پیام سپاهان
ارامنه اصفهان یاد قربانیان همکیش خود را گرامی داشتند
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 - 10:56:03 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - اصفهان- ارامنه اصفهان چهارشنبه شب با برپایی مراسمی یاد قربانیان همکیش خود در وقایع سال های 1915 تا 1918 میلادی را گرامی داشتند.
ارامنه می گویند بین سالهای 1915 تا 1918 بیش از 1.5 میلیون نفر از ارامنه ساکن ترکیه کنونی قتل عام شدند و همه ساله در 24 آوریل درباره این موضوع تجمعات اعتراضی برگزار می کنند.
ترکیه همواره این کشتار را رد و اعلام کرده است که در آن دوره تاریخی امپراطوری عثمانی در حال فروپاشی بوده و دچار جنگ داخلی شد و هزاران تن از اتباع مسلمان ترکیه نیز همچون ارامنه کشته شدند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ( خوراسگان) در این مراسم گفت: مساله کشتارارامنه توسط مجامع و معاهدات بین المللی همچنان قابل پیگیری است.
محمد شریف شاهی در مراسم یکصد و سومین سالگرد نژاد کشی ارامنه به دست ترکیه عثمانی که در اصفهان برگزار شد، افزود: یکی از این معاهدات، معاهده سِور است که پس از جنگ جهانی اول منعقد شد و ترکیه نیز آن را پذیرفته است.
معاهده سور (Treaty of Sèvres) در سال 1920 میلادی برای تنبیه امپراتوری عثمانی که در جنگ جهانی اول در کنار امپراتوری آلمان و امپراتوری اتریش – مجارستان وارد جنگ شده بود، میان نیروهای پیروز متفق در جنگ جهانی اول (روسیه، بریتانیا و فرانسه) و امپراتوری عثمانی امضا شد.
این استاد دانشگاه اعتقاد داشت که اجرا نشدن این قبیل معاهدات بین المللی درباره نسل کشی ارامنه بدلیل مناسبات سیاسی برخی دولت های بزرگ با یکدیگر بوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت ایران همواره وظیفه انسانی خود در قبال ارامنه را انجام داده است، گفت: بسیاری از ارامنه پس از حادثه نسل کشی به ایران پناه آوردند و در این کشور ساکن شدند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترکیه عثمانی حقوقی را برای ارامنه وقت به رسمیت شناخته بود و حتی به ارامنه " ملت صادق" می گفتند، افزود: با وجود این سندهای تاریخی، تعداد زیادی از افراد عادی و حتی کودکان ارامنه در سرکوب برخی شورشیان، کشته شدند.
به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران، تعدادی از مسئولان کلانشهر اصفهان و شهروندان ارامنه برگزار شد.
ارامنه اصفهان همچنین در چهارم اردیبهشت امسال بمناسبت سالروز این واقعه در جنگ جهانی اول راهپیمایی اعتراضی در این شهر برگزار کردند.
حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33736/ارامنه-اصفهان-یاد-قربانیان-همکیش-خود-را-گرامی-داشتند
بستن   چاپ