پیام سپاهان
گذرغریبانه فریدن از هفته فرهنگ
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 12:06:40
سپاهان نیوز - فریدن، اصفهان- 17 تا 24 اردیبهشت سال جاری که "هفته فرهنگی فریدن" نام گرفت برای دومین سال متوالی با افت کیفیت و کمیت برنامه ها همراه بود.
به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی یکی از شکل های ارائه فرهنگ است که هدف اصلی آن اشاعه فرهنگ، اطلاع رسانی و جلب توجه افراد نسبت به یک موضوع است .
در این برنامه که به طور سمبلیک هفته نام گرفته است، مجموعه فعالیت هایی ترتیب داده می شود تا از طریق آن مخاطبان با یک رویداد آشنا شوند ، به اهمیت آن پی برند و به تعقیب آن تشویق شوند و نسبت به وجوه مختلف آن رایزنی و چاره اندیشی کنند.
جشنواره های بومی با موضوعات مختلف، نطق و سخنرانی ، پانل و میزگرد ، مصاحبه و نقد کتاب ، نمایشگاه (کتاب ، عکس ، آثار هنری) ، نمایش فیلم ، برنامه های هنری (کنسرت و نمایش) ، کارگاه ، تهیه بروشور و نشریه و بولتن و پوستر و طرح گرافیکی ، برپایی پایگاه اطلاع رسانی، ساخت فیلم و کلیپ و موسیقی ، بازدید و تور ، بزرگداشت و یادبود ، مهمانان ویژه و انواع مسابقه از برنامه های معمول است که در این هفته برای اجرای آن تصمیم گیری می شود.
هفته فرهنگی با این که خود محدوده زمانی مشخصی دارد می تواند تعداد معینی از فعالیت های ممکن را در بر گیرد اما در مقابل می تواند نقطه شروع بسیاری از تکاپوها، برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها در سطح خرد و کلان باشد؛ هفته فرهنگی مبداء جریان پیشبرنده ای است که در صورت برنامه ریزی و اجرای غنی تاثیر بسزایی در رشد و ترقی یک منطقه دارد.
با وجود آن که این رویداد از زمان آغاز و به ویژه در سال های اخیر به طور جدی و فراگیر در اقصی نقاط کشور دنبال می شود در فریدن اما سایه سکوت و رکود بر شانه فرهنگ سنگینی می کند.
پس از تصویب تصمیم شورای فرهنگ عمومی این شهرستان در سال ٩٤، مبنی بر نامگذاری 17 تا 24 اردیبهشت ماه با عنوان هفته فرهنگی فریدن و اجرای امید بخش برنامه های متنوع فرهنگی در سال های 94 و 95 ؛ در دو سال اخیر به جای پیشرفت در این حوزه، کیفیت و کمیت برنامه های هفته فرهنگی فریدن به شدت کاهش یافته است و این مساله نارضایتی مردم و اهالی فرهنگ و هنر را در پی داشته است.
اکنون دیگر از آوازه فریدن در پایتخت و سرریز موج عظیم و شگفت آور گردشگران به جشنواره های چیگان و پلاسجان آن خبری نیست ؛ هفته فرهنگی فریدن در سال جاری به برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای تئاتر و کنسرت موسیقی پاپ و سنتی محدود شد ؛ برنامه های روتینی که در سایر مناسبت ها نیز به کرار به اجرا در آمده است.
فریدن، با برخورداری از تمدن 7 هزار ساله و غنای تاریخی ، فرهنگی و گردشگری سال های مدیدی است که بار بی مهری های فرهنگی را به دوش می کشد و در بستر فرهنگ به خوابی عمیق فرو رفته است.
