پیام سپاهان
در آئینی به میزبانی دانشگاه کاشان؛
دبیرخانه گفت و گوهای هنر ایران و جهان عرب گشایش یافت
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 12:53:59 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - کاشان- دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری ایران و جهان عرب روز شنبه در آئینی به میزبانی دانشگاه کاشان راه اندازی شد.
  رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این آئین گفت: هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی، هدفگذاری برگزاری همایش بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب می باشد.
محمدعلی ربانی افزود: دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری ایران و جهان عرب باید امکان تعامل و ارتباط بیشتر و مستمر بین نخبگان را با برگزاری نشست های گوناگون در طول سال فراهم کند تا گفت و گوها به همکاری و توافق تبدیل شود.
وی بیان کرد: دبیرخانه با ایجاد زیرمجموعه های مختلف باید فضای دانشگاه ها را به گفت و گوهای مورد تمایل کشورهای عربی سوق دهد که با همین هدف سال گذشته نیز حوزه فرهنگی گفت و گوهای ایران و جهان عرب در قالب مجمع زنان در دانشگاه الزهرا، مجمع جوانان در دانشگاه قزوین و مجمع رسانه در دانشگاه علامه طباطبایی فعال شد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین گفت: هنر ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتباط، تعامل و همکاری بین کشورهای عربی و ایران است چرا که یکی از جاذبه های اصلی فرهنگی و تمدنی کشور ما، موضوع های هنری است.
او اضافه کرد: دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری ایران و جهان عرب هر سال به صورت مستمر در رشته های هنری، صاحب نظران هنر و صاحب فضل و دانش را از کشورهای عربی گرد هم می آورد تا با اجماع نظر، راهکارهای مناسبی برای توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی ارائه دهند.
ربانی عنوان کرد: هر چه جایگاه اندیمشندان جهان اسلام کمتر شود، صدای افراط گرایی و خشونت بیشتر خواهد شد؛ از این رو برای توسعه در ارتباطات و تعاملات فرهنگی با کشورهای عربی به ظرفیت صاحبان اندیشه نیازمندیم.
وی گفت: باید در قالب گفت و گوهای فرهنگی تلاش کنیم تا گسترش اعتدال و عقلانیت را به ویژه در جهان اسلام شاهد باشیم که این روزها با تاسف درگیر چالش های بزرگی شده و دشمنان هزینه های زیادی را از جیب خودمان با موضوع افراط گرایی به ما تحمیل کردند.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش کمرنگ نخبگان در تصمیم گیری و سیاستگزاری تصریح کرد: دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری این فرصت را فراهم می آورد تا نخبگان بتوانند سهم بیشتر و موثرتری در تصمیم سازی برای تعاملات ایران و جهان عرب داشته باشند.
او با اشاره به ظرفیت های قاره آفریقا، از برگزاری نخستین همایش گفت و گوهای ایران و آفریقا در آبان ماه سال جاری با همکاری دانشگاه های تهران، شیراز، قزوین و زاهدان در این شهرها خبر داد.
همایش بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در سه محور معماری و تزئینات وابسته، متون ادبی، تاریخی و نسخه شناسی و هنر و باستان شناسی به مدت 2 روز با میزبانی دانشگاه کاشان در حال برگزاری است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/33462/دبیرخانه-گفت-و-گوهای-هنر-ایران-و-جهان-عرب-گشایش-یافت
بستن   چاپ