پیام سپاهان
زمانی: در علم مستعمره‌ایم
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 21:13:27
سپاهان نیوز - یک نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر گفت: در علم نیز به نوعی مستعمره‌ایم و مثل اینکه در تقسیم بندی نظام قرار نیست پیشرفت کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، هادی زمانی امروز (یکشنبه) در نشست خبری همایش "نقش و جایگاه روابط عمومی و مدیریت اقتضایی در حل بحران‌های امروز" اظهار کرد: بزرگ ترین مشکل جامعه، تفکر غلط مدیریت استراتژیک است که دست از سر جامعه ایران بر نمی دارد. چندین سال است که کشورهای اروپایی از مدیریت اقتضایی بهره می‌گیرند، اما هنوز این روش به ایران ورود نکرده است و هنوز از روش مدیریت استراتژیک بهره می‌بریم.
وی با بیان اینکه بخش عمده موفقیت‌های کشورهای اروپایی بر اساس روش مدیریت آن‌ها بوده است، افزود: در کشورهای اروپایی برنامه بلند مدت نوشته نمی‌شود، زیرا آن‌ها آینده را غیرقابل پیش بینی می‌دانند. این در حالی است که در ایران برنامه‌های بلند مدت نوشته می‌شود و از مدیران می‌خواهند تا آن ها را عملیاتی کنند.
این متخصص علوم ارتباطات تصریح کرد: چرا در ایران هنوز مدیران به دنبال مدیریت استراتژیک هستند؟ محققین و نظریه پردازان باید در این رابطه صحبتی داشته باشند. سبک مدیریت غلط باعث شده است شرایط اجتماعی اینگونه دچار دغدغه باشد. البته با روش مدیریت استراتژیک مدیران را نیز خراب کرده ایم؛ در حالی که موفق ترین مدیران، کسانی هستند که برنامه مشخص و طولانی ندارند اما چشم اندازی را پیش گرفته و به دنبال رفع مشکلات روز هستند.
زمانی با بیان اینکه هرکس بتواند با شرایط کنونی رسانه ماندگار باشد، مدیری قوی خواهد بود، ادامه داد: در علم نیز به نوعی مستعمره‌ایم و مثل اینکه در تقسیم بندی نظام قرار نیست پیشرفت کنیم. در حال حاظر فرار مغزها نداریم بلکه نوعی تشویق است که فردی تحصیل کرده از ایران برود. در جامعه جا افتاده است که اگر به دنبال تحصیل هستید به خارج بروید و به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای می توان مهاجرت کرد.
وی افزود: باید این واقعیت را که برخی مشکلات حل نمی‌شود پذیرفت و این به دلیل سبک مدیریت غلط است نه خود مدیران! شاید اگر به مدیریت اقتضایی روی آوریم، بتوانیم مشکلات را حل کنیم و امید است در همایش "نقش و جایگاه روابط عمومی و مدیریت اقتضایی در حل بحران های امروز" بتوانیم این مطالب را به درستی به گوش مدیران برسانیم.
یک نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر گفت: آموزش به صورت علمی در این عرصه حرف اول را می زند که در روزنامه نگاری این اتفاق افتاده است و باید برای روابط عمومی نیز اجرا شود و برای روابط عمومی‌ها، مدیران آموزش دیده برگزیده شوند.
مدیریت استراتژیک مرده است
همچنین فضل الله سلطانی‌ـ دبیر کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی در این نشست اظهار کرد: باید بپذیریم تنها دانشی که می‌تواند جامعه را مدیریت کند، اقتصاد و سیاست نیست. مدیریت استراتژیک مرده است. نیاز به مدیرانی داریم که از منابع موجود برای بهبود شرایط استفاده کنند. مدیران باید در جایی پاسخگوی نیازهای مردم باشند. به دلیل ناکارآمدی مدیران در جامعه، مردم حتی دغدغه پوشاک و لباس خود را دارند. مدیران باید تخصص علمی داشته، مدیریت و رویکردهای آن را بشناسند و تنها به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.
وی افزود: رسانه ها در دهه های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته اند. در 30 سال گذشته در کشور هیچ نظریه ای در خصوص رسانه ها نداشته ایم . حتی در این حوزه ترجمه‌های خوبی نیز انجام نشده است. اما با برگزاری این همایش به دنبال برداشتن یک قدم مهم در این راه بوده‌ایم.
دبیر کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی گفت: در خانه ارتباطات به دنبال برنامه‌ای هستیم که پژوهش را نیز شامل می‌شود. اکنون کتابی در قالب مطبوعات بر اساس نظریه جدید وجود ندارد و اگر هم باشد، قدیمی است. در حوزه رسانه و در بخش مطبوعات برنامه‌های بسیاری انجام می شود، اما هنوز بسیار ضعیف هستیم.
سلطانی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که برای تالیف و نشر هر کتاب مخاطب شناسی نمی‌شود. به همین دلیل بیش از نیمی از کتاب ها به فروش نمی رسد و این دلیل بر ضعف مدیریت انتشارات است. این مشکلی است که در روابط عمومی‌ها میز مشاهده می‌شود. مدیران روابط عمومی چقدر در آن تخصص دارند و چقدر خود را به روز کرده اند؟ مدیران دستگاه ها باید متقاعد شوند که روابط عمومی‌هایی توانمند انتخاب کنند، البته باید زمینه تربیت روابط عمومی توانمند وجود داشته باشد.
کدخبرنگار: 13091
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33540/زمانی--در-علم-مستعمره‌ایم
بستن   چاپ