پیام سپاهان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:
با تاخیر فرهنگی مواجه هستیم
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 16:27:43
سپاهان نیوز - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، گفت: بیش از 90 درصد فیزیک‌دانان و ریاضی دانان جهان، آسیایی‌ها هستند. که 50 درصد آنها در آسیا زندگی می‌کنند و 50 درصد دیگر در مناطق دیگر خدمت رسانی می‌کنند. ما علاوه بر تاخیر تکنولوژی با تاخیر فرهنگی هم مواجه‌ایم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، رسول رکنی زاده امروز( دوشنبه) در هم‌نشست علمی "آینده دانشگاه، دانشگاه آینده" به مناسبت دهه سرآمدی آموزش شهر اصفهان، اظهار کرد: در طول تاریخ انسان‌ها، کاوشگران معرفت و شناخت بودند. وضعیت دانشگاه‌های ایرانی خیلی دور و بی‌ربط با وضعیت دانشگاه‌های جهان نیست.
وی ادامه داد: ریل‌گذاری های این عرصه قبلا به وجود آمده و ما فقط از روی این ریل ها عبور می‌کنیم. فرصت‌هایی ایجاد شد ولی این‌گونه نبود که ما بتوانیم ریل‌گذاری‌های قبلی را تغییر دهیم. فرصت‌هایی که کلا آموزش عالی دانشگاه ایجاد کرد همان قدرت، سرعت و دقت فناوران است. در کنار تمام این فرصت‌ها، تهدید‌های بسیاری وجود دارد.
استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان، افزود: آسیب‌های محیط زیست، گرمایش جهانی، آلودگی دریا، تهی شدن منابع و دیگر مسائل تنها مختص ایران نیست، متعلق به جهان است. دیدگاهی که در بحث علم و تکنولوژی داشتیم و مشکلات امروزه گریبان گیر تمام دنیا است. رفتارهای غلط در بسیاری از مسائل قابل کتمان نیست اما بخش بزرگ این گرفتاری‌ها از ریل‌گذاری‌های اولیه است که ما فقط آن را ادامه دادیم.
وی اظهار کرد: دیدگاهی که در آموزش وجود داشت، شناخت پدیده‌هایی بدون به کارگیری آن در راه تعالی و حیات انسانی است. علمی که در رنسانس در باب فلسفه و علوم انسانی رخ داد برای آزادسازی انسان و تقابل با دیکتاتوری بود. امروز حکمت و خرد به کنار رفته است و دانشگاه به سمت مسائلی چون دانش برای دانش پیش می‌رود.
رکنی‌زاده تصریح کرد: ایده آل امروز، توجه به مفهومی است که امروزه به ندرت دیده می‌شود و آن هم نبود خرد و حکمت است. عدم تعادل بین عقلانیت و معنویت و عدم تعامل میان واقع گرایی و تخیل است که موجب بی اعتنایی به علوم پایه شده است.
وی ادامه داد: بیش از 90 درصد فیزیک‌دانان و ریاضی دانان جهان، آسیایی‌ها هستند. که 50 درصد آنها در آسیا زندگی می‌کنند و 50 درصد دیگر در مناطق دیگر خدمت رسانی می‌کنند. ما علاوه بر تاخیر تکنولوژی با تاخیر فرهنگی هم مواجه‌ایم. امروزه در دانشگاه‌ها گفته می‌شود که علوم انسانی به چه دردی می‌خورد که آن درد تکنولوژی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، افزود: امیدهای زیادی داریم که با هم فکری و یاری متفکران به شکل‌دهی ساختار بپردازیم. ریل ها باید جابه جا شوند و به گونه‌ای تغییر کنند به طوری که در دانشگاه‌ها عنصر اصلی تفکر و روح پرسش‌گری را تقویت کنیم. اگر ایده‌آل‌های دانشگاه مانند تمام مقایسه‌هایی که کشور با بقیه کشورها می‌شود، بیرون از مرزهای کشور شود می‌توانیم گامی موثر در این عرصه برداریم.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/31091/با-تاخیر-فرهنگی-مواجه-هستیم
بستن   چاپ