در این میان سکوت، بی تفاوتی وعدم پاسخگویی متولیان فرهنگ و نبود برنامه ریزی مسئولانه و همدلانه ارگان های مرتبط خشم مردم را بر انگیخته است. این در حالی است که در سایر ایام سال گاهی سنگ اندازی ها، نزاع ها، تخریب ها و هجمه های زیادی بر علیه توسعه و ارتقای فرهنگ به جریان می افتد به طوری که به عقیده بسیاری از مردم فرهنگ پس از سیاست؛ پرمخاطره ترین عرصه در جامعه مدنی شهرستان فریدن است.
کمبود اعتبارات فرهنگی، بی توجهی و ناتوانی مسئولان ارشد شهرستان درجذب بودجه های فرهنگی، عدم وفاق و همبستگی متولیان در برنامه ریزی ها، و سایه سنگین جناح بندی های سیاسی عمده ترین دلائل غربت فرهنگ در این شهرستان است.
در این باره کورس بدیعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن، در گفتگو با ایرنا عدم اختصاص بودجه به این اداره مهم ترین مانع برای اجرای بهینه برنامه های فرهنگی عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته اثر این اهتمام و توجه فرمانداران، نمایندگان و متولیان به مقوله فرهنگ بیشتر بود و توانستیم به پشتوانه حمایت مادی و معنوی برنامه ریزی های خوبی برای گرامیداشت هفته فرهنگی فریدن اعمال کنیم.
وی افزود: متاسفانه مقوله فرهنگ در انبوه مشکلات و محرومیت های شهرستان فریدن به چشم نمی آید و آن طور که باید حمایت لازم را دریافت نمی کند.
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی ادامه داد: این مساله به قدری حاد است که ما در تامین هزینه های جاری خود از قبیل برق و آب هم با مشکل مواجه هستیم وبا وجود ایده های قوی و پیشنهادهای سازنده، نبود اعتبار محدودیت های فراوانی برای ما ایجاد کرده است.
بدیعی با بیان این که بازتاب قابل قبول فرهنگ و تاریخ منطقه نیازمند مشارکت بالای همه متولیان و دستگاه های مرتبط است، افزود: متاسفانه این وحدت و اشتراک نظر در شهرستان وجود ندارد چنانچه در سال گذشته نیز بسیاری از برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت هفته فرهنگی فریدن تحت تاثیر فضای سیاسی انتخابات کنسل شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن به جایگاه شاخص فرهنگ در سایر شهرستان ها نیز اشاره کرد و افزود: در این مناطق مردم نخستین گروه حمایت کننده و مشارکت کننده در برنامه ریزی و اجرای اهداف فرهنگی هستند و از طرفی هزینه برای فرهنگ نیز در کنار سایر هزینه ها در سبد مصرفی خانواده ها امری عادی و ضروری تلقی می شود.
وی افزود: گرچه مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم فریدن خود یک عامل بازدارنده حمایت از فرهنگ است اما اگر به طور واقعی به این مقوله نگاه کنیم در می یابیم که با اعمال نگاه فرهنگ دوستانه می توان هزینه اندک حمایت و استقبال از برنامه های فرهنگی را به هزینه های غیرضروری خانوار ترجیح داد تا خوراک فکری و فرهنگی نهاد مهم خانواده نیزفراهم شود و این کار غیر ممکن نخواهد بود.
بدیعی اضافه کرد: فرهنگ همچون کالبد زنده و فزاینده هر روز در حال شکل گیری است و حمایت و هدایت صحیح آن می تواند مفاهیم مهمی را به نسل های آتی منتقل کند.
از طرفی گرچه اعتبارات شهرستان فریدن در طی یک سال اخیر با تصمیم مدیران به صورت متمرکز برای مشکلات آب، توسعه روستایی و پرداخت دیون اختصاص یافت، اما بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند توجیه عملکرد ضعیف بخش فرهنگ تنها بر مبنای کمبود بودجه صحیح نیست.
