پیام سپاهان
در نشست 179 باشگاه نجوم اصفهان مطرح شد:
امکان خالی از سکنه شدن غرب اصقهان
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1397 - 10:25:18
سپاهان نیوز - یک مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان گفت: در روش تداخل سنجی، عکس های پی در پی هر ساله از دشت مهدیان در نزدیکی شهرضا نشان داده است که به دلیل برداشت، ذخایر آب هرساله حدود 86 میلی متر کاهش داشته است و در چند سال اخیر سطح آب چاه ها حدود 12 سانتی متر پایین رفته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، سیاوش ایرانپور امروز (چهارشنبه) در نشست 179 باشگاه نجوم اصفهان با محوریت "تکنیک‌های فضایی، خشکسالی و منابع آب" اظهار کرد: سنجش از راه دور، روش های مختلفی دارد که از مزایای آن می توان به یکپارچه و وسیع بودن، تنوع طیف، امکان تهیه پوشش‌های تکراری و ارزان بودن نسبت به روش های زمینی اشاره کرد.
وی افزود: سکوهای سنجش از راه دور می تواند به صورت سکوهایی ثابت بر روی زمین، روش های هوابرد و ماهواره‌ها باشند. همچنین تکنیک‌های سنجش از دور الکترومغناطیس و میدانی است.
این مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: پارامترهای محیطی کره زمین شامل بارش، تبخیر و تعرق، ذخایر آب زیر زمینی، آب‌های سطحی، رطوبت خاک، رطوبت هوا، پوشش گیاهی، نوع خاک، جریان هوا و دما است و چرخه هیدرولوژی را می توان برای هر حوضه ای بیان کرد.
ایرانپور ادامه داد: تغییرات ذخایر کل آب برابر با تغییرات آب های زیرزمین، آب های سطحی، معدل آب برف، رطوبت خاک و رطوبت هوا است. بر اساس تصاویر ماهواره ای که از بخار آب، دما، برف، رطوبت، هوا و غیره می‌توان نقشه‌هایی از اتفاقات خشکسالی به دست آورد تا در پی آن بتوان میزان آب موجود را کنترل کرد.
این مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان افزود: فرونشست زمین پدیده‌ای است که در شمال شهر اصفهان و غرب استان در حال رخ دادن است و احتمال دارد این مکان ها را غیر قابل سکونت کند. بر اساس همبستگی های مکانی و زمانی کاهش آب می تواند باعث فرومشست زمین و شکل گیری ریزگردها شود که ریزگردها، آسیب رسانس به پوشش گیاهی و اختلال در چرخه آب در حوضه را در پی دارد.
ایرانپور اظهار کرد: تکرار عکس های ماهواره‌های ثقل سنجی می توانند مکان‌هایی را که کاهش جرم (آب و یخ) داشته است، نشان دهند. از سال 2009 تا 2014 تصاویر عکس‌های ماهواره ای نشان داده است که دریاچه ارومیه هر ساله با کاهش 1.4 متر مکعب مواجه بوده است. کاهش یکباره منابع آبی حوضه زاینده رود در سال 2008 بدتر از کارون بوده است که علاوه بر رودخانه آب های زیر زمین را نیز شامل می شود.
وی افزود: خشکسالی هیدرولوژی، کشاورزی، هواشناسی، اجتماعی و اقتصادی، از انواع خشکسالی هستند که هر کدام می توانند تاثیراتی را داشته باشند. در روش تداخل سنجی، عکس های پی در پی هر ساله از دشت مهدیان در نزدیکی شهرضا نشان داده است که به دلیل برداشت آب، ذخایر آب هرساله حدود 86 میلی متر کاهش داشته است و در چند سال اخیر سطح آب چاه ها حدود 12 سانتی متر پایین رفته است.
کدخبرنگار:13091
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33388/امکان-خالی-از-سکنه-شدن-غرب-اصقهان
بستن   چاپ