پیام سپاهان
/مقاله/
قومیت‌گرایی چقدر بر نزاع دسته جمعی تاثیرگذار است؟
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 10:58:32
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد اندازه اثر طایفه گرایی و نزاع دسته جمعی معادل 0.38 درصد است که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان تاثیر در حد متوسط ارزیابی می شود. 
به گزارش ایسنا – منطقه اصفهان محسن نیازی، بهروز بهروزیان، ایوب سخایی، و سید سعید حسینی زاده آرانی در مقاله ای به بررسی"فرا تحلیل رابطه بین طایفه گرایی و نزاع دسته جمعی با تاکید بر متغیر تعدیل گر قومیت" پرداختند.
مطابق این پژوهش با توجه به رشد تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تا حد زیاد امکان پذیر نیست؛ بنابراین، محققان به انجام تحقیقات ترکیبی روی آورده اند که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم می کند.
جهت انجام فراتحلیل حاضر 14 پژوهش مرتبط در سال های 1395-1385 انتخاب شدند که هدف آنها ارزیابی ارتباط میان طایفه گرایی و نزاع دسته جمعی بوده است. هم چنین این پژوهش ها به روش پیمایشی و با به کارگیری ابزار پرسشنامه در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجه های پایا انجام شده اند.
مطابق این مطالعه در گام نخستِ ارزیابی پژوهش های منتخب، فرضیات همگن و سوگیری نکردن انتشار بررسی شده است که یافته های ناهمگن اندازه اثر و سوگیری نکردن انتشار مطالعات مدنظر را نشان می دهد. در مرحله دوم نیز ضریب اندازه اثر و نقش تعدیل کنندگی متغیر سال پژوهش و قومیت با به کارگیری نسخه دوم نرم افزار CMA ارزیابی شده است. 
هدف از این پژوهش ارتباط میان طایفه گرایی و نزاع دسته جمعی بوده است.
نتایج این پژوهش نشان می دهد اندازه اثر طایفه گرایی و نزاع دسته جمعی معادل 0.38 درصد است که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان تاثیر در حد متوسط ارزیابی می شود. همچنین، با در نظر گرفتن قومیت به صورت متغیر تعدیل کننده، ضریب اندازه اثر برای اقوام آذری معادل 0.481 درصد و بیشتر از عرب ها با 0.363 درصد، لرها با 0.334 درصد و کردها با 0.330 درصد ارزیابی شده است. درمجموع، طبق نتایج تحقیق طایفه گرایی با تعدیل گری قومیت و گذر زمان تاثیر متفاوتی بر میزان نزاع دسته جمعی می گذارد. 
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی – پژوهشی در مجله پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی دانشگاه اصفهان منتشر شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33245/قومیت‌گرایی-چقدر-بر-نزاع-دسته-جمعی-تاثیرگذار-است؟
بستن   چاپ