نکته مهم آن که به نظر می رسد بی تفاوتی و خمودگی مسئولان و برنامه ریزان، بر شدت این مساله افزوده است. از عدم انجام ساده ترین و پیش پا افتاده ترین اقدامات برای گرامیداشت این هفته مانند صدور پیام تبریک، توزیع بروشورهای اطلاع رسانی و یا نصب بنرهای تبلیغاتی تا عدم توانایی مسئولان ارشد شهرستان برای جذب کمک های فرهنگی از سایر منابع و فقدان برنامه ریزی مناسب برای استفاده از امکانات موجود و ظرفیت نیروهای فرهنگی داوطلب این حقیقت را اثبات می کند.
در حالی که فریدن از ظرفیت منحصر به فرد و بی بدیلی در زمینه هایی همچون آداب و سنن، هنر، میراث فرهنگی، بوم گردی، کشاورزی و دامداری، صنایع دستی، غذاهای محلی، توریسم و گردشگری مذهبی، گیاهان دارویی، موسیقی و آوازهای بومی، ایثار و شهادت، کتاب و کتابخوانی، ورزش ها و بازی های باستانی برخوردار است اما نتوانسته است جایگاه واقعی خود را بیابد و اینچنین است که هفته فرهنگی فریدن که فرصتی برای معرفی و ترقی این خطه است به راحتی می سوزد.
به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان فرهنگی؛ رویدادسازی و انعکاس چنین ظرفیت های ارزشمندی همیشه هم منوط به بودجه و اعتبار نیست چرا که در بسیاری از این زمینه ها می توان با بهره گیری خلاقانه و بهینه از شرایط موجود، موفق عمل کرد.موضوعی که در مدیریت و اجرای هفته های فرهنگی دو سال نخست به کار گرفته شد و اثرات قابل قبول آن تا سال ها در اذهان باقی خواهد ماند.
در این خصوص روشن است حتی با در نظر گرفتن شرایط سخت بودجه ای، برنامه ریزی کوتاه مدت با مشارکت بخش خصوصی نظیر بازدید از موزه های مردم شناسی و شهدا، تورهای روستاگردی، جشنواره غذاهای بومی، اردوهای یک روزه مذهبی به مقصد امامزادگان و بقاع متبرکه موجود، نواختن نواها و آوازهای محلی توسط هنرمندان بومی و پیش کسوت ، برگزاری انجمن ها و محافل ادبی، دعوت از چهره های شاخص فرهنگی در یک دورهمی ساده، اجرای بازی ها و ورزش های بومی و برپایی نمایشگاه از آثار هنرمندان چندان هم به اعتبار و بودجه خاصی نیاز ندارد؛ بلکه همت، مشارکت و سلیقه را می طلبد.
از طرفی جذب خیران و واقفان و هدایت نیات آنان به سمت نیازهای فرهنگی جامعه، جذب و تشویق بخش خصوصی برای ورود به این عرصه، برگزاری جلسات هم اندیشی جهت شناسایی و استفاده مطلوب از شرایط موجود نیز ضروری به نظر می رسد.
در این میان توان مدیریتی، دغدغه مندی، جسارت و اهتمام جدی مسئولان ارشد شهرستان به خصوص نماینده مجلس به مقوله فرهنگ نکته ای است که نباید از غافل شد. همچنین تقسیم کار هوشمندانه در بخش سیاست گذاری ، حمایت ، هدایت ، اجرا و نظارت یک اصل کلیدی است.
نکته دیگر آن که پیشرفت و درخشش فرهنگ در یک منطقه در گرو همراهی و همیاری همه ارگان ها و ادارات آن منطقه است و گذاشتن بار سنگین فرهنگ بر دوش یک نهاد نتیجه چندانی نخواهد داشت. مردم نیز به عنوان شاهدان تیزبین علاوه بر این که خود باید در مسیر اعتلای فرهنگ پیشقدم باشند در این مواقع باید از تمام نهادها و ادارات مسئول مطالبه گری نمایند.
