پیام سپاهان
ذخیره سد زاینده رود به 272 میلیون متر مکعب رسید
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 14:00:30
سپاهان نیوز - اصفهان - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان آب ذخیره شده در سد زاینده رود را 272 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا و افزود: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته حدود 160 میلیون متر مکعب کمتر شده است.
وی افزود : پارسال در چنین روزهایی بدون در نظر گرفتن آبی که برای کشت کشاورزان شرق اصفهان رها شد، 430 میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره شده بود.
او با اشاره به اینکه گنجایش کلی سد زاینده رود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: هم اینک 81 درصد این سد خالیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بارشهای اخیر تاثیر چشمگیری درکاهش تنش آبی استان اصفهان نداشته است، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری آبی(مهر96) تاکنون 753 میلی متر بارش در حوضه آبریز زاینده رود(کوهرنگ) گزارش شده است، اما این میزان در مدت مشابه سال گذشته یکهزار و 400 میلی متر بود.
ساسانی ادامه داد: از ساکنان استان اصفهان و استانهای همجوار می خواهیم که در مصرف آب حداقل 30 درصد صرفه جویی کنند در غیر این صورت بروز شرایط حاد و جیره بندی دور از ذهن نخواهد بود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پائین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
همچنین بحران کم آبی و کاهش بارشها به ویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد.
این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.
ت / 6020 / 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/34782/ذخیره-سد-زاینده-رود-به-272-میلیون-متر-مکعب-رسید
بستن   چاپ