از نظر مقیاس با استانداردهای بین المللی برابری می‌کند اما از دید شهرسازی و طراحی با استانداردهای ایران هم هم‌خوانی ندارد و شمایل محلی گرفته است. شکل‌گیری چنین پروژه‌هایی در اصفهان که بعد از اجرا مشخص نیست که فایده‌ای برای مردم دارد و چه رفاهی ایجاد می‌کند اصلی‌ترین معضل است.
طغیانی خاطر نشان کرد: هر پروژه‌ای در شهر از دو دید مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری جدید ایجاد شده یا باید مانند کاربری فضای خدماتی را به مردم برساند و یا برای شهر و شهرداری درآمدزایی کند. برای مثال شهرداری با اشباع شدن کاربری فرهنگی، دیگر اجازه ساخت فرهنگ‌سرا را نمی‌دهد و اگرچه این اقدام در نگاه اول جذاب نیست اما وقتی بودجه‌های آن‌ها به خلق رویداد برسد مردم هم متوجه خواهد شد.
اجازه آغاز هیچ پروژه جدیدی را نمی‌دهیم، حتی به بهای رای نیاوردن در دوره بعد
وی ادامه داد: امسال به دلیل وجود پروژه‌های متعدد نیمه تمام، تا زمان تامین اعتبار پروژه و تصویب شورا اجازه انجام هیچ پروژه جدیدی را نمی‌دهیم. مهم‌ترین رویکرد سال جاری اجرای پروژه‌هایی است که موجب تسهیل مشکلات زیست محیطی شود. یکی از مهم‌ترین رویکردها بعد از اتمام مترو، ایجاد رینگ حفاظتی است، که از منطقه 15 شروع می‌شود و بسیاری از مشکلات ترافیکی اصفهان را حل می‌کند. مبنای کار سال جدید نجات مردم از اسراف است، حتی اگر بهای آن رای نیاوردن در دوره بعدی باشد.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی در رابطه با کنار گذاشتن مدیران نالایق و نامتخصص، اظهار کرد: شورای شهر این دوره انصافا کم برخوردترین شورا، در خصوص این موضوعات بوده است. تلاش بر این است که با منطق و درایت، با آزمون و خطا کردن مدیران به تصمیم برسیم. بهترین تصمیم تغییر ساختار در فرایند کارها است. با تسهیل روابط مردم و مدیریت شهری در سال جاری اتفاقات خوبی پیش رو خواهیم داشت.
وی در خصوص مباحث گردشگری اصفهان، بیان کرد: شهری می‌تواند در مسائل گردشگری موفق باشد که مردم خود شهر احساس خوبی از شهر داشته باشند و با انتقال آن احساسات و انرژی موجب سرزندگی شهر شوند. اگر هزینه‌های صرف شده در این بخش را به بافت فرسوده اختصاص می‌دادیم، سرعت فرسودگی تا این حد بالا نبود. متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها در بحث تسهیل‌گری بافت‌های فرسوده، هنوز نتوانستیم قدمی در راه کاهش این مشکل برداریم.
اصفهان شهر- موزه نیست
طغیانی ادامه داد: یک گردشگر اروپایی با وجود هتل‌های مدرن کشور مبدا، نیازی به هتل‌های پنج ستاره لوکس ندارد بلکه تجربه حضور در بافت تاریخی و قدیمی برایش لذت بخش است. واژه شهر- موزه که توسط میراث فرهنگی مطرح شد به معنای این نیست که فقط شهر را تماشا کنیم، باید جریان زندگی را به شهر ببخشیم.
وی افزود: در طول این سال‌ها به جای توسعه درونی و میان‌افزا به توسعه‌های بیرونی پرداختیم. با وجود ریاضت و بحران آب با وسعت افقی شهر با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهیم شد. متاسفانه در مدیریت شهری تمرکز بر روی منابع مالی و پولی است، در صورتی که منابع انسانی در راس قرار دارد. با حل مشکلاتی چون نبود مدیریت واحد شهری و به نتیجه درست نرسیدن در رویکردها می‌توان گامی موثر در این مباحث برداشت.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/30002/طغیانی--اصفهان-را-باید-به-مردم-باز-‌گردانیم
بستن   چاپ