پیام سپاهان
در صورت بی توجهی به مصرف بهینه آب:
70 درصد جمعیت فلات مرکزی باید جابه جا شوند
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1397 - 09:12:52
سپاهان نیوز - اصفهان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در صورت بی توجهی به مصرف بهینه آب و بی دقتی در مدیریت آن، ممکن است که 70 درصد جمعیت فلات مرکزی کشور مجبور به جابه جایی از این منطقه شوند.
به گزارش ایرنا، هاشم امینی شامگاه چهارشنبه در نشست هم اندیشی هنرمندان و مسئولان درباره مصرف بهینه و صرفه جویی آب در اصفهان افزود: ما در سال های اخیر با کاهش بارش های موثر مواجه بودیم و باید این باور در بین مردم ایجاد شود که شرایط اقلیمی تغییر کرده است هرچند موضوع مدیریت آب نیز جای بحث دارد.
وی با بیان اینکه آورد حوضه آبریز زاینده رود در سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بود، اظهار کرد: این رقم در سال جاری به 380 میلیون متر مکعب یعنی یک چهارم سال گذشته رسیده است در حالیکه باید جمعیت شش میلیون نفری استان اصفهان و یزد را پوشش دهد.
امینی با تاکید بر اینکه چاه های قابل مصرف چندانی در اصفهان نداریم، گفت: آب چاه های اصفهان متاثر از زاینده رود است و اگر این رودخانه خشک باشد، چاه ها نیز آب چندانی ندارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه تنها راه نجات ما از مشکل کم آبی، مدیریت مصرف است، افزود: اینکه بگویند فقط باید حاکمیت ورود پیدا کند، بهترین بهانه است زیرا این کار بدون شک با شکست مواجه می شود.
وی با تاکید بر اینکه ما باید رفتارمان درباره مصرف آب تغییر کند تا زندگی بهتری در آینده داشته باشیم، تصریح کرد: اقدام های ما در زمینه مصرف بهینه آب در سه بخش فنی، فرهنگی و قانونی باید مورد توجه قرار گیرد.
امینی توضیح داد: در بخش فنی شرکت آبفای اصفهان تلاش بسیاری برای کاهش پرت آب در شبکه توزیع آن کرده و طرح هایی نیز در برخی صنایع بزرگ اصفهان برای باز چرخانی پساب فاضلاب اجرا شده است.
وی اضافه کرد: در بخش فرهنگی که شامل 2 بخش ابزاری و رفتاری است نیز باید با استفاده از روش های مختلف به فرهنگ سازی پرداخت که هنرمندان در این زمینه نقش بسزایی دارند.
به گفته وی در بخش قانونی که کار بخش قانونگذار کشور است، هنوز خلاء های زیادی وجود دارد که نمایندگان مجلس باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه پاسخ به این سوال که چرا آب در زاینده رود جاری نیست در حوزه کاری من قرار ندارد، تصریح کرد: شرکت آبفا، آب را از شرکت آب منطقه ای تحویل می گیرد و بین مردم و مصرف کنندگان، توزیع می کند.
امینی با بیان اینکه نگاه مردم به هنرمندان در رفتار و سبک زندگی ، انکارناپذیر است از این قشر خواست تا برای فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب بیش از پیش گام بردارند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان نیز در این نشست گفت: ما دست نیاز به سمت هنرمندان دراز کرده ایم تا در فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب با ما مشارکت داشته باشند.
سید حمیدرضا طباطبایی با اشاره به مشکل کاهش منابع آبی افزود: امسال به احتمال زیاد با کاهش شدید فشار آب و قطعی های گسترده مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه حداقل باید 30 درصد مصرف آب، پایین بیاید، اظهار کرد: اگر این میزان صرفه جویی در مصرف آب صورت گیرد با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.
معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریتشرکت آب منطقه ای اصفهان نیز در این نشست گفت: اگر فرهنگ مصرف آب درست نباشد حتی اگر صدها تونل و سد هم بسازیم، مشکل آب همچنان پا برجا خواهد بود.
سید علی موسوی با تاکید براینکه یک دستگاه اجرایی به تنهایی نمی تواند مشکل آب را حل یا مدیریت کند، افزود: لازم است که مدیریت پیوسته ای با محوریت استانداری در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خشکی زاینده رود را به فال نیک می گیرم، تصریح کرد: با این خشکسالی و قبل از اینکه تونل کوهرنگ سوم بهره برداری شود خدا به ما درباره کم آبی هشدار داد.
موسوی با اشاره به اینکه ایران سومین کشور پر مصرف آب پس از امریکا و کاناداست، اضافه کرد: سرانه مصرف آب ما 2 برابر کشورهای اروپایی است.
وی با بیان اینکه با اقدام های انجام شده، سرانه مصرف آب شرب در اصفهان 25 درصد کاهش یافته است، گفت: در زمان حاضر 220 میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده رود ذخیره داریم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 410 میلیون بود.
حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آب و طبیعت در آیات قرآن، گفت: در کشورمان هر جا و هر زمان که مسئله ای پیش آمده، اهالی فرهنگ و هنرمندان در رفع آن پیشتاز بوده اند.
به گزارش ایرنا، در این نشست مباحث مختلفی از سوی هنرمندان مطرح شد که از جمله آنها می توان به عدم قاطعیت در برخورد با برداشت های غیر مجاز آب در بالادست، عدم تغییر الگوی کشت، سوء مدیریت، استفاده از ظرفیت مستندسازان اصفهان در فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب، عدم استفاده بهینه از پساب های فاضلاب بویژه در شمال شهر اصفهان، بکار نگرفتن متخصصان آب و استفاده نشدن از قدرت فضای مجازی برای فرهنگ سازی اشاره شد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه دائمی منطقه میانی ایران محسوب می شود که در سال های اخیر بدلیل کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه، خشک شده است.
گ/3011 / 1339

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33386/70-درصد-جمعیت-فلات-مرکزی-باید-جابه-جا-شوند
بستن   چاپ