پیام سپاهان
استاندار اصفهان:
طرح جامع اشتغال پایدار در مناطق کم آب اصفهان اجرا می شود
جمعه 21 ارديبهشت 1397 - 16:27:46
سپاهان نیوز - اصفهان- استاندار اصفهان از اجرای طرح جامع ایجاد اشتغال پایدار برای مقابله با خشکسالی در مناطق آسیب دیده در اثر کم آبی در استان اصفهان خبر داد.
به گزارش ایرنا، "محسن مهرعلیزاده" روز جمعه در آیین احداث و کلنگ زنی دو طرح کشاورزی و دامپروری در شرق استان اصفهان در روستای برسیان در نزدیکی شهر ورزنه افزود: براساس این طرح که در راستای مقابله با خشکسالی و کم آبی در دستور کار مدریت استان قرار گرفته است، 63 هزار نفر اشتغال پایدار در مناطق مختلف استان اصفهان بویژه شرق این استان که کشاورزی به دلیل کمبود آب با مشکل مواجه شده، ایجاد می شود.
مهرعلیزاده ادامه داد: این برنامه شامل طرح هایی از جمله صنایع تکمیلی، صنایع مربوط به بخش کشاورزی و صنایع دستی است که طبق برآورد، اجرای آن به 7 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
وی گفت: این طرح ها بیشتر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین ارائه تسهیلات دولتی و بانکی تامین مالی و اجرا می شود.
مهرعلیزاده بیان کرد: برای توجه و رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان آسیب دیده از کم آبی، چند محور شامل ایجاد کانون های تصمیم گیری، ایجاد منابع لازم، برقراری مدریت واحد و ویژه و نگاه پروژه ای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این راستا یک مدیریت واحد ( علاوه بر کارگروه سازگاری با کم آبی و طرح جامع اشتغال) در استانداری اصفهان برای رسیدگی ویژه به مشکل کشاورزان تعریف شده و این مدیریت را "سید محسن سجاد" بر عهده دارد،"سید محسن سجاد" پیش از این فرماندار شهرستان لنجان بوده است.
استاندار اصفهان یادآوری کرد: روند کاهشی آب در طول 40 سال گذشته منجر به مهاجرت از روستاها (بویژه شرق اصفهان) به شهرها شد و در آن سالها درصد جمعیت شهرنشینی و روستانشینی هرکدام 50 درصد بود اکنون جمعیت روستاها به زیر 15 درصد رسیده است.
مهرعلیزاده اضافه کرد: اگر کارها با تدبیر انجام نگیرد بی شک شرایط به همین شکل ادامه پیدا کرده و بدتر می شود.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزی فقط به کاشت برنج و گندم (به شکل غرقابی) خلاصه نمی شود بلکه ایجاد و توسعه گلخانه ها، پرورش قارچ، پرورش شترمرغ که با صرف یک دهم آب نسبت به شرایط عادی انجام می شو د باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
استاندر اصفهان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را بر سرمایه گذاری دولتی ارجح دانست و افزود: سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی مطمئن تر و پایدار تر از سرمایه گذاری و اجرای طرح ها توسط دولت است.
مهرعلیزاده ادامه داد: دولت باید در ارائه تسهیلات ارزان قیمت، حمایت بخش خصوصی و تسهیل روال کار این بخش، بصورت برنامه ای اقدام کند.
وی از انجام عملیات آسفالت جاده منتهی به مجتمع کشت و صنعت در ورزنه که امروز کلنگ زنی شد، خبر داد و افزود: طول این جاده یکهزار و 800 متر است و عملیات آسفالت آن از فردا آغاز می شود.
امروز جمعه با حضور استاندار اصفهان، دیگر مدیران استانی و جمعی از مردم و کشاورزان روستای "برسیان" مجتمع کشت و صنعت مینو دشت برسیان شامل دو طرح پرورش شترمرغ و گلخانه مدرن ( هیدروپونیک) کشت بدون خاک با سیکل بسته، کلنگ زنی شد. روستای برسیان در نزدیکی شهر ورزنه واقع در شرق استان اصفهان، قرار دارد.
ورزنه در نزدیکی تالاب گاوخونی در شرق اصفهان از جمله عرصه هایی است که شاهد بیشترین آسیب ناشی از خشکسالی است و کشاورزان این مناطق به علت خشک شدن زاینده رود بسختی روزگار می گذرانند.
مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را بشدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.
طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینکه ذخیره آب در سد زاینده رود به کمترین میزان طی 50 سال اخیر رسیده است، امکان بازگشایی زاینده رود و توزیع آب کشاورزی برای اراضی کشاورزی شرق اصفهان در سال زراعی جاری وجود ندارد.
کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود،باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
ت/ 7153 / 1339

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33417/طرح-جامع-اشتغال-پایدار-در-مناطق-کم-آب-اصفهان-اجرا-می-شود
بستن   چاپ