پیام سپاهان
فلسفی زیستن هنر است
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 11:24:22
سپاهان نیوز - با نگاهی به مسیر فعلی شهرها به خوبی می توان دریافت نوعی چرخش فرهنگی در برنامه ریزی توسعه شهری نیاز است. 
برخلاف نگاه سنتی که بیشترمعطوف به مسائل ساختاری همچون ساخت پل، پارک و اتوبان و به طور کلی کالبدشهری بوده است، باید به سمت ایجاد رضایتمندی از زندگی در قالب کالبد شهرحرکت کرد.
شهرها دارای ماهیتی انسان محور هستند و لازمه خوب زیستن در آن حفظ روابط انسانی است که مبتنی بر بینش ها و طرز فکرها است. رشد و رفاه شهروندان در گرو توسعه فرهنگی و ارتقا فرهنگ شهری است. موضوعات مشارکت اجتماعی، احساس تعلق، ایجاد همگرایی فرهنگی و افزایش حس هویت فرهنگی باعث تقویت سرمایه های فرهنگی می شوند. در اینجا لزوم برنامه ریزی انسانی به شدت حس می شود. تقویت ارزش ها و تضعیف ضد ارزش ها و هم چنین آموزش و پرورش و شیوه تفکر در شهروندان رمز موفقیت است.
داشتن انسان هایی پویا، سرزنده، آگاه، متفکر، درست کردار و ارزش‌گرا اهداف زیربنایی توسعه شهری است. هرگونه تغییر در رفتار شهری نیازمند تغییر در خلق و خوی شهروندان و تقویت ارزش های اجتماعی و اخلاقی است. هم چنین رشد تفکر، حرکت زیرساختی توسعه شهر است، جهت جلوه سازی این مهم باید اعتقاد راسخ داشت "فلسفی زیستن هنراست".
فلسفه، اندیشیدن است، اندیشیدن یک خاصیت دارد که مردم فرا می گیرند هرچه را می شنوند، اما باید قبل از پذیرش، شناخت پیدا کنند، به سراغ چیستی، چرایی و چگونگی آن روند و به مسیرعلت یابی راه یابند. این گونه تفکر از جنس تفکر فلسفی و فلسفیدن است. تفکر فلسفی حوزه آگاهی شهر را تقویت می کند و آنچه را که مردم می دانند با توجیه عقلی همراه می کند. پس شهروندان باید عادت به تفکر و تدبر داشته باشند و پیش از پذیرش مطلق به نتایج و عواقب خطرات اجتماعی بیندیشند و از رویه های عقلانیت و منطق بیش از احساس و هیجان پیروی کنند.
یادداشت از: نرگس عطریان، عضوهیات علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/35152/فلسفی-زیستن-هنر-است
بستن   چاپ