پیام سپاهان
تهیه‌کننده و کارگردان مطرح کرد:
اهمیت دستیاری کردن پیش از ورود حرفه‌ای به سینما
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 16:50:56
سپاهان نیوز - اصفهان - تهیه‌کننده و کارگردان سینما گفت: یادتان نرود که در سینما دستیاری کنید چراکه دستیار رابط عوامل مختلف فیلم است و در این حالت روابط آدمها و چگونگی برخورد درست با عوامل را یاد می‌گیرید.

به گزارش خبرنگار مهر ، تینا پاکروان ظهر سه‌شنبه در نشستی با موضوع چگونه وارد سینمای حرفه‌ای شویم، با بیان اینکه خواندن کتاب به منظور آموزش و افزایش اطلاعات بسیار مهم است، اظهار داشت: از مهم‌ترین‌ راه‌هایی که برای ورود به سینمای حرفه‌ای کمک می‌کند ساخت فیلم کوتاه و شنیدن نظرات اطرافیان، خانواده و دوستان است، گاهی اوقات افرادی که تصور نمی‌کنید نظراتی در ارتباط با فیلم ابراز می‌دارند که بسیار کمک کننده و از برترین نقدهاست.
وی با بیان اینکه فستیوال‌ها محل دیده شدن استعدادهای آینده کشور است، افزود: ساخت فیلم کوتاه و ارسال به فستیوال برای دیده شدن و ترقی در زمینه فیلمسازی بسیار مهم است.
دستیاری کردن در سینما پیش از ورود حرفه‌ای به سینما مهم است
داور بخش داستانی و مستند جشنواره حسنات دستیاری کردن در سینما پیش از ورود حرفه‌ای به سینما را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: یادتان نرود که در سینما دستیاری کنید چراکه دستیار رابط عوامل است و در این حالت روابط آدم ها و چگونگی برخورد درست با عوامل را یاد می‌گیرید.
وی با بیان اینکه یاد گرفتن مدیریت روابط سر صحنه از این طریق امکان پذیر است، ادامه داد: بسیاری از کارگردانانی که دستیاری نکردند امروز در برخورد با عوامل فیلم‌های خود مشکل دارند به این معنا که نمی‌دانند با چه سیاستی به فیلمبردار و صدابردار بگویند نوع فیلمبرداری و صدابرداری وی را دوست ندارند، در واقع این افراد زبان ارتباط و بیان را به خوبی بلد نیستند.
اهمیت تحصیلات آکادمیک پیش از ورود به سینمای حرفه‌ای
پاکروان تحصیلات آکادمیک پیش از ورود به سینمای حرفه‌ای را بسیار مهم برشمرد و گفت: این درست است که بسیاری از دانشگاه ها چیزی به ما یاد نمی دهد اما فضای آکادمیک ‌به شما اعتبار می دهد، از سویی روزی دوستان دانشگاهی شما تدوینگر، کارگردان و تهیه کننده می شوند که می توانید از آنها در فیلم و غیره استفاده کنید.
وی با بیان اینکه ورود به فضای آکادمیک برخوردهای انسان را تغییر می دهد، منظور از ورود به سینما این نیست که حتما در یک رشته سینمایی تحصیل کنید بلکه ورود به دانشگاه در هر رشته‌ای ناخودآگاه چیزهایی را به شما می‌آموزد و روابطی را برای شما هموار می کند تا راه آسان تر شود، بسیاری از بازیگران و کارگردانان سینما در رشته‌ای مرتبط درس نخوانده اند.
داور بخش داستانی و مستند جشنواره حسنات با تاکید بر اینکه باید این جملات کلیشه‌ای که ورود به سینما تنها از طریق پارتی امکان‌پذیر است ورود به سینما برای زنان سخت است را دور بریزید، ابراز داشت: همه چیز برای همه کس سخت است اما شما می توانید، زندگی مبارزه است پس نهراسید، شما قرار است وارد سینما شوید و در این راه ممکن است افراد بسیاری برای شما مشکل ایجاد کنند اما به نوعی زندگی کنید که بدانید هر آنچه خواستید به دست آوردید و شاد زندگی کردید.
