پیام سپاهان
با حضور مسئولان استان؛
دو طرح کشاورزی در شرق اصفهان اجرا شد
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397 - 11:58:58
سپاهان نیوز - اصفهان - دو طرح کشاورزی در شرق اصفهان با حضور مسئولان استان اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، عملیات اجرایی دو طرح کشاورزی و دامپروری با هدف اشتغال زایی در مناطق آسیب دیده از کم آبی با حضور استاندار، رئیس سازمان، مسئولین استانی، شهرستانی و کشاورزان شرق اصفهان در منطقه روستای برسیان کلنگ زنی و آغاز شد.
محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم که در جمع مردم فهیم و انقلابی شرق اصفهان، مراسم کلنگ زنی احداث مجتمع (زنجیره ای) پرورش شترمرغ، کشتارگاه و صنایع جانبی آن را به مساحت 70 هکتار شاهد هستیم.
مدیر اجرایی این مجموعه، اظهار داشت: این پروژه در دو فاز شامل احداث مجتمع شترمرغ مولد با ظرفیت 500 قطعه شترمرغ ماده، 250 قطعه شترمرغ نر و 10 هزار قطعه شترمرغ پرواری با برآورد هزینه 230 میلیارد ریال سرمایه ثابت و سرمایه در گردش و فاز دوم شامل احداث کشتارگاه و صنایع وابسته است.
تولید سالانه 10 هزار قطعه شترمرغ پرواری و اشتغال به کار 200 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم برای مرحله اول این طرح پیش بینی شده است.
شترمرغ، پرنده ای است که به دلیل خاستگاه آن (آفریقای جنوبی) با مناطق گرم و خشک سازگاری دارد و محصولات جانبی حاصل از تولید و پرورش آن گوشت، چرم، پر، پوست تخم مرغ (در تزیینات و نقاشی استفاده می شود) و روغن شتر مرغ مزیت اقتصادی دارد،این پرنده از سال 75 وارد ایران شده و استان اصفهان هم اکنون یکی از مراکز پرورش این پرنده در کشور است.
مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، براآن شمالی و جنوبی و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنها را به شدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است. سهم کلی حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال های اخیر اختصاص نیافته و با وجود جریان یافتن زاینده رود در مقطعی از سال گذشته تنها حدود 40 درصد از یکصد هزار هکتار زمین های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت و امسال بدلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه این رقم با کاهش زیادی روبه رو شده است.
همچنین احداث اولین گلخانه مدرن تولید سبزی و صیفی و گل شاخه بریده به روش کشت بدون خاک (هیدروپونیک) سیکل بسته (گردش آب) دیگر پروژه ای است که کلنگ زنی شد. مساحت این گلخانه 40 هکتار (400 هزار مترمربع) با سرمایه گذاری بالغ بر 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای بیش از 200 نفر ( به صورت مستقیم و غیر مستقیم) در نظر گرفته شده است. از جمله مزایای کشت گلخانه ای به ویژه به صورت هیدروپونیک و سیکل بسته؛ جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش مصرف آب (آب از چرخه مصرف خارج نشده و فقط بصورت تبخیر و تعرق امکان دارد از دسترس خارج شود)، افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی، افزایش میزان تولید در واحد سطح، تغییر الگوی کاشت و تولید محصولات کشاورزی به صورت صادرات محور است.
در این مراسم همچنین یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای راه اندازی مزرعه پرورش قارچ خوراکی به ظرفیت سه هزار تن در سال اعلام آمادگی کرد و مورد موافقت استاندار اصفهان قرار گرفت. این سرمایه گذار مهمترین ویژگی های این طرح را اشتغال زایی پایدار و بالا، مصرف آب بسیار کم نسبت به دیگر محصولات کشاورزی ( حدود 12 لیتر آب به ازای هر کیلو قارچ)، نیاز به فضای محدود نسبت به کشت های زراعی و باغی، و بدون آلاینده بودن این صنعت و ارزش های غذایی بالای این محصول نام برد.
این مراسم با حضور فرماندار اصفهان، مسئولان استانی سازمان جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی، سرپرستی شعب بانک کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، محیط زیست، میراث فرهنگی و مجمع صنفی کشاورزان، دهیار و اعضای شورای محلی و جمعی از مردم و کشاورزان شریف منطقه شرق اصفهان در روستای برسیان در نزدیکی شهر ورزنه برگزار شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33740/دو-طرح-کشاورزی-در-شرق-اصفهان-اجرا-شد
بستن   چاپ