پیام سپاهان
آمایش شهری، کلیدواژه‌ای نو در شهرسازی اصفهان
دوشنبه 24 ارديبهشت 1397 - 09:49:53
سپاهان نیوز - رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از آنجا که شهر اصفهان موتور محرک توسعه استان است، تدوین برنامه آمایش شهر اصفهان در راستای برنامه آمایش استان اصفهان، حلقه مفقوده توسعه استان را تکمیل خواهد نمود و منجر به تحول و توسعه در شهر و استان خواهد شد.
نصیر ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: ضرورت بازنگری برنامه جامع اصفهان و نیز ناکارآمدی رویکردهای قدیمی در تدوین برنامه‌های جامع عقلانی، منجر به امضا تفاهم نامه‌ بازنگری طرح جامع اصفهان با رویکرد آمایش شهری شد. در رویکرد جدید، آینده نگری محتمل، برنامه‌ریزی فضایی، مشکل‌سو بودن، مشارکت‌محوری و توجه به توسعه پایدار و کیفیت زندگی شهروندان از ویژگی‌های کلیدی است.
وی افزود: ایده تدوین برنامه آمایش شهر اصفهان مدت‌ها در شورا مطرح بوده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و در این راه دکتر اکبری رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز همکاری ارزشمندی داشتند. سرانجام کلید تدوین برنامه آمایش شهر اصفهان در کمیسیون تلفیق شورا به تصویب رسید. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: طی این جلسه که اعضای شورای شهر در سال گذشته با دکتر ایزدی، معاون وزیر شهرسازی، داشتند، پیشنهاد شد بازنگری طرح جامع اصفهان با رویکرد آمایش شهری صورت گیرد. 
ملت ادامه داد: سرانجام بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته منعقد شد، مقرر شد شورای راهبری متشکل از استانداری اصفهان، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شورای شهر و شهرداری اصفهان با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شرح خدمات و سازوکار تدوین برنامه را نهایی و تصویب کنند.
ملت با اشاره به تشکیل کارگروهی برای تدوین شرح خدمات در سال گذشته، گفت: ایرانیان متخصص در این موضوع که در داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، برای عضویت در این کارگروه درنظر گرفته شدند و با توجه به بحث مشارکت شهروندان، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی نیز در این کارگروه حضور دارند.
وی در ارتباط با اسناد زیرمجموعه سند طرح جامع اصفهان با رویکرد آمایش شهری، بر سند چشم‌انداز و سند برنامه کاربری زمین شهری تاکید کرد و افزود: این طرح شامل یک سطح سیاست‌گذاری کلان است که در بردارنده چشم‌انداز شهر و اهداف توسعه شهر اصفهان خواهد بود و یک سطح کاربری زمین که به پهنه‌بندی و مکان‌گزینی فعالیت‌ها در سطح شهر می‌پردازد و در واقع می‌تواند جایگزین برنامه تفصیلی شهر اصفهان باشد. 
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با ذکر توسعه پایدار شهری و کیفیت زندگی شهروندان به عنوان مفاهیم محتوایی کلان این برنامه، خاطرنشان کرد: بازنگری برنامه جامع اصفهان با رویکرد آمایش شهری، متمرکز بر مشکلات کلیدی شهر است و علاوه بر کالبد به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی نیز خواهد پرداخت دارد.
ملت اضافه کرد: این برنامه با بررسی وضعیت موجود و تحلیل مجموعه شهری اصفهان و در قلب آن شهر اصفهان آینده را بر اساس احتمالات مختلف پیش‌بینی خواهد کرد و چشم‌انداز مطلوب شهر را ترسیم خواهد نمود. 
وی با بیان اینکه شهروندان، نخبگان، سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های صنفی، گروه‌های سیاسی، و نهادها و دستگاه‌های مسئول ذی‌نفعان کلیدی در فرایند تدوین برنامه خواهند بود، گفت: در تدوین این برنامه از ظرفیت‌ شرکت‌ها و متخصصان خارجی می‌توان استفاده نمود و مدت زمان پیش‌بینی شده برای انجام آن در حدود یکسال می‌تواند باشد. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از آنجا که شهر اصفهان موتور محرک توسعه استان است، تدوین برنامه آمایش شهر اصفهان در راستای برنامه آمایش استان اصفهان، حلقه مفقوده توسعه استان را تکمیل خواهد نمود و منجر به تحول و توسعه در شهر و استان خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33551/آمایش-شهری،-کلیدواژه‌ای-نو-در-شهرسازی-اصفهان
بستن   چاپ