پیام سپاهان
یک استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان:
نشانه‌ای از بهبود نظام آموزش عالی مشاهده نمی‌شود
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 16:57:58
سپاهان نیوز - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، گفت: آیا با این تعداد دانشگاه، دانشجو و مقالات علمی توانسته‌ایم مشکلات جامعه را برطرف کنیم؟
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، سعید رجایی‌پور در هم‌نشست علمی "آینده دانشگاه، دانشگاه آینده" به مناسبت دهه سرآمدی آموزش شهر اصفهان، اظهار کرد: رشد کمی دانشگاه‌ها جنبه‌های مثبتی چون کاهش مهاجرت نخبگان و افزایش روابط اجتماعی مردم نسبت به قبل را داشته است و در کنار این جنبه‌های مثبت مشکلات و چالش‌هایی هم داشته‌ایم.
وی ادامه داد: واحدها و مراکز دانشگاهی در کشور با رشد قارچ مانند و ارتباط ضعیف با صنعت، بازار و تاکید بیش از حد با برون داده‌های کمی، نظام آموزش عالی را به بیماری خاصی مبتلا می‌کند. مسئولان تلاشی برای آسیب شناسی نظام نمی‌کنند. متاسفانه نشانه‌ای از بهبود نظام آموزش عالی مشاهده نمی‌شود.
دانشیار گروه علوم تربیتی در خصوص راه‌حل هایی در راستای افزایش خوش‌بینی‌ها، اظهار کرد: مسئولان و سیاست‌گذاران باید بپذیرند که مدیریت آموزش عالی، یک علم است، مانند بسیاری از حوزه‌ها چون مهندسی ژنتیک، فیزیک، پزشکی، مدیریت آموزش عالی باید یک علم تلقی شود.
رجایی‌پور ادامه داد: هنوز اقتصاد، مردم‌شناسی و سیاست را به عنوان علم نپذیرفته‌ایم، اما برای برداشتن گامی موثر باید در بحث آموزش تجدید نظر کنیم. ما موظفیم به دنبال فارغ التحصیلان برویم. شاهد باشیم که آیا اطلاعات و دانشی که به دانشجو در طول تحصیل انتقال دادیم، کاربردی بوده است یا نه؟ مهارت‌های مورد نیاز شغلی را در دانشگاه ارائه دادیم یا نه؟ باید بدانیم بر فارغ‌التحصیلان بیکار چه می‌گذرد؟
وی تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده که به کمیت‌ها افتخار نکنیم و به دنبال افزایش کیفیت باشیم. از نظر تعداد واحدها و مراکز دانشگاهی در رتبه دوم، و از نظر تولید مقاله در جهان رتبه سوم هستیم. از نظر تعداد مقالات در منطقه، رتبه اول را به دست آوردیم. تعداد مهم نیست، باید بررسی کنیم که آیا با این همه تعداد توانستیم مشکلات و مسائل جامعه را بررسی کنیم یا نه؟
متخصص آموزش عالی، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های آینده باید به سمت دانشگا‌ه نسل چهارم سوق داده شود. نظام آموزشی باید به موازات آموزش و پرورش به توسعه پایدار محلی ومنطقه‌ای هم کمک کند.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/31096/نشانه‌ای-از-بهبود-نظام-آموزش-عالی-مشاهده-نمی‌شود
بستن   چاپ