پیام سپاهان
/رساله/
تاثیرگفتمان مصرف آب در میان دانش آموزان
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 14:30:26
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مولفه های اصلی رفتار مصرف آب، عوامل زمینه ای و نگرش است که خود نیز شامل مضامین سازمان دهنده مانند حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری در بخش نگرش، و عوامل سیاسی، اقتصادی، محیط، وراثت و فرهنگ در بخش عوامل زمینه است.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان – ندا رجائیان دانشجو دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی تحصیلی در رساله خود به بررسی" واکاوی گفتمان رفتار مصرف آب دانش آموزان دوره اول ابتدایی به منظورطراحی دوره آموزشی مبتنی بر روش یادگیری معکوس" پرداخت.
این پژوهش در دو سطح جدا نشدنی و همزمان انجام گرفت. در سطح اول جهت رسیدن به شبکه مضامین مرتبط با رفتار مصرف آب از روش تحلیل مضمون آترایداسترلینگ استفاده شد. در سطح دوم که مبتنی بر روش تحلیل گفتمان یورگنسن بود، محقق به بررسی این موضوع از نگاه دانش‌آموزان پرداخت.
حوزه تحقیق در سطح تحلیل مضمون وتحلیل گفتمان به ترتیب کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس مرتبط با رفتار والگوی مصرف آب، ودانش آموزان دختر وپسر دوره اول دبستان های ابتدایی دولتی شهر اصفهان بود که با روش نمونه گیری هدفمند متجانس انتخاب شدند.
ابزار گردآوری اطلاعات این مطالعه دردو سطح به ترتیب فیش‌برداری از تمام منابع کتابخانه‌ و دیجیتالی در دسترس، و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته در گروه های کانونی 5 نفره همراه با نقاشی بود که گروه به گروه انجام می شد و کدگذاری می شد.
 بعد از سیزدهمین گروه اطلاعات به حد اشباع رسید و اطلاعات جدیدی به دست نیامد، اما برای اعتبار بخشی تا گروه بیستم ادامه پیدا کرد. در هر دو سطح از روش کدگذاری برای تحلیل استفاده شد. در سطح اول بعد از کدگذاری اولیه، مضامین به سه دسته فراگیر، سازمان دهنده و پایه تقسیم شدند ودر سطح دوم کدگذاری موضوعی صورت گرفت.
 برای تعیین اعتبار یافته‌ها در دوسطح به ترتیب ازضریب هولستی و روش بازسازی واقعیت وجهت افزایش پایایی به ترتیب براساس حسابرسی کنترل بیشینه ای درمرحله یادداشت برداری از متون ورعایت قوانین یک مصاحبه استاندارد استفاده شد.
هدف کلی از انجام این پژوهش، واکاوی گفتمان رفتار مصرف آب دانش آموزان دوره اول ابتدایی به منظور طراحی دوره آموزشی مبتنی بر روش یادگیری معکوس بود.
نتایج این تحقیق نشان داد که مولفه های اصلی رفتار مصرف آب، عوامل زمینه ای و نگرش است که خود نیز شامل مضامین سازمان دهنده مانند حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری در بخش نگرش، و عوامل سیاسی،اقتصادی،محیط،وراثت و فرهنگ در بخش عوامل زمینه است.
همچنین گفتمان دانش آموزان از مصرف آب معادل سه مؤلفۀ آگاهی، نگرش و عملکرد در نظرگرفته شد. در نهایت دوره ای برای آموزش مصرف آب مبتنی بر روش یادگیری معکوس ارائه شد که درآن مضامین به دست آمده از شبکه مضامین به عنوان اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی و گفتمان حاصل از مصاحبه های دانش آموزان به عنوان محتوای تشکیل دهنده دوره که می تواند به عنوان نرم افزار آموزشی در قالب لوح فشرده، نگارش داستان یا تصاویر متحرک موزیکال طراحی شود مورد استفاده قرار گرفت.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی نرگس کشتی آرایی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/34947/تاثیرگفتمان-مصرف-آب-در-میان-دانش-آموزان
بستن   چاپ