پیام سپاهان
کم لطفی سینمای ایران به ابر قهرمانان
سه شنبه 11 ارديبهشت 1397 - 10:17:14
سپاهان نیوز - یک کارگردان گفت: در سینمای فعلی ایران قهرمان وجود ندارد، اما در سینمای قبل از انقلاب اسلامی در فیلم های "قیصر" و "گوزن ها" ابر قهرمانان حضور داشتند و آنان منجر به ایجاد برخی جنبش ها شدند.
مجید بدیع زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان، با بیان اینکه قهرمان در سینمای کلاسیک به شش نوع تقسیم می شود، اظهار کرد: این تقسیم بندی شامل قهرمان منفعل، قهرمان اکتیو، قهرمان غیر اکتیو، ابرقهرمان، قهرمان دیروزی و قهرمان انفردی است. قهرمان در سینمای کلاسیک به پرسوناژی گفته می شود که این پرسوناژ یک کاراکتر یا شخصیت بوده و درطول فیلم به گونه ای پرورش می یابد که یک قهرمان از آن به وجود بیاید. اگر این کاراکتر از مرزهای قهرمانی عبور کند به ابر قهرمان تبدیل می شود. 
در سینمای فعلی ایران قهرمان وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه قهرمانان در سینمای غرب و هالیوود بیشتر دیده می شوند، اظهار کرد: در سینمای فعلی ایران قهرمان وجود ندارد، اما در سینما قبل از انقلاب در فیلم های "قیصر" و "گوزن ها" ابر قهرمانان حضور داشتند و آنان منجر به ایجاد برخی جنبش ها شدند.
این کارگردان ادامه داد: پس از انقلاب تعدادی فیلم که دارای قهرمان بود ساخته شد، اما تعداد این فیلم ها اندک بوده است. به عنوان نمونه شخصیت امیرعلی در فیلم "قصه های امیر علی" یک قهرمان است. اما در سینما ایران بعد از انقلاب شخصیتی که بتواند قهرمان باشد و برجامعه تاثیر بگذارد وجود ندارد.
سینما ایران به سمت تیپ محوری در حرکت است
بدیع زاده با بیان اینکه در سینما فعلی ایران نسل فیلم های ابر قهرمان به وجود نیامده است، تصریح کرد: سینما ایران بعد از انقلاب اسلامی حتی شخصیت محور نیست و به سمت تیپ محوری در حرکت است. برای نمونه فیلم "جدایی نادر از سیمین" یک فیلم تیپ محور بود و در این فیلم ها گذشته، حال و آینده تیپ ها مشخص نیست و فروش آنها به دلیل داستان خوب است.
وی با بیان اینکه ذائقه مردم ایران به سوی ژانر کمدی کشیده شده و این فیلم ها بیشتر فروش دارند، اظهارکرد: البته فیلم های کمدی که ساخته می شود در تعریف کمدی نمی گنجند؛ مانند"گشت ارشاد 1 و 2" ،" نهنگ عنبر 1و2" و... که قدرت در دست این فیلم ها است و قهرمان دیگر جای ندارد.
این کارگردان سینما افزود: افزایش فروش فیلم ها در سینما قبل از انقلاب به خاطر خلق قهرمانان بود، اما در حال حاضر سوپر استارها در سینما فعلی ایران اندک هستند به عنوان نمونه از سوپر استارها می توان به هدیه تهرانی اشاره کرد، اما برخی فیلم های شهاب حسینی مانند "فروشنده" فروش عالی دارد در حالی که فیلم "برادرم خسرو" فقط چند میلیون تومان فروش می کند.
سینمای ایران با یک رکود مواجه شد
بدیع زاده تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، سینمای ایران با یک رکود مواجه شد و پس از انقلاب سه سال تعطیل بودند. پس از بازگشایی نیز تا سال 68 جوانان در سینما حضور نداشتند و پس از آن حضور جوانان آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه جمشید هاشم پور به عنوان یک قهرمان در فیلم هایی همچون افعی، عقرب، دشمن و .... بوده است، گفت: هنگامی که قهرمان وجود ندارد فقط شخصیت به وجود می آید و حوادث حول محور شخصیت است. سینما در حال حاضر تیپ محور و تیپیکال است وعمر این فیلم ها کوتاه است.
این کارگردان سینما تصریح کرد: ماندگاری فیلم‌ها بستگی به داستان آن دارد، سه نوع قالب فیلم نامه وجود دارد که شامل داستان محور، شخصیت محور و داستان و شخصیت توام با یکدیگر است و اکنون فیلم نامه ها به جای شخصیت، محوری داستان محور هستند. 
