پیام سپاهان
62 میلیارد ریال برای آموزش دهیاران تخصیص یافت
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 21:09:15
سپاهان نیوز - کاشان- معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تخصیص 62 میلیارد ریال برای آموزش دهیاران در سال جاری خبر داد و گفت: این اعتبار هفته گذشته متناسب با جمعیت روستایی بین استان ها تقسیم شد.
به گزارش ایرنا، سعیدرضا جندقیان سه شنبه در حاشیه برگزاری گردهمایی توسعه و ترویج بوم گردی در روستاهای کاشان و آران و بیدگل بیان کرد: گام برداشتن در راه توسعه و آبادانی روستاها تنها با تزریق منابع مالی کارساز نیست و نباید گذاشت نیروهای اندیشمند، توانمند، خلاق و هوشمند از روستاها مهاجرت کنند.
وی افزود: برای به دست آوردن سهم بیشتر از گردش مالی صنعت گردشگری باید با رویکرد مبتنی بر اندیشه ورزی در زمینه آموزش اقدام کرد که این مهم هم اکنون در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال انجام است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: جمعیت روستایی کشور از سال 1359 تا کنون که نزدیک به 23 میلیون نفر بود، تفاوتی نکرده و هم اکنون در زمینه منابع دهیاری، بخشداری و همچنین تامین مالی در روستاها کمبودی نیست اما اندیشه و خلاقیت وجود ندارد.
او با اشاره به مهاجرت جوانان دانش آموخته و برخوردارهای مالی و فرهنگی از روستاها گفت: وظیفه دهیاری ها اما سنگین تر و بیشتر از وظیفه شهرداری هاست و بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سالمترین مدیران در دهیاری ها با کمترین منابع بهترین فعالیت ها را انجام می دهند.
جندقیان در ادامه عنوان کرد: هم اکنون 800 واحد بوم گردی در کشور وجود دارد که استان اصفهان با 207 واحد رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و استان های کرمان و یزد نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.
وی گفت: بوم گردی یکی از زیرشاخه های مهم توسعه گردشگری و ایران از نخستین کشورهایی می باشد که در توسعه بوم گردی گام برداشته اما با تاسف گردش مالی حاصل از آن اندک است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: گردش مالی گردشگری در جهان هشت هزار و 200 میلیارد دلار است و سهم ایران از این صنعت نزدیک به 11.8 میلیارد دلار (نزدیک به 6 درصد) می باشد.
او بیان کرد: نزدیک به 500 روستای هدف گردشگری در کشور وجود دارد که براساس تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 100 روستا باید در مدت پنج سال، سالانه یک میلیارد ریال کمک دریافت کنند.
به گفته وی، با وجودی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال نخست این طرح (1395) به تعهداتش عمل نکرد، یک میلیارد ریال بودجه در این بخش تزریق شد که با توجه به پویایی روستاهای هدف گردشگری در سال دوم 180 روستا زیر پوشش قرار گرفت.
نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی راه اندازی بنیاد حامیان روستاها با عنوان خیرین روستا را پیشنهاد کرد.
سید جواد ساداتی نژاد گفت: با اجرای این طرح اگر نیکوکاری 40 درصد در روستاها سرمایه گذاری کند، 60 درصد دیگر اعتبار مورد نیاز می تواند با مشارکت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و بنیاد مسکن تامین شود.
نخستین گردهمایی توسعه و ترویج بوم گردی در روستاهای کاشان و آران و بیدگل با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران این شهرستان ها در باغ پرندگان کاشان برگزار شد.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33655/62-میلیارد-ریال-برای-آموزش-دهیاران-تخصیص-یافت
بستن   چاپ