با توجه به آن که اعتبار فرهنگی کشور هر سال، 9 هزار و 100 میلیارد تومان است که از این میزان تنها 15 درصد اعتبار در اختیار فرهنگ و ارشاد است و 85 درصد این اعتبارات در اختیار سایر دستگاه‌ها و نهادهایی است که وظیفه دارند کارهای فرهنگی را حمایت کنند؛ چنانچه هر نهادی موازی با سایر مسئولیت های حرفه ای و نیز متناسب با جایگاهی که در بین مردم دارد پیوست فرهنگی غنی و هدفمند نیز داشته باشد و از سهم خود در این عرصه غافل نشود، می توان تا حدی بر این مشکلات فائق آمد.
کمک به پربار شدن فرهنگ و انعکاس قدرتمندانه و خلاقانه مزیت های فریدن در هفته ای که به نام این دیار است، بی شک بر رونق اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال این شهرستان نیز اثر خواهد گذاشت و از کنار این نکته نباید به آسانی گذشت.
به گفته سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز ، عرصه فرهنگ را نمی توان به صورت مهندسی شده، فرمایشی و دستوری اداره کرد و اگر تقسیم کار درستی در عرصه فرهنگ وجود داشته باشد، نهادهای حاکم و دولت ها، بدون آن که حضورشان در این عرصه رنگ مداخله به خود گیرد، می توانند به ایفای نقش در عرصه فرهنگ بپردازند.
وی افزود: اگر تقسیم بندی کار بین حوزه های دولتی و غیردولتی در حوزه فرهنگ به درستی انجام شود، هیچگونه تداخل و تعارضی در نقش جامعه و نهادهای حاکم در حوزه فرهنگ ایجاد نمی شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که کارهای اجرایی در حوزه فرهنگ باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، افزود: وقتی همه کارهای اجرایی در حوزه فرهنگ را دولت انجام دهد، نهادهای مردمی تقویت نمی شوند که بتوانند اثرگذار باشند. وقتی دولت و نهادهای حاکم در حوزه اجرایی فرهنگ وارد نشوند و در این حوزه فقط به سیاست گذاری و نظارت بپردازند، نهادهای مردمی قدرت پیدا می کنند تا از طریق مطبوعات، نمایندگان مجلس، تبلیغات آزاد، انجمن های صنفی و غیره در سیاست گذاری های دولت اثرگذار باشند.
هفته فرهنگی به عنوان چکیده ای ارزشمند از ظرفیت های قابل اتکا، چنانچه با برنامه ریزی همراه با درایت، خلاقیت و مشارکت همراه باشد سکوی پرش بلندی به سوی رونق و توسعه است.
به گزارش ایرنا 17 ام تا 24 اردیبهشت هر سال با عنوان هفته فرهنگی فریدن نامگذاری شده است.
فریدن تغییر یافته نام فریدون و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصربه فرد که به "سرزمین شش قوم" معروف است.
پرتیکان نام باستانی فریدن، دیار پاری تاکن ها همان مردمان دلیر و شجاعی است که در تاریخ کهن خود برعلیه آشوریان با پنج قبیله ی دیگر، اتحادیه معروف مادها را تشکیل دادند. فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می کرده است. در زمان ساسانیان فریدن دارای شهرها و روستاهای زیادی بوده که شاپور آباد مهمترین این مناطق به شمار می آمده است و بنای آن رابه شاپور دوم ساسانی نسبت می دهند ، در زمان صفویان این منطقه عمران و آبادی بیشتری یافت، در این زمان شاه عباس ارمنیان را از ترکمنستان کوچ داده و در برخی از مناطق ایران از جمله در فریدن ساکن کرد.
آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است . وجود دست کن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی 4 طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه های پلاسجان'، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه ها، کوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاکستان های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.
فریدن با وسعتی حدود 1100 کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است که از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان چادگان و فریدونشهر، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت محدود می شود. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و زنده رود و دو شهر به نام های داران و دامنه، 5 دهستان و 28 روستا می باشد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب اصفهان واقع است.
گ 9861/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33616/گذرغریبانه-فریدن-از-هفته-فرهنگ
بستن   چاپ