پیام سپاهان
رنگ‌ها، زبان گویای شهر
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 09:53:31
سپاهان نیوز - گاهی درک روحیات مردم یک شهر به مطالعات اجتماعی طویل و دراز نیاز ندارد و زبان بی زبان شهر خود گویای همه چیز است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، رنگ‌هایی که در شهر می‌بینیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. شهری که مردمی شاد و با نشاط داشته باشد بی شک رنگ‌هایی شاد و با نشاط نیز در آن به چشم خواهد آمد.
به تصاویر اصفهان قدیم که نگاه کنید رنگ‌ها در شهر موج می‌زنند. از لباس‌های به تن مردم شهر گرفته تا رنگ خودروها، دیوارها، تجهیزات شهری و هرآنچه در شهر می‌بینید رنگ‌هایی پرفام و زیبا دارند.
اما اصفهان امروز، مردم فقط رنگ‌های تیره و بی فام می‌پوشند. تا آنجایی که رنگ‌هایی همچون نارنجی و قرمز تنها به کودکان محدود شده و بزرگ‌ترها پوشیدن این رنگ‌ها را زشت می‌دانند. خودروها به رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری خلاصه می‌شوند و به زحمت می‌توان رنگی دیگر را در میان آنها مشاهده کرد.
نیما مرادی- روانشناس، ضمن تایید تغییر علایق عمومی در انتخاب رنگ طی چند دهه گذشته این اتفاق را ناشی از فرهنگ دانسته و ادامه می‌دهد: گرچه انتخاب رنگ‌ها در گام اول ناشی از نبود نشاط در جامعه نیست و با فرهنگ ارتباطی روشن دارد اما خیلی زود بر نشاط شهروندان نیز تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه می‌دهد: انتخاب رنگ‌ها در شهر، به اقلیم و حافظه تاریخی مردم شهر نیز ارتباط دارد اما آنچه غیر قابل انکار است این که، در طولانی مدت نبود رنگ‌های شاد در شهر بر نشاط در محیط شهری سایه می‌افکند.
این روانشناس با اشاره به فرهنگ انتخاب رنگ در کشورهای با نشاط می‌گوید: اگر توجه کنید خواهید دید در کشورهایی که نشاط بالایی دارند پوشیدن رنگ‌هایی همچون صورتی، زرد و نارنجی توسط افراد مسن و بازنشسته بسیار دیده می‌شود اما جامعه ایرانی نسبت به این مساله نوعی تقابل اجتماعی دارد.
همچنین کوروش محمدی- جامعه شناس و عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در همه دنیا از رنگ‌های متنوع و شاد در محیط شهری استفاده می‌کنند تا موجب افزایش محیط شهری شود.
وی با بیان اینکه رنگ‌ها همانند شعر در خود فضا سازی و آهنگ دارند، اظهار کرد: رنگ‌هایی که در شهر وجود دارند سطح نشاط و بالندگی مردم شهر را نشان می‌دهند. اینکه نشاطی که با رنگها پیوند دارد نشاطی است که مملو از سرزندگی توانایی و مهربانی است.
این جامعه شناس ادامه داد: در سال‌های اخیر در برخی شهرها و بهتر است بگوییم کلانشهرهایمان عمدتا رنگ‌ها آن حالت نشاط و سرزندگی را باختند و دیگر چندان شاهد رنگ پر نشاطی در جامعه نیستیم.
این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه به غیر از فضای سبز طبیعت که شاهد آن هستیم آن چیزی که مورد انتخاب مردم و شهروندان است که متاسفانه از آن استقبال بیشتری نیز می‌کنند رنگ های تیره و کدر است، ادامه داد: این سلیقه علاوه در پوشاک، خودرو و وسایل خانه حتی به نقاشی‌های داخل ساختمان نیز سرایت کرده است.
محمدی خاطر نشان کرد: یکی از عوارض مدرنیته که در جوامع در حال گذار ایجاد می‌شود همان تغییرات سطحی و ظاهری و حتی بنیادین در نوع نگاه و نگرش افراداست. تصورم این است که نسبت به رنگ‌ها دچار نوعی تغییر نگرش شده‌ایم و آن نگرش و نشاطی که به زندگی اجتماعی داریم تغییر کرده و دچار انحراف شده است و اینجاست که خیلی از رنگ های شاد استفاده نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها که لباس‌های شاد و رنگی دارند و مردم با لباس‌های مختلف سرکار دارند وقتی وارد این استان‌ها می‌شویم درصد و میزان افسردگی آنها پایین تراست، گفت: حتی نشاط و ارتباطات سالم آنها بیشتر است که این وسیله در روان شناسی رنگ‌ها نیز مطرح شده است. در بحث روان شناسی رنگ‌ها و تاثیری که رنگ‌ها می‌توانند در روح و روان آدمی و در آن سرشت جاری جامعه از خودشان بر جای بگذارند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به میزان اضطراب و افسردگی که امروزه در جامعه افزایش یافته است اشاره کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر اتفاقاتی که ممکن است در خانواده وجود داشته باشد باید به ارتباطات جامعه و روابط اجتماعی که اتفاقات خوشایندی نیست نیز اشاره کرد.
محمدی تصریح کرد: البته این بدین معنا نیست که گفته شود امروزه رنگ‌ها عامل افسردگی و یا نشاط جامعه به تنهایی هستند اما معتقدیم رنگ‌ها می‌توانند تسهیل‌گر باشند و شرایط را به سمتی که اهداف مد‌نظر فرد است نزدیک کند. برای نمونه اتاق خواب را به یک رنگی آمیخته می‌کنند که در شب منجر به آرامش شود.
وی ادامه داد: زمانی که وارد فضای یک شهری که می‌شویم اگر آن فضای سبز و میادین بلوارها درست رنگ آمیزی و تلفیق شده باشند آنوقت می‌بینیم فضای سبزی که وارد آن می‌شویم و یا تفرجگاه اثرات مثبت تری در فرد می‌گذارد. بنابراین حتی فضای سبز نیز تحت تاثیر رنگ‌های اطرافش است که با رنگ‌های بهتر و شادتر دلچسب تر در وجود انسان می‌شود.
محمدی گفت: انتخاب رنگ نیز مهم است زیرا برخی رنگ‌های تند برروی اعصاب اثر منفی می‌گذارند و همچنین آستانه تحمل افراد را پایین می‌آورند و حتی به نوعی افراد را دچار خستگی می‌کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: توصیه این است که در بین رنگها چه در پوشش لباس افراد و چه در فضای خانواده از لباس های شاد استفاده کنیم . همه دنیا تمام پیکره دیوارها و مغازه ها را رنگ های شاد می کنند و از رنگهای شاد در جامعه نشاط تولید می کنند.
کدخبرنگار:13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33670/رنگ‌ها،-زبان-گویای-شهر
بستن   چاپ