پیام سپاهان
توافق هسته ای از نظر شخصیت ها و چهره های بین المللی
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 9:10:20 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - اصفهان - برجام «برنامه جامع اقدام مشترک» به عنوان یک پیمان بین المللی در 23 تیر 1394 برابر با 14 ژوئیه سال 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در شهر وین امضا و مورد استقبال شخصت ها و مقام های سیاسی جهان قرار گرفت.
  این پیمان با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک پس از حدود 20 ماه مذاکره هیات ایرانی با 6 کشور قدرتمند جهان گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان امضاء شد.
این توافق به عنوان یکی از رخداد های مهم، بازتابی گسترده در محافل سیاسی و خبری جهان داشت و با استقبال تمام مجامع بین المللی به استثنای رژیم نژاد پرست اسرائیل مواجه شد.
شخصیتهای سیاسی و علمی از نقاط مختلف جهان توافق هسته ای با ایران را اقدامی مهم در عرصه سیاست جهانی ارزیابی کردند و در خصوص ابعاد مثبت آن نقطه نظرات خود را بیان کردند و آنرا شاخصه و شاهدی بر ارزش گفتگو در روابط بین الملل دانستند.
این نقطه نظرات گرچه از نظر تعداد و نوع بیان متنوع و متکثر بود اما همه بر اهمیت جمع بندی مذاکرات هسته ای و ضرورت پایبندی به مفاد تاکید کردند.
مهمترین مصادیق این نظرات که در فاصله یک هفته پس از امضای توافق برجام ( 23 تا 30 تیر 94 بیان شده بشرح ذیل ارائه می شود.
23تیرماه 94*** رییس جمهوری در پی امضای برجام، در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم تاکید کرد "این توافق آغاز یک امتحان است و می تواند خشت های دیوار بی اعتمادی را بردارد"،روحانی همان زمان تصریح کرد: ایران پای این پیمان خواهد ایستاد، به شرطی که طرف مقابل به آن پایبند باشد.
دکتر روحانی گفت: امضای برجام به نفع همسایگان و منطقه خواهد بود و باعث تقویت روابط اقتصادی می شود. وی اضافه کرد این تفاهم همچنین نشان داد که مشکلات هر چند پیچیده و سخت در روابط بین کشورها را در صورت وجود حسن نیت، می توان در پشت میز مذاکره حل و فصل کرد.
*** باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، توافق حاصله با ایران را تاریخی، خوب و برد-برد توصیف کرد گفت: آمریکا به همراه متحدان و شرکا به یک تفاهم تاریخی با ایران رسید .
*** دبیرکل وقت سازمان ملل: توافق هسته‌ای می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک کند
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک کند.
وی در سخنانی درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: من ب‌گرمی از این توافق تاریخی استقبال می‌کنم و به 1+5 و ایران به‌خاطر رسیدن به توافق در وین تبریک می‌گویم.
وی اظهار داشت: این شاهدی بر ارزش گفتگو است. من می‌دانم کارهای زیادی برای این توافق انجام شد و عزم و تعهد مذاکره‌کنندگان و همچنین شجاعت رهبران که این توافق را تصویب کردند، تحسین می‌کنم.
دبیرکل سازمان ملل گفت : توافقی که با کارهای دقیق و پرزحمت تیم آنها در وین و جاهای دیگر به دست آمد.
14/ 1/ 94*** نخست وزیر انگلیس: توافق هسته ای با ایران ، جهان را امن تر می سازد
دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس ضمن استقبال از تفاهم هسته ای بدست آمده میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در جریان مذاکرات لوزان سوییس، گفت: این توافق جهان را امن تر می سازد.
کامرون با اشاره به بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از آن به عنوان یک ` توافق محکم ` و `موفقیت مهم ` یاد کرد.
