پیام سپاهان
13 بنای تاریخی اردستان بهسازی می شود
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397 - 17:27:35
سپاهان نیوز - کاشان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از آغاز طرح مرمت و بهسازی 13 بنای تاریخی این شهرستان در سال جاری خبر داد.
محمدرضا صدوقی روز پنجشنبه به مناسبت 28 اردیبهشت ماه، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی بیشتر این طرح ها با بیش از 17 میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات جهانی، ملی و استانی از روز شنبه آینده آغاز خواهد شد.
وی افزود: عملیات پیشگیری از تخریب بیشتر، جمع آوری اشیای قدیمی و با ارزش، تثبت و بازسازی سقف، مرمت سازه و کد گذاری کاخ سرهنگ آباد با یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی همزمان با روز جهانی موزه آغاز می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: سایر طرح ها شامل مرمت قنات دو طبقه، احیای آسیاب آبی، تکمیل رختشوی خانه و کانال کاریز این قنات با 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات جهانی است.
او اضافه کرد: بازسازی و احیای یخچال مهاباد، مرمت سه خانه مشارکتی در شهرهای زواره (2 باب) و مهاباد (یک باب) با اعتبار یک میلیارد و 900 میلیون ریال نیز با کمک استان اجرا می شود.
صدوقی همچنین گفت: مرمت خانه توحیدی برای راه اندازی و استقرار پایگاه بافت تاریخی زواره با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال، تکمیل و نصب دوربین های پایش تصویری مسجد جامع اردستان با 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اجرا خواهد شد.
وی در ادامه از آغاز عملیات مرمت و بهبود زیرساخت گردشگری بافت تاریخی زواره شامل احیای مسجد پامنار، ساخت سرویس بهداشتی در سه راهی حسن آباد با مشارکت شهرداری، مرمت و بدنه سازی کوچه های بافت تاریخی زواره با هزینه 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی خبر داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان عنوان کرد: مرحله دوم مرمت معابر و بهسازی دسترسی اطراف کاخ امیرآباد نیز با 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام می شود.
به گفته او، شهرستان اردستان یک اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی، 69 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی، 2 بافت تاریخی و 87 محوطه باستانی دارد.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/33753/13-بنای-تاریخی-اردستان-بهسازی-می-شود
بستن   چاپ