پیام سپاهان
/پایان‌نامه/
روابط ایران و افغانستان فرصت یا تهدید؟
شنبه 19 خرداد 1397 - 16:11:51
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که حضور آمریکا و جامعۀ جهانی در افغانستان و نهایتأ استقرار صلح و ثبات سیاسی و ایجاد دموکراسی و قانون گرایی در این کشور بر امنیت ملی ایران و کشورهای منطقه آثار مثبت بیشتری نسبت به آثار منفی آن بر جای می‌گذارد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، یارمحمد احمدی آمویی- دانشجو کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی به " بررسی فرصت‌ها و تهدیدات روابط خارجه ایران و افغانستان از 2005 تا 2017" پرداخت. مطابق این تحقیق روابط دو ملت ایران و افغانستان در عمق‌ تاریخ ریشه دارد و وجوه مشترک زبانی، دینی‌، فرهنگی، آداب و رسوم اجتماعی، پیـوند دو ملت را استحکام بخشیده است. همسایگی‌ و وجود‌ مرز طولانی میان ایران‌ و افغانستان‌‌ تأثیر بـه سزایی بر تقویت این پیـوندها دارد.
همچنین روشن است کـه‌ بـه‌رغم جـدایی نواحی افغانستان، تاجیکستان و ماورای نهر از سرزمین ایران بـزرگ، اما پیوندها و مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، میان‌‌ ملت‌های‌ ساکن‌ این سرزمین‌ها در طول دو قرن گذشته‌ اجتناب‌ناپذیر بوده است.
به‌ رغم‌ ایـن پیـوندهای نـاگسسته‌ روابط سیاسی به میزان چشمگیری به دخالت عوامل‌ بیگانه بـه‌ ویژه قدرت‌های بین‌المللی‌ و منطقه‌ای‌ وابسته‌‌ بوده است. از سوی دیگر نظر به اینکه دو کشور ایران‌ و افغانستان‌ در‌ پرتو‌ نظام بین‌الملل هـمسایه یکدیگر هستند بدیهی است که نمی‌توان نقش قدرت‌های بزرگ‌ را‌ در‌ تخریب‌ ایـن پیـوندها نادیده گرفت.
هدف از این پژوهش بررسی فرصت‌ها و تهدیدات روابط خارجه ایران و افغانستان از 2005 تا 2017 است.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که حضور آمریکا و جامعۀ جهانی در افغانستان و نهایتأ استقرار صلح و ثبات سیاسی و ایجاد دموکراسی و قانون‌گرایی در این کشور بر امنیت ملی ایران و کشورهای منطقه آثار مثبت بیشتری نسبت به آثار منفی آن بر جای گذاشته است.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی مرتضی اباذری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37667/روابط-ایران-و-افغانستان-فرصت-یا-تهدید؟
بستن   چاپ