15/ 6 / 94***رئیس جمهوری اتریش ***
من توافق مذاکرات هسته ای در وین را بسیار مثبت می دانم و مذاکرات بسیار سختی بود و همه طرفین مذاکره کننده، اصول مشخصی داشتند و این برای یافتن یک راه حل ضروری بود و چنانچه مذاکرات با شکست مواجه می شد علاوه بر دلسردی طرفین، زمینه های ایجاد تفاهم در آینده نیز از بین می رفت و این امر بروز تنش در سطح وسیعتری را موجب می شد.
در این مذاکرات، چون همه کشورها یعنی ایران، 1+5 و اروپا حضور داشتند، پایه و اساس محکمی دارد و اشتباه بزرگی خواهد بود که برخی آن را اجرا نکنند و یا آن را نقض کنند و من فکر نمی کنم که هیچ کسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد.
هاینس فیشر رئیس جمهوری اتریش در آستانه سفر شهریور سال 94 خود به تهران تاکید کرد: اشتباه بزرگی خواهد بود که برخی توافق هسته ای را اجرا نکنند و یا آن را نقض کنند و من فکر نمی کنم که هیچ کسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد.
24 تیر 1394 ***وزیر خارجه اتریش :
وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه ما از برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین به خود می‌بالیم توافق هسته‌ای امروز بین ایران و 1+5 را فرصتی بزرگ برای صلح، پایداری و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر دنیا ارزیابی کرد.
"سباستین کورتز" وزیر امور خارجه اتریش پایان همراه با موفقیت مذاکرات اتمی ایران با 5+1 را تبریک گفته و توافق هسته‌ای که در وین شکل گرفت را یک فرصت بزرگ برای صلح، پایداری و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلکه در تمام دنیا ارزیابی کرد.
29 / 4/ 94*** قائم مقام وزیر امور خارجه کشور سوییس، توافق هسته ای را گامی برای گسترش روابط اقتصادی و بین المللی ایران با سایر کشور ها دانست و گفت:توافق هسته ای در روابط ایران با جامعه بین المللی تاثیر مثبتی دارد
ایو رسیه در نشست با فرماندار خرمشهر و مسوولان محلی این شهر در یادمان شهدای شلمچه افزود: از نظر من توافق صورت گرفته تاریخی بود ضمن اینکه به شخصه تحت تاثیر شجاعت ایرانی ها در جریان گفت و گوها قرار گرفتم.
وی، توافق وین را بهترین فرصت بازگشت ایران به جامعه جهانی دانست و گفت:با شناختی که از تاریخ ایران و مردم آن دارم مطمئن هستم که ایران می تواند تمام مشکلات را حل کند.
29 / 4/ 94 ***رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه ملی استرالیا : توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی بر تقابل در سیاست جهانی است .
استاد علوم سیاسی و رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه ملی استرالیا، توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 را پیروزی دیپلماسی بر مواجهه در سیاست های جهانی دانست و تاکید کرد `این توافق می تواند زمینه همکاری بین ایران و آمریکا را ایجاد کند.`
`امین سایکال` استاد علوم سیاسی و رییس مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه ملی استرالیا اضافه کرد : `توافق هسته ای می تواند باعث تحول عرصه ژئوپولتیک در خاورمیانه با هدف امنیت و ثبات منطقه ای شود.`
نویسنده کتاب `ایران بر سر چهارراه` در مقاله ای در تارنمای `سیدنی مورنینگ هرالد` با اشاره به این که در صورتی که این توافق توسط دو طرف با حسن نیت مورد تایید قرار گیرد و مفاد آن اجرا شود، می تواند مسیر همکارهای موثر تهران – واشنگتن در رسیدگی به چالش های منطقه ای را هموار سازد.
28 / 4/ 94*** ادوارد مورتیمر’، تحلیل گر سیاسی انگلیس با اشاره به نقش سازنده و پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های منطقه خاورمیانه، تصریح کرد : توافق تاریخی هسته ای وین یک دستاورد خوب برای همه بشمار می آید.
