پیام سپاهان
نوروزی: نسل سوم حقوق بشر، مبتنی بر محیط زیست است
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 15:14:54
سپاهان نیوز - شهردار اصفهان گفت: کسانی که از تخریب محیط زیست نفع می‌برند در بازسازی آن نیز سهیم باشند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز (سه شنبه) در نشست مشترکی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل اولین سند در سال ١٩4٨ در رابطه با آزادی های بشری مطرح شد. حقوق بشر نسل دوم مدنی و سیاسی بود.
وی ادامه داد: در سال ١٩6٣ میثاقین منعقد شد که فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. در این سند نگاه به امرار معاش مردم بود. حقوق بشر نسل دوم بر مباحث اقتصادی تاکید داشت.
شهردار اصفهان گفت: اما نسل سوم حقوق بشر آنجایی مطرح شد که آمریکا در مرز کانادا کارخانه‌هایی احداث کرد که مجادلات ناشی از آن منجر به تحقق حقوق بشر نسل سوم شد. وقتی جلوی این اقدام گرفته شد، آمریکا به نپال رفت و حقوق بشر نسل سوم با همبستگی و مشارکت جمعی تعریف شد. حق بر صلح، حق بر تعیین سرنوشت، حق داشتن محیط زیست سالم از شاخص‌های نسل سوم حقوق بشر است.
نوروزی این هم‌اندیشی را یک هم‌اندیشی حقوق بشری دانست و افزود: در سال ١٩٧٢ در سوئد کنفرانسی در خصوص آموزش مربوط به محیط زیست مطرح شد. امروز حقوق بشر نسل سوم که به مباحث محیط زیستی توجه دارد به عنوان یک اصل در همه کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده و مطالبه می‌شود.
وی ادامه داد: اصل 5٠ قانون اساسی بحثی جدی مطرح می‌کند که به موجب آن اگر خواستید توسعه اقتصادی ایجاد کنید و این توسعه به محیط زیست آسیب می‌رساند، این توسعه ممنوع است. قانون اساسی تا این اندازه جدی به محیط زیست نگاه می کند.
شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر به این مسایل درست نگاه نشود کل بشریت به خطر می‌افتد. زندگی بشر در گرو سلامت محیط زیست است. باید به گونه ای به محیط زیست نگاه کنیم که فقط به امروز نیندیشیم. توسعه پایدار باید به گونه ای باشد که آینده را به خطر نیندازد. منابع باید برای آینده نیز باقی بماند.
نوروزی حفظ فضای سبز اصفهان را بسیار جدی توصیف کرد و ادامه داد: توسعه و حفظ فضای سبز یکی از شاخص‌های مهم حفاظت از محیط زیست است. شهر اصفهان یک باغ‌شهر بوده است که امروز نهایتا 5 هزار هکتار فضای سبز در مقابل ٨ هزار و 5٠٠ صنعت دارد.
وی گفت: 70 چاه برای تامین آب شرب مردم از شهرداری درخواست شده است. درحالی که باید مساله آب شرب از محل دیگری تامین شود و این مدل اصلا قابل قبول نیست. آب چاه‌های را باید برای حفظ فضای سبز اصفهان استفاده کنیم.
 شهردار اصفهان آموزش زیست محیطی در سنین بالا را بی نتیجه دانست و ادامه داد: آموزش باید از مدارس و مهدکودک‌ها آغاز شود و همزمان با "شدن" کودک اتفاق بیفتد. بعید میدانم با آموزش میانسالان به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسید. باید این آموزش را به مدارس ببریم.
نوروزی گفت: چطور در مدارس آموزش نظامی و استفاده از اسلحه داده می‌شود؟ این آموزش برای امنیت مهم است اما آموزش مباحث زیست محیطی نیز به همان اندازه اهمیت دارد.. این آموزش باید در اولویت قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: تعداد زیادی فرهنگسرا در اصفهان وجود دارد که همه آنها را آمادگی داریم در اختیار سمن ها قرار دهیم تا استاد بیاورند و به مردم آموزش حقوق شهروندی و محیط زیستی بدهند.
شهردار اصفهان افزود: کسانی که محیط زیست را اینگونه آلوده می‌کنند و از کنار آلودگی محیط زیست نفع می برند باید در رفع مشکلات محیط زیست مشارکت فکری و مادی داشته باشند. مبارزه برای محیط زیست کار بسیار سنگینی است و با در اختیار گرفتن یک ساختمان برطرف نمی‌شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/36293/نوروزی--نسل-سوم-حقوق-بشر،-مبتنی-بر-محیط-زیست-است
بستن   چاپ