پیام سپاهان
/رساله/
جاودانگی در دیدگاه فیلسوفان
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 11:18:37
سپاهان نیوز - یافته های یک تحقیق نشان می دهد ملاصدرا علم النفس را از مباحث اصلی مابعدالطبیعه قرار می دهد. بر این اساس نفس، جوهری مستقل است که از طریق حرکت جوهری و کشش ذاتی خویش، مراحل مختلف را یکی پس از دیگری طی می‌کند. همچنین توماس اکویناس به صورت بودن نفس برای بدن حکم می‌کند و نفس را صورتی می‌داند که برای تحقق نیازمند ماده نیست و بعد از نابودی جسم، نابود نمی‌شود و بقا می‌یابد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، زهره زمانی دانشجو دکتری تخصصی رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی در رساله خود به "بررسی تطبیقی جاودانگی در آثارملاصدرا و توماس آکوئیناس" پرداخت.
مطابق این پژوهش جاودانگی از مسائل مهم و دغدغه همه‌ انسان‌ها است و مکاتب و ادیان مختلف سعی در شناختن آن دارند. بررسی تطبیقی این امر از دیدگاه توماس اکویناس - فیلسوف مسیحی قرن سیزدهم میلادی - و ملاصدرا فیلسوف و عارف مسلمان قرن یازدهم هجری (هفدهم میلادی) می‌تواند گام موثر در راستای درک ما از این مسئله مهم باشد.
این تحقیق نشان می دهد ملاصدرا و توماس اکویناس با توجه به اصول، تعاریف و روش فلسفی خود به بقای نفس، معتقد هستند و آن را جاویدان می‌دانند. ملاصدرا با استناد به اصل‌های اصالت وجود، تشخص وجود، تشکیک وجود، حرکت اشتدادی وجود و وحدت نفس و اصول ابتکاری دیگر خود چون تجرد خیال، قیام صدوری و ادراکی نفس، جاودانگی انسان را تفسیر می‌کند.
هدف از این رساله بررسی دیدگاه ملاصدرا و توماس اکویناس درباره چیستی و جاودانگی نفس است.
یافته های این تحقیق نشان می دهد ملاصدراعلم النفس را از مباحث اصلی مابعدالطبیعه قرار می دهد، بر این اساس نفس جوهری مستقل است که از طریق حرکت جوهری و کشش ذاتی خویش، مراحل مختلف را یکی پس از دیگری طی می‌کند، تا آن که یک سره از تعلق ماده و قوه آزاد می‌ شود و در عالم عقول مجرد به جاودانگی دست می‌یابد. پس وی با ابتکار نظریه حرکت جوهری به تبیین جاودانگی می‌پردازد.
 همچنین توماس اکویناس به صورت بودن نفس برای بدن حکم می‌کند و نفس را صورتی می‌داند که برای تحقق نیازمند ماده نیست و بعد از نابودی جسم، نابود نمی‌شود و بقا می‌یابد. با این حال وجود آن را بدون بدن کامل نمی‌داند و کامل شدن او هنگام برانگیختگی بدن‌ها خواهد بود.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی فتحعلی اکبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/31061/جاودانگی-در-دیدگاه-فیلسوفان
بستن   چاپ