‘ادوارد مورتیمر’، روزنامه نگار پیشین روزنامه فایننشال تایمز گفت: من فکر می کنم که توافق هسته ای با ایران بسیار مهم بود چون هر جایگزینی به غیراز آن ، شرایط را به شدت بدتر می کرد.
15/ 1/ 94**وزارت امور خارجه یونان با انتشار بیانیه ای از توافق هسته ای ایران با پنج قدرت جهانی به همراه آلمان و اتحادیه اروپا استقبال کرد.
دستگاه دیپلماسی خارجی یونان با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی در لوزان سوئیس، اعلام کرد: از این توافق مهم در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.
در این بیانیه همچنین آمده است: معتقدیم که این توافق، گام مهمی برای رسیدن به توافق نهایی است که باعث تقویت امنیت جهانی خواهد شد.
28 / تیر 94* - سفیر سوئیس در تهران گفت: روابط ایران و اروپا پس از توافق هسته ای بهبود می یابد
جولیو هاز در حاشیه بازدید خود از مناطق مختلف اهواز اظهارداشت: روابط تهران و اروپا پس از توافق هسته ای در وین ، توسعه می یابد.
*** رییس باشگاه خبرنگاران خارجی در هند:توافق هسته ای به نفع منطقه و جهان است
رییس باشگاه خبرنگاران خارجی درهند،توافق هسته ای ایران با پنج به علاوه یک را به نفع منطقه و جهان دانست و گفت: نگرانی برخی از کشورهای عرب منطقه در مورد توافق هسته ای بی مورد است.
وائل عواد اظهار داشت: به غیر از رژیم صهیونیستی و چند کشور پادشاهی منطقه و تعدادی از اعضای کنگره امریکا، همه کشورهای جهان از این توافق حمایت می کنند زیرا زمینه کاهش تنش ها درمنطقه را فراهم می کند.
وی تصریح کرد توافق هسته ای ایران هیچ خطری برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و منطقه ایجاد نمی کند بلکه باعث تقویت همکاری اقتصادی بین کشورها و کاهش مسابقه تسلیحاتی می شود.
*** جهانگیری: توافق هسته ای منزلت ایران را در دنیا بالا برد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، جلسه شورای امنیت ملل متحد درخصوص پرونده مذاکرات هسته ای ایران را بی سابقه توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار است که این شورا به اتفاق آرا قطعنامه های خود را ملغی می کند.‏
وی افزود: توافق هسته ای فرصت جدیدی برای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری کشور ایجاد کرده است و نباید این توافق را ساده و دست کم گرفت. ‏
*** وزیرامورخارجه: توافق هسته ای پیروزی منطق بر جنگ بود
محمدجواد ظریف ،وزیر امور خارجه توافق ایران و گروه «1+5» را پیروزی عقل و منطق بر جنگ طلبی دانست و گفت: یک هفته پیش توافقی تاریخی بین ایران و 6 کشور به ظاهر قدرتمند دنیا به سرانجام رسید و طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فرو پاشید و جهانیان از این توافق به عنوان پیروزی عقلانیت و منطق بر جنگ طلبی استقبال کردند و آن را نقطه عطفی در تاریخ روابط بین الملل در دهه های معاصر شناختند.
ب : شخصیتها و مقامهای ایرانی
*** آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی پیام آور صلح و امنیت در خاورمیانه است زیرا ایران توانست آنان را به عقل و آگاهی دعوت کند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی افزود: ایران اسلامی با سرافرازی توانست در مذاکرات هسته ایی به آمریکا و دیگر کشورهای غربی نشان دهد که با جنگ نمی توان به همه دنیا دست یافت و آن را اداره کرد.
*** سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع طی سخنانی در خصوص توافق هسته‌ای، اظهار داشت: این توافق نتیجه مقاومت و رشادت ملت ایران، تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و هوشمندی و صلابت تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود، که ‌موجب پذیرش موضع عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران از طرف قدرت های بزرگ جهانی شد و گام نخست در مسیر حل و فصل مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که اجرای آن مستلزم رعایت کامل خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و جلب اعتماد ملت ایران توسط 1 + 5 و نهادهای بین‌المللی ذیربط است.
