پیام سپاهان
رییس دانشگاه علمی کاربردی: آموزش مهارتی نسخه شفابخش نظام کار است
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 08:25:50
سپاهان نیوز - محمد حسین امید گفت: متاسفانه هیچ یارانه ای برای آموزش مهارتی وجود ندارد و امیدوارم امسال بتوانیم برای بودجه سال 1398 عددی را که می خواهیم بگیریم. معتقدم که سوق دادن مردم به سمت آموزش مهارتی نسخه شفابخش نظام کار است.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، رییس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به افتتاح ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، اظهار کرد: این دانشگاه در محل جدیدش استقرار یافت و زیر ساخت های لازم را نیز دارا است، اصفهان ظرفیت های بالایی دارد و به این سطح قانع نیستیم.
وی با اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی ادامه داد: باید حرف اول را در آموزش مهارتی بزنیم که با فراهم شدن زیرساخت های لازم به این مهم دست خواهیم یافت.
امید با بیان اینکه امروز در مرحله گذار از یک سیاست کمیت گرا به کیفیت گرا هستیم، تصریح کرد: اصفهان در این زمینه پیشتاز است و ایده های خوبی نیز مطرح کرده که در دستور کار قرار گرفته است. اعتقاد ما بر این است که توسعه کمی تنها در مواقع خاص و ضروری و در مناطقی که قبلا توسعه نیافته بود، جایز است.
رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه کمتر از 25 درصد ظرفیت مراکز، پر است، گفت: به دلیل عدم شناخت کافی از دانشگاه علمی کاربردی و ضعف در برخی زمینه ها باعث شده تا این میزان ظرفیت خالی وجود داشته باشد. در این راستا با توسعه کیفی و تربیت افرادی که کارآفرین باشند زمینه را برای تقاضای دوره ها فراهم می کنیم.
وی با اعتقاد بر اینکه در دو سال اخیر، وضع این دانشگاه بهبود یافته است، افزود: علی رغم اینکه در این 2 سال 25 درصد مراکزمان کاهش یافته اند، اما 25 درصد رشد پذیرش دانشجو داشته ایم که اصفهان در این زمینه نیز پیشتاز بوده است. البته پیش بینی می شود دانشگاه علمی کاربردی در سال آینده دچار سکته شود و شاهد کاهش ورودی های این دانشگاه باشیم.
امید ادامه داد: تیمی قوی در اصفهان مشغول کار است و ما به این مجموعه اعتقاد داریم و حمایت های لازم را انجام خواهیم داد. جلسه ای نیز در استانداری داشتیم و اعلام آمادگی کردیم تا کمکی به اجرای آمایش این استان و نیازهای مهارتی را تامین کنیم. امکان ایجاد دوره های جدید فراهم است و به زودی توافق نامه ای با استانداری به امضا خواهد رسید.
وی با بیان اینکه توسعه آموزش کوتاه مدت بین سطوح و مهارت زایی در دستور کار است، افزود: تفاهم نامه ای برای ارائه آموزش مهارتی به سربازان وظیفه به امضا رسیده است که انعطاف پذیری این دوره ها به نحوی است که لطمه ای به خدمت این سربازان نخواهد زد و بعد از دوران سربازی می توانند شغلی برای خود ایجاد کنند البته هنوز شروع نکرده ایم، اما این آموزش ها کاملا براساس نیاز و علایق سربازان خواهد بود که امیدوارم در اصفهان نیز این کار دنبال شود.
امید با بیان اینکه برای زندانیان نیز امیدوارم بتوانیم دوره های کوتاه مدتی برگزار کنیم، گفت: برای این کار دنبال حامی هستیم البته در پی ایجاد یک بنیاد خیریه در دانشگاه علمی کاربردی هستیم و امیدوارم کسانی که علاقمند به کمک در این زمینه هستند برای آموزش زندانیان نیز کمک کنند.
وی با اشاره به هدف این دانشگاه مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار، گفت: در این چند ساله شغل هایی ایجاد شده، اما پایدار نبوده است که البته بخشی از آن به عدم کیفیت تولید برمی گردد.
رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه بالغ بر 400 هزار دانشجو در کل کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم، اضافه کرد: در راستای سیاست انقباضی که دانشگاه علمی کاربردی در پیش گرفته از 1027 مرکز، تنها 841 مرکز فعال است و پیش بینی می کنم در مهرماه سال جاری حدود 600 مرکز به فعالیت خود ادامه دهند.
امید ادامه داد: در استان اصفهان 40 مرکز داریم که تنها 25 مرکز آن باقی می ماند البته این استان آمادگی جایگزینی مراکز را دارند تا این مراکز به بخش غیر دولتی واگذار شوند و به فعالیت خود ادامه دهند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: از سال 71 که شروع کار این دانشگاه بود تا سال 85 تعداد مراکز حدود 300 و عمدتا در محیط واقعی کار بود و از سال 85 تا 92 تعداد مراکز سه برابر شد که ضرورت آن زمان ایجاب می کرد.
وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم یعنی سال 1399 باید 30 درصد دانشجویان کشور دانشجویانی باشند که آموزش مهارتی می بینند این در حالی است که امروزه 15 درصد دانشجویان مهارتی در کشور وجود دارد. ما به تنهایی قادر هستیم 30 درصد را پوشش دهیم گرچه در این راه تنها نیستم و فنی حرفه ای، دانشگاه آزاد و ... هم حضور دارند.
امید ادامه داد: در تمام مراکز ما امکان ایجاد مرکز رشد وجود دارد و اگر شرکتی شکل بگیرد از منابع دانشگاه، تسهیلات بی بهره خواهیم داد تا بتوانیم سهمی در اشتغال پایدار داشته باشیم.
وی با اشاره به مدرسین این دانشگاه گفت: از طریق فراخوان عمومی توانستیم 8 هزار مدرس را جذب کنیم این افراد در دوره ها شرکت می کنند و در هرجای مسیر که صلاحیت لازم را نداشتند حذف خواهند شد لازم به ذکر است مدرسین فعلی نیز پالایش خواهند شد تا در کنار ارتقای ورودی ها، مدرسین نیز پالایش شده و در نهایت کیفیت این دانشگاه ارتقا یابد.
رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه میانیگن معدل ورودی این دانشگاه نزدیک به 15 است، افزود: مورد دیگر بازنگری در محتوای درسی است حدود 800 رشته داریم که در این میان برخی رشته ها حذف و برخی ادغام شده اند البته مدیران مراکز برای ما بسیار مهم هستند و به دنبال مدیر کیفی گرا هستیم. دیگر قرار نیست که مراکزمان خانوادگی اداره شوند.
وی افزود: متاسفانه هیچ یارانه ای برای آموزش مهارتی وجود ندارد و امیدوارم امسال بتوانیم برای بودجه سال 1398 عددی را که می خواهیم بگیریم. معتقدم که سوق دادن مردم به سمت آموزش مهارتی نسخه شفابخش نظام کار است.
امید در پایان گفت: امیدوارم حس مطالبه گری در دانشجویان تقویت شود و در نهایت سبب تقویت نظارت بر مراکزمان نیز بشود.
کد خبرنگار:13041
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33663/رییس-دانشگاه-علمی-کاربردی--آموزش-مهارتی-نسخه-شفابخش-نظام-کار-است
بستن   چاپ