پیام سپاهان
گروه مداخله در بحران بهزیستی در سمیرم حضور یافت
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 18:52:36
سپاهان نیوز - سمیرم، اصفهان - یک گروه از کارشناسان و روانشناسان مداخله در بحران اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای ارائه آموزش ها و راهکارهای حمایتی، روانی در بخش دناکوه سمیرم حضور یافتند.
به گزارش ایرنا، مسئول گروه مداخله در بحران اداره بهزیستی شهرستان شهرضا(معین شهرستان سمیرم) روز سه شنبه در جریان برگزاری کارگاه آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: این گروه با دستور و تاکید مدیرکل بهزیستی استان از دو شهرستان سمیرم و شهرضا در این منطقه حضور یافتند.
" فاطمه انصاری " به وقوع زلزله های پی در پی طی سه سال گذشته در سمیرم بویژه منطقه پادنا و دناکوه این شهرستان اشاره کرد و افزود: آخرین زلزله در شهرستان " سی سخت " از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد ( همجوار سمیرم )، چندی قبل در مرز روستاهای دناکوه سمیرم روی داد که شدت آن، در این بخش نیز احساس شد.
وی اظهارکرد: از اینرو این گروه برای ارائه آموزش های روانی و حمایتی در مناطق زلزله زده سمیرم در تعدادی از روستاهای این بخش حضور یافت.
مسئول گروه مداخله در بحران اداره بهزیستی شهرستان شهرضا(معین شهرستان سمیرم)، هدف از برگزاری این کارگاه های آموزشی را فراگیری چگونگی انجام حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا و حوادث با مداخلات روانی اجتماعی قبل، حین و پس از حادثه اعلام کرد و گفت: پس از زلزله و در شرایط بحران، کودکان، زنان و سالمندان بیش از به سایر گروه ها در معرض خطر و آسیب قرار دارند.
وی آموزش صحیح مردم در مواجهه با زلزله و عادی سازی فضا توسط رسانه ها را راهکار جلوگیری از ترس، اضطراب و جلوگیری از شایعات بیان کرد.
انصاری وقوع زلزله در بیشتر نقاط ایران همچون بخش پادنا و دناکوه سمیرم را پدیده ای طبیعی عنوان کرد و گفت: توانمند سازی افراد، بازتوانی و مشارکت آنان در این دست برنامه ها تأثیر ویژه ای دارد بخصوص اینکه آموزش ها چهره به چهره و انفرادی باشند.
کارشناس مسئول دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان اصفهان نیز با بیان اینکه بحران تنها شامل مسائل مالی و جانی نیست و مسائل روح و روان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: درد و رنج ها در این دست سوانح و حوادث ناگهانی قابل تصور نیست و حضور روانشاسان و مددکاران می تواند در کاهش آلام بازماندگان حوادث و بلایا موثر باشد.
" حسین خاکشور " اظهار کرد: افزایش آگاهی ها، شناخت خانواده ها و اجتماع نسبت به نیازهای آسیب دیدگان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط نامناسب، شناسایی کانون های بحران زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی، ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بالابردن توانمندی های افراد در معرض آسیب برای مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از مهمترین اهداف مراکز مداخله در بحران بهزیستی کشور است.
این گروه در جمع مردم روستاهای بخش های " دناکوه " و " پادنای بزرگ " سمیرم از جمله دنگِزلو، ده بزرگ، نُقل، تُل محمد، بیده و خفر حاضر شد و با تعدادی از خانواده های بی سرپرست و معلولان این روستاها دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش ایرنا، نیمه اردیبشهت امسال زلزله 5.2 ریشتری شهرستان " سی سخت " از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد همچنین دناکوه سمیرم را لرزاند و موجب وارد شدن خسارت به روستاهای منطقه شد.
بامداد شنبه هفته جاری نیز دو زلزله خفیف در بخش هایی از منطقه دناکوه سمیرم اصفهان احساس شد.
پیش از این نیز در بهمن سال گذشته یک گروه از روانشناسان و گروه های مداخله در بحران اداره کل بهزیستی استان اصفهان در منطقه دناکوه و روستای بیده شهرستان سمیرم، در نزدیکترین محل به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج حاضر شده بودند.
گروه های مداخله در بحران مجموعه بهزیستی بعد از وقوع زلزله در غرب کشور و استان کرمانشاه، در ادارات کل مراکز بهزیستی استان ها تشکیل شد و به مرور در شهرستان ها نیز بعنوان یکی از ارکان مهم اورژانس اجتماعی شکل گرفت.
مرکز مداخله در بحران یکی از بخش های مهم اورژانس اجتماعی است که کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی را از طریق ارائه خدمات فوری و تخصصی به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب جسمی و روانی انجام می دهد.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مرکزی با افزون بر پنج هزار و 200 کیلومتر مربع مساحت دارای 150 آبادی و روستا، چهار شهر و چهار بخش مرکزی، دناکوه، وردشت و پادنا و افزون بر 108 هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147 / 2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37562/گروه-مداخله-در-بحران-بهزیستی-در-سمیرم-حضور-یافت
بستن   چاپ