*** وزیر صنعت، معدن و تجارت: توافق هسته‌ای روابط صنعتی و تجاری ایران را با دنیا تقویت خواهد کرد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توافق اخیر هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی غرب به فصل جدیدی از روابط صنعتی و تجارتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف منجر خواهد شد.
محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح یک واحد صنعتی تولید آب‌ معدنی‌های طعم‌دار در شهرک تخصصی نیرو اظهار داشت: در روزهای اخیر و به دنبال توافق هسته‌ای هیئت‌های بلند پایه کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شوند تا علاقه‌مندی خودشان را برای تقویت روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری فی‌مابین اعلام کنند که قطعاً این نویدبخش توسعه همه‌جانبه کشور به ویژه استان‌های مختلف خواهد بود.
***عراقچی: رسمیت‌یافتن برنامه هسته‌ای ایران؛ مهمترین دستاورد مذاکرات لوزان است
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان که به صورت تلفنی از لوزان سوئیس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، با اشاره به بیانیه مشترک هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: بر اساس این بیانیه اعتبار و رسمیت بین المللی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود و این بزرگترین دستاورد ماست.
***حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین المللی، با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای برای تهران و تلاش لابی صهیونیستی برای اجرا نشدن توافق، تاکید کرد: این توافق نشان دهنده نادرست بودن سیاست ایران هراسی غرب است.
وی افزود : گفت و گوهای هسته یی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 با رسیدن به یک توافق به پایان رسید که به نظر می رسد این توافق نقطه آغازی برای یک روند تازه در سطح منطقه ای و بین المللی باشد.
بهشتی پور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوهای هسته یی چندین دستاورد بزرگ داشته و توانسته است به جهان ثابت کند دوران صحبت با زبان تحریم به پایان رسیده است.
*** سفیر ایران در افغانستان: کشورهای همسایه ایران از توافق هسته ای سود خواهند برد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: کشورهای همسایه ایران به ویژه افغانستان از توافق هسته ای تهران با پنج به علاوه یک سود خواهند برد.
«محمد رضا بهرامی» در گفت و گو با شبکه «طلوع نیوز» افغانستان گفت : این توافق در ابعاد مختلف به ویژه بعد اقتصادی می تواند به توسعه همسایگان ایران از جمله افغانستان نیز کمک کند.
*** رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در وضعیت فعلی و با توجه به توافق هسته ای سرمایه گذاری برای رونق تولید ،اقتصاد کشور را از رکود خارج می کند.
غلامرضا تاجگردون افزود : سرمایه گذاری در بخش تولید برای دستیابی به توسعه پایدار و ایجاد فرصت های شغلی پس از توافق و افزایش صادارات نفت ضروری است.
تاجگردون با یادآوری توافق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای 5+1 بدون گذشتن از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ،تصریح کرد: آثار این رخداد تاریخی در بلند مدت بر اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.
*** نماینده مجلس: مذاکرات هسته ای شرایط بین المللی را برای ایران تغییر داد
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید با اثبات حقانیت و استقامت ملت ایران، شرایط بین المللی را در مذاکرات اخیر هسته ای برای کشورمان به خوبی تغییر داد.
محمد قسیم عثمانی افزود: پدیده ناحق ایران گریزی که از ناشی گری سیاسی و دیپلماتیک دولت قبل و شیطنت رژیم صهیونیستی و نظام سلطه شکل گرفته بود، دراثر خون شهدا بویژه شهدای هسته ای، حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب، مقاومت و اتحاد ملت و بهره گیری دولت تدبیر و امید از ظرفیت و عقلانیت دیپلماتیک جای خود را به پدیده ایران پذیری در سطح بین الملل داد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/33603/توافق-هسته-ای-از-نظر-شخصیت-ها-و-چهره-های-بین-المللی
بستن   چاپ