پیام سپاهان
انتقاد عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از ایستگاه‌های مترو
يکشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 13:53:29
سپاهان نیوز - رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ایستگاه‌های مترو می‌توانستند علاوه بر نقش نمادین و نشانه‌ای در سیما و منظر شهری تأثیر بسیار مثبتی بر خط آسمان شهر اصفهان بگذارند. حتی پاسخگوی کمترین انتظاری که از معماری ایستگاه‌ها متصور می‌شد یعنی ایجاد نقش نشانه‌ای برای عملکرد ویژه‌ای بناها نیز نبوده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، شیرین طغیانی صبح امروز (یکشنبه) در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: همان‌طور که خط یک مترو در حال بهره برداری است حدود بیست ایستگاه بر روی این خط مستقر است گویی ایستگاه‌های مترو شبیه دانه‌های تسبیحی هستند که توسط خط مترو به هم متصل شده‌اند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این شرایط می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای سیما و منظر شهر اصفهان فراهم نماید که البته تحقق این پتانسیل کاملاً وابسته به نوع برخورد مدیریت شهری بو طراحان با این ایستگاه‌ها می‌باشد. بررسی اولیه ایستگاه‌های مترو موجود بر روی خط یک نشان می‌دهد که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: این ایستگاه‌ها که می‌توانستند علاوه بر نفش نمادین و نشانه‌ای در سیما و منظر شهری تأثیر بسیار مثبتی بر خط آسمان شهر اصفهان بگذارند حتی پاسخگو کمترین انتظاری که از معماری ایستگاه‌ها متصور می‌شد یعنی ایجاد نقش نشانه‌ای برای عملکرد ویژه‌ای بناها نیز نبوده‌اند.
طغیانی اظهار کرد: حاکمیت معماری متنوع، استفاده از مصالح به شدت متفاوت و همچنین کیفیت متفاوت ایستگاه‌ها و موارد بسیار دیگر از چالش‌های این فرصت بی‌نظیر است. جالب این‌که همه این موضوعات نقدهایی است که توسط مردم که عمدتاً در زمینه طراحی معماری و شهرسازی نیز تخصص چندانی ندارند به این ایستگاه‌ها وارد می‌شود. چنانچه در جلسه نمایشگاه حمل‌ونقل پاک برگزار گردید بسیاری از سؤالات مردم تیزبین، اندیشمند و فهیم اصفهان در همین رابطه بود.
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌گونه طرح جامع‌ای برای طراحی ایستگاه‌ها از ابتدا حاکم نبوده است و طراح و یا طراحان بسته به ذوق و دیدگاه شخصی خود نسبت به طراحی این بناها اثدام نموده‌اند هرچند گه این رویه کاملاً رایج برای طراحی ایستگاه‌های واقع بر روی خط دو و سه نیز است که البته در دستور کار کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی قرار گرفته است. 
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: انتظار می‌رود که شورای شهر و شهردار محترم اصفهان با جدیت وارد این موضوع و علاوه بر توجه به بازدهی اقتصادی این ایستگاه‌ها که بسیار در جهان نیز مرسوم است به اثربخشی آن‌ها از نظر ایجاد معماری بی‌نظیر ایستگاه‌ها و تأثیر بر سیما و منظر شهری نیز بیافزاییم و از هدر رفت منابع کالبدی و غیرکالبدی شهر اصفهان جلوگیری و فرصت بی‌نظیر که حاصل حضور این ایستگاه‌ها در صحنه فضاهای شهری اصفهان ایجاد می کند را منطقی و عاقلانه مدیریت کنیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/34836/انتقاد-عضو-شورای-اسلامی-شهر-اصفهان-از-ایستگاه‌های-مترو
بستن   چاپ