پیام سپاهان
تقلای شهرداری برای مشروب کردن فضای سبز
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 10:53:49
سپاهان نیوز - مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: نه تنها آبی در اختیار شهرداری قرار نگرفته است بلکه مسئولین تقاضای در اختیار قرار دادن 50 حلقه چاه برای تامین آب شرب اصفهان را دارند.
فروغ مرتضائی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، پیرامون مشکل بی آبی در شهر اصفهان و آبیاری فضای سبز گسترده شهر، اظهار کرد: از فضای سبز اصفهان سه هزار و 700 هکتار در اختیار شهرداری است و شهرداری مبلغ بسیار سنگینی را در حد چند صد میلیارد تومان برای آبیاری آن هزینه کند.
وی با بیان اینکه اصفهان تنها شهری است که در آن شیخ بهائی، آب زاینده رود را با کمک مادی‌ها در شهر پخش می‌کند، ادامه داد: اطراف مادی‌ها درختان چند ساله‌ای وجود دارد که جزئی از هویت شهر است. در اصفهان درخت چنار 700 ساله داشتیم که به دلیل بی توجهی کاملا خشکیده است. در حالی که آن چنار هویت شهر بوده.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر حقابه فضای سبز از زاینده رود، گفت: مسئولین هیچ آبی در اختیارمان قرار ندادند، و درخواست واگذاری 50 حلقه چاه برای تامین آب شرب را دارند. گزینه دیگرمان برای تامین آب مورد نیاز، پساب بود، اما پسابی که خریداری کردیم هم به دلیل اینکه در اختیار بخش صنعت و کشاورزی است، به ما تعلق نگرفت.
مرتضائی نژاد تصریح کرد: برای تامین آب فضای سبز صفه، منطقه 5 و 6 از تصفیه خانه سپاهان شهر و مناطق شمالی شهر از تصفیه خانه شاهین شهر بهره گیری می‌شود. همچنین با کشاورزانی که در ناژوان چاه خصوصی دارند، صحبت‌هایی مبنی بر در اختیار گذاشتن آب چاه‌ها برای حفظ درختان کهن و دریافت درآمد حاصل از کشت، صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در شرق اصفهان به دلیل پتانسیل وزش باد و ایجاد ریزگردها گونه‌های گیاهی خاص مانند بادام وحشی و گونه‌های گیاهی زاگرس که 3 تا 5 نوبت آبیاری در سال لازم دارند کاشته شده است.
 مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: درختان کهن در اولویت آبیاری فضای سبز اصفهان هستند و برای چمن‌ها برنامه زمان بندی برای حذف آنها در نظر گرفته شده است. به جای چمن‌ها بوته‌های مقاوم، نسترن‌های سفید، رزماری، بومادران و بذرهای مقاوم جایگزین خواهد شد.
مرتضائی نژاد با اشاره به برنامه‌های منظم در شهر برای تولید و کاشت گونه‌های مقاوم، اظهار کرد: از گونه‌های وحشی و مقاوم تنها در کمربند سبز شهر می‌توان استفاده کرد، اما در پارک‌های محلی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در راستای شناسایی گونه‌های مناسب، گیاهانی به عنوان نمونه و برای شناخت مردم در باغ گلها کاشته شده است.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: با وجود رودخانه خشک زاینده رود، اگر فضای سبزی هم در شهر وجود نداشته باشد محیط زیست و زندگی انسان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، پس فضای سبز شهر را با وجود بی آبی نمی‌خشکانیم و وظیفه داریم تفرجگاه‌ها را برای شهروندان حفظ کنیم.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با ذکر آمار 30 درصدی از عرصه فضای سبز در شهر که در اختیار سازمان نیست، افزود: آبیاری منازل، مدارس، دانشگاه‌ها و باغ‌های شخصی در اختیار ما نیست. منازل و باغ‌های شخصی به هر شکل ممکن و حتی با آب شرب آبیاری می‌شوند، اما مکانی مانند دانشگاه اصفهان توسط چاه‌های خود دانشگاه آبیاری می‌شوند.
مرتضائی نژاد معتقد است، با این میزان آلودگی هوای اصفهان، سرانه مطلوب اکولوژک شهر با در نظر گرفتن بی آبی، باید 49 مترمربع باشد، اما درحال حاضر سرانه اکولوژیک اصفهان 25 مترمربع است. و آنچه از سرانه تفرجگاهی شهر در اختیار سازمان پارکها و فضای سبز قرار دارد 3 متر مربع است. در حالیکه سرانه مطلوب کشور 8 متر مربع است. باید به این وضعیت رسیدگی شود تا شهر قابل سکونت شود.
وی با بیان اینکه یکی از پتانسیل‌های گردشگری شهر مادی‌ها و درختان اطراف مادی‌ها هستند، افزود: با این وجود می‌گویند اولویت اول نیست، چرا پس از شرب تنفس مردم اولویت اول نباشد؟ یک اکوسیستم شهری به روح و روان، تنفس، بهداشتی، فرهنگی و سایر موارد وابسته است. در صورت بروز مشکلات تنفسی و روحی روانی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از آبیاری هوشمند فضای سبز در منطقه 6 خبر داد. و گفت این سیستم بر اساس نیاز گیاهان در طول ساعاتی از شبانه روز که کمترین درصد تبخیر را داریم، آبیاری را انجام خواهد داد.
مرتضائی نژاد در پاسخ به میزان بالای هدر رفت آب هنگام آبیاری غرقابی، گفت: درختان کهن به دلیل اینکه ریشه‌هایشان تا عمق چند ده متری زمین نفوذ کرده است، آبیاری قطره‌ای جوابگوی آن نیست. اما با این وجود 50 درصد از سیستم آبیاری فعلی فضای سبز اصفهان، از نوع آبیاری تحت فشار است.
وی خاطرنشان کرد: در بحران فعلی آب، فضای سبز باید با پساب آبیاری شود و چمن‌های مقاوم جایگزین چمن‌های فعلی شوند. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که فراهم کردن محیطی سالم و مفرح برای شهروندان اهمیت بسیاری دارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33478/تقلای-شهرداری-برای-مشروب-کردن-فضای-سبز
بستن   چاپ