بدیع زاده گفت: مردم قهرمانان را دوست داشته و با آنها زندگی می کنند. فیلم هایی مانند فروشنده به دلیل تبلیغات و جایزه‌های کن و اسکار پر فروش می‌شوند. اما، فیلم‌هایی مانند "قیصر" ،"گاو"، "گوزن ها" در ذهن مردم ماندگار هستند. فیلم های امروز سینما ایران آن ماندگاری را نداشته و در نهایت سال ها بعد فراموش می‌شوند.
سانسور و سختی های اخذ مجوز فیلم سازان را از ساخت فیلم های قهرمان محور دور می کند
وی تاکید کرد: سانسور و سختی های اخذ مجوز عواملی هستند که فیلم سازان را از ساخت فیلم های قهرمان محور دور می کند. در سینما ایران مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی کیا دو کارگردان شخصیت سازند، اما با آنها برخوردهای نامناسب می شود. هنگامی که فیلم های این کارگردان‌ها از جشنواره فیلم فجر خارج می شود یا زیر تیغ سانسور می رود دیگر انگیزه برای مابقی فیلم سازان نمی ماند. 
این کارگردان افزود: برخوردهای نامناسب فیلم سازان را به سمت تولید فیلم‌های آپارتمانی می برد. سینما فعلی ایران نابود شده است و در ایران سینما به معنا واقعی کلمه وجود ندارد. یکی از سردمداران فیلم های آپارتمانی اصغر فرهادی است به عنوان نمونه فیلم "ابد و یک روز" در فضای بسته ساخته می شود.
بدیع زاده تاکید کرد: فیلم "به وقت شام" در فضای بیرونی ساخته شد زیرا ارگان سینمایی اوج برای تهیه فیلم "به وقت شام" هزینه سنگین کرده است، اما سایر فیلم سازان به دلیل کمبود بودجه به تولید فیلم های آپارتمانی روی می آورند.
فیلم نامه های با کیفیت در سینما ایران اندک هستند
این کارگردان با بیان اینکه فیلم های آپارتمانی شخصیت و قهرمان خلق نمی کنند، گفت: فیلم نامه های با کیفیت در سینما ایران اندک هستند و بزرگترین ضعف سینما کنونی ایران فیلم نامه ها هستند. سینمای ایران به تبعیت از شبکه های خارجی مانند "جم " و " فارسی وان" حرکت کرده است و از 12 سال قبل تا کنون تم فیلم ها به سمت خیانت حرکت کرده؛ هنگامی که الگوی مردم فیلم هایی مانند "حریم سلطان " است فاتحه سینما ایران را باید خواند.
بدیع زاده اظهار کرد: در این شرایط فیلم ساز ایرانی نیز فیلم هایی در سبک فیلم های حریم سلطان می سازد. فیلم هایی که بیشتر یک مثلث عشقی داشته باشد و یا آنکه کمدی های بی مفهوم که با لوده بازی مردم را بخندانند ساخته می شود و بنابراین مقصر مردم هستند. 
امروز کمدین به معنا واقعی در سینما ایران وجود ندارد
این کارگردان با اشاره به اینکه امروز کمدین به معنا واقعی در سینما ایران وجود ندارد، تصریح کرد: مهران مدیری تنها کمدین سینما ایران است که دارای دکتری افتخاری از طرف دانشگاه آمریکن لیبرتی لس انجلس است. فیلم هایی مانند "سن پترزبورگ" و "ورود آقایان ممنوع"، "ساعت پنج عصر" را می توان کمدی نامید، اما سایر فیلم ها در واقع کمدی نیستند. زیرا ژانر کمدی تعریف خاص دارد، اما کمدی های فعلی بیشتر لومپنیزم است.
بدیع زاده افزود: ژانر کمدی با فیلم های چارلی چاپلین، لورل وهاردی، هارولاید، واسترویتو شناخته می شود و مطابق تعاریف "کمدی دانته " تعریف می شود.
وی با بیان اینکه به فیلم سازان اجازه همکاری با سینمای هالیوود داده نمی شود، خاطر نشان کرد: سیاست های سینمایی کشور اجازه همکاری سینمای کشور با سینماهای غرب را نمی دهد. هرچند برخی از سینماگران مثل اصغر فرهادی با کشورهایی مثل اسپانیا فعالیت می کند، اما در مجموع همکاری با سینما غرب ممنوع الکاری را به همراه دارد. سینمای کشور به 40 سال قبل بازگشته است و فقط در روابط بین المللی استفاده از بازیگر ترکیه ای در فیلم های کشور و بازیگران هندی در فیلم های ایرانی است یا اینکه پرداخت پول از سوی دولت ترکیه برای تبلیغ جاذبه های گردشگری اش مثل آنچه در پایتخت رخ داد و این نزول سینما فعلی ایران است.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/32119/کم-لطفی-سینمای-ایران-به-ابر-قهرمانان
بستن   چاپ