پیام سپاهان
معاون سازمان ارتباطات اسلامی:
هنر در تعاملات بین المللی فراموش شده است
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 14:20:20
سپاهان نیوز - کاشان- معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هنر و هنرمندان در عرصه تعاملات بین المللی به فراموشی سپرده شدند و از دارایی های فرهنگی، هنری و معنوی به عنوان عامل های تاثیرگذار در عرصه دیپلماسی استفاده ای نمی شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس خامه یار روز شنبه در نشست بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب بیان کرد: هنر در دیپلماسی عمومی بهترین وسیله برای حفظ، گسترش و صدور فرهنگ است و معماری به دلیل القای سبک زندگی به مخاطبان از موثرترین هنرها به شمار می رود.
وی افزود: قدرت تاثیرگذار و دگرگون‌کننده برای تسهیل امور و برطرف کردن مشکلات اجتماعی و سیاسی، بخش بزرگی از ارزش هنر در دنیای امروز است و به واقع می تواند نقش یک شریک قدرتمند را برای حل‌ و فصل چالش های موجود در نظام بین الملل ایفا کند.
معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: دستیابی به هدف های سیاسی، امنیتی و اقتصادی همواره از مهمترین هدف های کشورها در تدوین و اعمال سیاست خارجی‌ است اما برای غوطه ور شدن مخاطب دیپلماسی در یک تجربه اصیل و ریشه‌دار هیچ گزینه‌ای قدرتمندتر از هنر وجود ندارد.
او عنوان کرد: به رغم رویکرد سنتی به ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی در نیمه دوم قرن گذشته رویکردهای به نسبت جدیدی در دیپلماسی مطرح شد که توجه و تاکید بیشتر بر راهکارها، تعاملات و هم افزایی های فرهنگی را به مسئولان و طراحان سیاست خارجی توصیه کرد.
خامه یار تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی‌ می‌تواند‌ گشایشی برای تفاهم بیشتر و بهتر‌ ‌بین کشورها و به مرور زمان منجر به پایه‌ریزی روابط ژرف و پایدار فرهنگی میان ملت ها شود که این ژرفا نیز به نوبه خود حتی‌ می‌تواند‌ به حوزه‌های سیاسی و امنیتی تسری یابد.
وی همچنین گفت: دیـپلماسی فرهنگی می‌تواند خلاقانه‌تر، انعطاف‌پذیرتر و حتی فرصت‌طلبانه‌تر از دیپلماسی سنتی در بسیاری از حوزه‌ها طراحی و اجرا شده، عرصه ظهور همه ظرفیت های‌‌ تاریخی، علمی و هنری یک کشور را در زمینه هایی مانند ادبیات، شعر، سینما و موسیقی فراهم کند.
معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: هنر به رغم منحصر به فرد بودن و تاثیرات شگرفش بر روی افراد می تواند هم به عنوان عامل دیپلماسی به خواسته‌های افکار عمومی در سایر کشورها پاسخ دهد و هم زمینه‌ تعاملات و گفت و گوهای فرهنگی را فراهم آورد.
او ادامه داد: جهان اسلام در هنگامه ای بسیار حساس به سر می برد و دشمنان اسلام برآنند تا با ایجاد تفرقه و اختلاف، یکپارچگی این امت را از درون دچار اختلال کنند که در این میان شناخت، ترمیم و تقویت ریشه های وحدت بخش با استفاده از الگوی گفت و گو و تفاهم با ابزار فرهنگ و هنر می تواند راهگشای این فضای غبارآلود باشد.
خامه یار همچنین ابراز امیدواری کرد که هم اندیشی هایی از این دست بتواند ساز و کار مناسبی برای فهم بی واسطه و پیدا کردن راه حل های منطقی جهت تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی میان ایران و کشورهای عربی فراهم آورد.
دبیر علمی همایش بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب نیز گفت: 130 عنوان مقاله از سوی دبیرخانه این همایش دریافت شد که از سوی سه داور (2 نفر خارجی و یک نفر ایرانی) ارزیابی و در نهایت 80 مقاله برای ارائه پذیرفته شده است.
احمد دانایی نیا افزود: 17 مقاله استادان برتر دانشگاه های کشورهای عمان، عراق، سوریه، الجزایر، لبنان، تونس، آمریکا، ایتالیا و لیتوانی در جریان برگزاری همایش به صورت شفاهی ارائه می شود و سایر مقاله ها نیز به زبان های فارسی و عربی منتشر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در سه محور معماری و تزئینات وابسته، متون ادبی، تاریخی و نسخه شناسی و هنر و باستان شناسی به مدت 2 روز به میزبانی دانشگاه کاشان در حال برگزاری است.
کاشان در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33452/هنر-در-تعاملات-بین-المللی-فراموش-شده-است
بستن   چاپ