پیام سپاهان
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان:
بسیج عمومی و اعمال حکمرانی آب، چاره بحران کم آبی است
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 08:54:21
سپاهان نیوز - اصفهان - استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تنش آب در این منطقه گفت: تنها راهکار مهم برای مقابله با بحران کم آبی، بسیج عمومی و اعمال حکمرانی آب از سوی حکومت است.
مهدی بصیری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: درخصوص این مسئله نه تنها وزارت نیرو و دستگاه های اجرایی بلکه مجموعه نظام باید در قالب مدیریتی واحد و قوی با مشارکت مردم و ذی نفعان از بالادست تا پایین دست حوضه زاینده رود بسیج شوند.
این استاد دانشگاه افزود: زندگی بالغ بر پنج میلیون نفر از مردم استان اصفهان به زاینده رود وصل است و اگر میزان برداشت و مصرف به همین روال صورت گیرد تا سه ماه دیگر آب باید جیره بندی شود و تا حدود پنج ماه دیگر مشکل جدی تر می شود و اگر چاه هم زده شود بدلیل عدم تصفیه آب، امکان آلودگی آن نیز وجود دارد.
**دلایل بحران کم آبی از توسعه بی رویه تا سوء مدیریت
بصیری با برشمردن مهمترین دلایل بحران کم آبی، توسعه بی رویه و خارج از ظرفیت حوضه زاینده رود، سوء مدیریت در بخش مصرف و برداشت، بارگذاری خارج از ظرفیت و صدور مجوزها را از مهمترین دلایل چالش آب در این حوضه عنوان کرد.
وی، فعالیت صنایع آب بر در اصفهان و استان های همجوار، انتقال آب به خارج از این حوضه پیش از گشایش تونل سوم، پمپاژهای غیرقانونی، نوع فضای سبز شهری، کاشت چمن و گل های فصلی آب بر و دادن مجوزهای مجتمع سازی را از دیگر دلایل کم آبی در این منطقه ذکر کرد.
بصیری در خصوص مصارف بی رویه آب یادآور شد: استاندارد مصرف آب 150 لیتر برای هر فرد در شبانه روز است و این در حالیست که میزان مصرف هم اکنون 250 لیتر آب برای هر فرد و 400 لیتر برای صنعت است.
وی یادآوری کرد: آورده دولت، 380 میلیون متر مکعب آب در حوضه زاینده رود است که آن شامل تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و تونل خدنگستان می شود ولی سه برابر این مقدار واگذار شده و از سوی دیگر مصارف شهری و از طرفی فضای سبز نیز به این حجم مصرف اضافه می شود.
این استاد دانشگاه با انتقاد از عدم برنامه ریزی در میزان مصرف آب برای فضای سبز گفت: همچنان در فضای سبز و پارک ها چمن کاشته می شود، نه تنها در اصفهان بلکه در تهران و حتی در روستاها و این باور ایجاد نشده است که ما در منطقه خشک قرار داریم و با کمبود آب مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: چمن آب را تبخیر می کند و مصرف آب آن بسیار زیاد است و نقشی در تصفیه هوا ندارد.
بصیری یادآور شد: باید به جای کاشتن چمن، گل های فصل و درختان آب بر مانند چنار به سمت کاشت درختان بومی مختص مناطق زاگرس مانند بلوط اقدام کنیم.
ت/6994 / 1339

http://www.sepahannews.ir/fa/News/31048/بسیج-عمومی-و-اعمال-حکمرانی-آب،-چاره-بحران-کم-آبی-است
بستن   چاپ