پیام سپاهان
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی اصفهان تشریح کرد:
سهم راننده و عابر در انضباط اجتماعی
شنبه 12 خرداد 1397 - 09:38:56
سپاهان نیوز - معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در اطلاعیه‌ای عنوان کرد: نقش راننده و عابر را می‌توان به طور همزمان بررسی کرد، زیرا درمجموع عوامل و شرایطی که در وضعیت و نقش راننده مؤثر هستند در وضع عابر نیز اثر دارند.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، مرکز اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان در آخرین محتوای منتشر شده آورده است که رفتار عبارت است از عملی که انسان به‌عنوان راننده و یا عابر انجام می‌دهد، مثلاً چگونه اتومبیل را هدایت می‌کند و یا چگونه در خیابان یا پیاده‌رو تردد می‌کند.
وضع راننده در اغلب موارد می‌تواند علت تامه تصادف باشد، رانندگان ماهر ممکن است در مواقع بروز یا مواجهه با خطر از وقوع تصادف جلوگیری کند، حتی اگر این خطر ناشی از وسیله نقلیه یا جاده باشد.
 در مقابل رانندگانی که در فن رانندگی ضعیف هستند تنها زمانی توانایی رانندگی دارند که جاده و خودرو در شرایط عادی بوده و یا خطر رخ داده جزئی باشد، بنابراین باید دید در هر تصادف عواملی که سبب می‌شوند راننده نتواند در موقع برخورد با خطرات ناشی از وسیله نقلیه یا جاده از تصادف جلوگیری کند کدام اند و باید دید چگونه شخصیت راننده در ایجاد تصادف دخالت دارد.
شخصیت را ازنظر ارتباط با تصادف می‌توان چنین تعریف کرد که عبارت است از نمودهایی که شخص را وادار می‌کند عمل و رفتاری انجام دهد، به‌ویژه کیفیت‌هایی که شخص را از دیگران ممتاز می‌سازد. شخصیت به تعریفی که عنوان شد شامل 3 بخش است:
1. توانایی طبیعی: عبارت است از توانایی جسمی و روانی که شخص با آن شروع به آموختن رانندگی می‌کند.
2. توانایی و قابلیت اکتسابی : که شخص براثر تمرین یا تجربه و آموزش به دست می‌آورد.
3. خصوصیات فردی و منش : شخصیت یا وضعیت راننده که هرلحظه در حال دگرگونی است و تغییر می‌کند. مانند: مستی، بیماری و غیره. این اوضاع در توانایی‌ها و همچنین در خصوصیات فردی راننده مؤثر است.
لذا می‌توان دریافت که اتومبیل وسیله‌ای بی‌جان است و بدون محرکه و نیروی انسانی قادر به حرکت نیست و تا زمانی که در محیط بسته و دور از اجتماع مورداستفاده قرار می‌گیرد جنبه شخصیت فردی در آن مصداق ندارد. همین‌که اتومبیل وارد خیابان و در خدمت فرد و اجتماع قرار گرفت واحد ترافیکی محسوب می‌شود.
در همین‌جا است که شخصیت فردی و اجتماعی راننده با همه توانایی‌ها و آموزش‌های اکتسابی انسانی جلوه‌گر می‌شود و عامل مؤثر در انضباط اجتماعی محسوب می‌شود و چون رانندگی یک فن است باید شرایط آموختن فن موردتوجه کامل قرار گیرد و نظارت لازم برای اجرای انضباط اجتماعی به عمل آید.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/36434/سهم-راننده-و-عابر-در-انضباط-اجتماعی
بستن   چاپ