پیام سپاهان
غلامی خبر داد:
ارتباط با مراکز علمی پژوهشی دنیا در برنامه کار وزارت علوم
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 - 13:38:09
سپاهان نیوز - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث آموزش عالی نیاز به دقت بالایی برای ساماندهی بخش‌های مختلف داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، منصور غلامی امروز (سه‌شنبه) در سفر به اصفهان از آزمایشگاه مرکزی، مخزن و آزمایشگاه الکترواپتیک (آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته فتونیک مجتمع) دانشگاه اصفهان بازدید کرد.
وی در نشست هم اندیشی با رئیس، معاونین و اساتید دانشکده این دانشگاه ضمن تبریک روز معلم تصریح کرد: از این که دوباره در دانشگاه اصفهان هستم بسیار خرسندم. من از خانواده این دانشگاه هستم و نخستین بار سال 1358 وارد دانشگاه اصفهان شدم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در بحث آموزش عالی نیاز به دقت بالایی برای ساماندهی بخش‌های مختلف داریم. بخش کمی که زیر مجموع وزارت علوم تلقی می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است. بخش کیفی نیز با به روز کردن آموزش عالی در حال انجام است، در دنیا تحولی در بحث آموزش کیفی شکل گرفته که در حال گسترش است. نباید میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های خارج از کشور فاصله زیادی ایجاد شود، دانشگاه اصفهان پیشرفت خوبی در این زمینه داشته است.
غلامی در خصوص ارتباط با مراکز علمی پژوهشی دنیا گفت: ارتباط با مراکز علمی پژوهشی دنیا را در برنامه کار وزارت علوم قرار داده‌ایم. دانشگاه اصفهان نیز در این زمینه فعال بوده است. دانشگاه‌ها می‌توانند از اعضای هیئت علمی و کسب فعالیت‌های جدید برای جوانان فرصت بسازند.
وی در خصوص اشتغال دانشجویان تصریح کرد: به طور معمول دانشجویان پس از فارغ التحصیلی ارتباط با دانشگاهشان را قطع می‌کنند، اما تلاش ما بر این است تا کمک کنیم مسیر برای اشتغال دانشجویان باز شود و دانشجویان را با فعالیت‌های بیرون از دانشگاه بیش از پیش آشنا کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه‌ها گفت: هر ساله با سازمان برنامه و بودجه کشور برای افزایش بودجه دانشگاه‌ها چانه می‌زنیم و امیدواریم بودجه‌های دانشگاه را افزایش دهیم.
غلامی با اشاره به بودجه سال 1397 گفت: سالهای گذشته بودجه اختصاصی داده شده به دانشگاه‌ها زیر 2.5 درصد از بودجه کل کشور بود، اما در سال جاری این مقدار به 2.9 درصد افزایش یافته است و این افزایش را مدیون رشد پژوهشگاهها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی کشور هستیم.
وی افزود: در کشور به عنوان مراکز علمی توسط مسئولین به خوبی شناخته نشده‌ایم و به طور معمول قضاوت‌های نادرستی در مورد موفقیت‌های دانشگاهی از طرف مسئولین صورت نمی‌گیرد. وظیفه داریم در کشور امید را گسترش دهیم گاهی نیروهای معاند خارجی سعی در افزایش ناامید در کشور دارند باید امیدواری را در کنار درس و فعالیت‌های علمی به دانشجویان هدیه دهیم، آینده روشن است و کشور توانمند است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه اصفهان از سالهای نخست تأسیس یکی از مجموعه‌های علمی و درخشان در سطح کشور بوده است که این جایگاه پس از سالها حفظ شده است.
همچنین رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست با ارائه قسمتی از فعالیت‌های این دانشگاه در گذشته گفت: این دانشگاه بیش از 15 هزار دانشجو دارد که بیش از 50 درصد آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا هستند. 650 عضو هیئت علمی دارد که 48 درصد از این تعداد استاد تمام یا استادیار هستند بیش از 10 مرکز پژوهشی و 8 قطب علمی در این دانشگاه به فعالیت می‌پردازند. رویکرد دانشگاه بومی‌سازی علوم است و در این راستا با دانشگاه‌های زیادی توافق علمی صورت گرفته است.
وی افزود: در سرفصل پیش بینی شده دروس، بیشتر به حوزه عملیاتی توجه کردیم تا دانشجویان بتوانند با بازار کار آشنایی داشته باشند و سریعتر وارد بازار کار شوند. اتمام پروژه ورزشی ورزشگاه ولایت نیز از خبرهایی بود که طالبی در این نشست اعلام کرد.
طالبی همچنین با اشاره به همکاری با فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت از از توافقات انجام شده بخش RND در گذشته خاطر نشان کرد: این فعالیت‌ها در دانشگاه اصفهان انجام می‌شود.
همچنین مسئول آزمایشگاه فوتونیک دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این آزمایشگاه با حمایت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان و پژوهشکده الکترواپتیک و لیزر ایران راه اندازی شده است، گفت: در واقع فوتونیک به جای الکترون در مدارهای مجتمع نوری در آینده نزدیک تمام عرصه‌های زندگی بشر را به گونه‌ای متحول خواهد کرد که تکنولوژی مبتنی بر نور و لیزر و تجارت مبتنی بر آن، بیش از صد میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد و در ردیف پنج تکنولوژی برتر قرار دارد که در آینده گسترش خواهد یافت.
غلام محمد پارسانسب افزود: فوتونیک بزرگترین تکنولوژی دارای قابلیت اقتصادی در اروپا در حال سرمایه گذاری و تحقیقات است و در آمریکا بالغ بر 200 میلیون دلار در سال 2014 در یکی از مؤسسات تحقیقات دفاعی در این حوزه سرمایه گذاری شده است. امروزه در کشورهای پیشرفته تحقیقات در این حوزه به صورت شبکه‌ای با سرعت زیادی در حال انجام است، بنابراین اهمیت سرمایه گذاری هرچه بیشتر کشور را در حوزه‌های مختلف دفاعی، صنعت، کشاورزی، پزشکی قدرتمند می‌سازد و ثروت زیادی را در آینده نصیب کشور خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس دانشگاه اصفهان (tdc) در این دانشگاه افتتاح شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33294/ارتباط-با-مراکز-علمی-پژوهشی-دنیا-در-برنامه-کار-وزارت-علوم
بستن   چاپ