پیام سپاهان
تا پایان برنامه ششم
30 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می کنند
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 20:08:02
سپاهان نیوز - اصفهان- رئیس دانشگاه علمی، کاربردی گفت: 30 درصد از دانشجویان کشور تا پایان برنامه ششم توسعه در دانشگاه های جامع علمی، کاربردی تحصیل خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، محمدحسین امید روز سه شنبه در حاشیه آیین افتتاح ساختمان جدید این دانشگاه در اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی در کشور تا پایان این برنامه به 30 درصد برسد اما در حال حاضر این میزان بیش از 10 درصد است.
وی افزود: در حال حاضر 400 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و 200 هزار دانشجوی دیگر در مابقی دانشگاه ها در بخش مهارتی در حال تحصیل هستند در حالی که این تعداد در کشور باید به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر برسد و دانشگاه علمی کاربردی آمادگی دارد تا ظرفیت خود را به بیش از تعداد حاضر افزایش دهد.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی با بیان اینکه تعداد دانشجویان این دانشگاه نسبت به زمان اوج فعالیتش(سال های 85 تا 92) حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: سیر نزولی تعداد دانشجویان این دانشگاه از 2 سال پیش روند صعودی پیدا کرده است.
وی گفت: با ارتقاء کیفیت آموزش های مهارتی و ماموریتی شدن مراکز، نرخ رشد جمعیت دانشجویان مهارتی کشور بزودی روی پایه خود قرار می گیرد.
امید اظهار کرد: ارتقای کیفیت و ماموریت‌ گرایی، 2 موفقیت دانشگاه جامع علمی، کاربردی در سال گذشته است که موجب افزایش تعداد دانشجویان این دانشگاه شده است ، در حالی که سایر دانشگاه ها با نزول پذیرش دانشجو روبرو بودند.
وی تاکید کرد: ما سیاست های ارتقای کیفیت، ماموریت‌گرایی، فرهنگ سازی و ترویج آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کنیم و مطمئن هستیم که این سیاست ها نیز محقق خواهد شد.
به گفته وی، آیین نامه لازم برای پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه علمی، کاربردی تنظیم و با شیوه های مختلف زمینه حضور دانشجویان خارجی فراهم شده است.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه مجوز پذیرش مستقیم دانشجو از سایر کشورها را دارد، گفت: ابتدا از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و آذربایجان پذیرش دانشجو خواهیم داشت و ظرفیت های خالی خود را از این طریق تکمیل خواهیم کرد.
وی همچنین گفت: تعدادی از مراکز این دانشگاه را نیز در کشورهای همجوار ایجاد خواهیم کرد و در این زمینه مذاکراتی با مسئولان کردستان عراق، عمان، بصره عراق، و افغانستان و همچنین منطقه آزاد اروند انجام شده است.
امید افزود: برای ارتقای دوره های آموزشی، دانشجویان این دانشگاه می توانند بخشی از دوران تحصیل و کارورزی خود را در کشور آلمان بگذرانند.
امید با بیان اینکه آموزش در دانشگاه علمی، کاربردی مهارتی است، افزود: دانش آموختگان این دانشگاه درجه اشتغال پذیری بالاتری دارند و ایجاد مشاغل بویژه مشاغل کوچک با هزینه کمتر برای دانش آموختگان این دانشگاه خیلی راحت‌تر است.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی ادامه داد: امسال در کنار مراکز علمی کاربردی، مراکز رشد را پیش بینی کرده ایم و تسهیلاتی را به دانش آموختگان این دانشگاه در قالب شرکت‌های رشد و دانش بنیان تخصیص داده ایم تا در زمینه های اشتغالزایی فعالیت کنند.
امید تاکید کرد: اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علمی، کاربردی بیشتر از دوره‌های نظری است و اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، به ایحاد اشتغال و رفع بیکاری در جامعه کمک کرده ایم.
رییس دانشگاه علمی، کاربردی همچنین با اشاره به برگزاری فراخوان این دانشگاه برای جذب مدرس گفت: 46 هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند که در نهایت هشت هزار نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی انتخاب ‌شدند.
رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان اصفهان هم در این نشست با اشاره به افتتاح ساختمان جدید این دانشگاه گفت: بدلیل آلودگی های صوتی، فشردگی مکان، دسترسی سخت و قدیمی بودن بنای دانشگاه، تصمیم گرفته شد که ساختمان جدیدی برای دانشگاه علمی، کاربردی استان تأسیس شود که با موافقت هیات رئیسه دانشگاه، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
سیدحسن قاضی عسگر افزود: پیرو این موضوع ساختمان های زیادی شناسایی و در نهایت ساختمانی در خیابان کاوه انتخاب، نوسازی و تجهیز شد.
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به شعار«حمایت از کالای ایرانی» تمام اقلام به کار رفته در این ساختمان تولید داخل است.
در حال حاضر تعداد دانشجویان علمی، کاربردی در کشور 400 هزار نفر است و بطور میانگین 10 درصد از دانشجویان کشور در این دانشگاه تحصیل می کنند.
دانشگاه جامع علمی، کاربردی با 850 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور در بیش از 800 رشته مهارتی دانشجو دارد.
دانشگاه جامع علمی، کاربردی در استان اصفهان از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون 43 مرکز دانشگاه علمی کاربردی در این استان دائر شده است که از این تعداد 33 مرکز در شهرستان اصفهان و مابقی در سایر شهرستان های استان فعالیت دارند.
ت 7150 /6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33652/30-درصد-دانشجویان-کشور-در-دانشگاه-علمی-کاربردی-تحصیل-می-کنند
بستن   چاپ