افرادی که بدون سواد کافی وارد سینما شوند ماندگار نیستند
وی در پاسخ به اینکه تا چه حد دانایی و توانایی برای ورود به سینما مهم است، ابراز داشت: افرادی را داریم که بدون سواد کافی وارد حرفه سینما شدند اما این افراد ماندگار نیستند.
پاکروان با توجه به اینکه همه علاقه‌مندان به حرفه سینما امکان سفر به تهران را ندارند، ابراز داشت: در قدیم در شهرهای مختلف فیلم ساخته می‌شد که از هر نظر دارای جنبه های زیبایی شناسی و فضاهای زیباتر از فیلم‌های کنونی بود و با قیمتی بسیار متفاوت نیز ساخته می‌شد اما امروز اکران این نوع فیلم‌ها سخت شده است.
به صدا و سیمای شهرستان‌ها برای ساخت سریال‌های تلویزیونی فشار بیاورید
وی تصریح کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌کنم که به صدا و سیمای شهرستان خود برای ساخت سریال‌های تلویزیونی فشار بیاورید چراکه بازی در این فیلم‌ها برای شما به عنوان کارگردان یا بازیگر سابقه می شود.
داور بخش داستانی و مستند جشنواره حسنات با بیان اینکه بودجه‌ای نیز برای این امر اختصاص داده شده است، بیان داشت: زمانی تلویزیون برای ساخت سریال و فیلم بسیار فعال بود اما در یک دوره زمانی به خاطر بودجه دچار مشکل شد و تهیه کنندگانی از جمله خود من آن را رها کردند، این در حالی است که تلویزیون بستر مناسبی برای بیان حرف ها به یک جمع بود.
بررسی کنید که ایده شما برای کدام کارگردان جذاب است
وی در ارتباط با دیده نشدن برخی فیلمنامه‌ها توسط کارگردانان ابراز داشت: شما باید در ابتدا بررسی کنید که ایده شما برای کدام کارگردان جذاب است و هم پای شما برای گرفتن مجوز و ساختن فیلم خواهد جنگید، فیلمنامه خود را به این افراد ارائه کنید.
پاکروان با بیان اینکه سینما رشته پر رقابت سختی است و در همه جای دنیا این گونه است، گفت: روزی این سوال برای من وجود داشت که داستان‌های زیبا و فولکولریک شاهنامه چرا ساخته نمی‌شود و یا فیلمنامه‌ای از آن نگاشته نشده است، امروز به اندازه‌ای در بخش انیمیشن جهش داشته‌ایم که اطمینان دارم انیمیشن ایران به زودی به فضای بسیار حرفه ای مانند دیزنی راه پیدا می کند، این راهی سخت اما شدنی است.
انتخاب آثار برگزیده داستانی و مستند حسنات سخت بود
وی با اشاره به کیفیت آثار مستند و داستانی ارسال شده به جشنواره حسنات ابراز داشت: فیلم های مستند و داستانی ارسال شده به حسنات به اندازه ای خوب بود که انتخاب از میان آنها بسیار سخت بود و یقین دارم که بسیاری از آنها آینده سینمای ایران هستند.
داور بخش داستانی و مستند جشنواره حسنات با بیان اینکه هنگام داوری فیلم‌های جشنواره حسنات لوکیشن ها و کار زیبای بازیگران را یادداشت می کردم، گفت: این یادداشت‌ها بعدها برای ساخت کارهای تاریخی من بسیار اثرگذار خواهد بود و از لوکیشن‌ها و بازیگران استفاده خواهم کرد، پس یقین بدانید که در همین فیلم های کوتاه نیز دیده می شوید.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33643/اهمیت-دستیاری-کردن-پیش-از-ورود-حرفه‌ای-به-سینما
بستن   چاپ