پیام سپاهان
یک متخصص پوست: درماتیت سبورئیک درمان می‌شود
شنبه 19 خرداد 1397 - 17:24:31
سپاهان نیوز - یک متخصص پوست گفت: گرچه درمان دراماتیت سبورئیک بسیار مشکل است اما با وجود اینکه برخی اعتقاد دارند درمان شدنی نیست با مراقبت و درمان منظم و طولانی درمان می‌شود.
محبوبه مبشری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان اظهار کرد: شوره سر شکل خفیفی از درماتیت سبورئیک است که بسیاری از افراد بزرگسال به آن مبتلا هستند. با این حال 4 درصد از جمعیت به اشکال شدیدتر این بیماری دچار می شوند.
وی ادامه داد: این بیماری به دلیل واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن به قارچی با عنوان مالاسزیا ایجاد می‌شود. گرچه ممکن است این بیماری به ایدز یا پارکینگسون در ارتباط باشد اما در بیشتر مواقع ناشی از بیماری زمینه‌ای دیگری نیست. البته استرس، تغییر دمای هوا، خشکی هوا و رژیم غذایی نیز با این بیماری در ارتباط است.
این متخصص بیماری‌های پوستی با اشاره به اینکه رژیم غذایی نقش مهم در بروز درماتیت دارد افزود: غذاهای سرخ کرده، فست فودها، غذاهای فرآوری شده، چرب، پر ادویه و برخی دیگر از غذاها می‌تواند این بیماری را تشدید کند. البته عامل تغذیه‌ای موثر در این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
مبشری گفت: در این بیماری بخش‌های مختلفی ممکن است درگیر شود. پوست سر، داخل و اطراف گوش، ابروها، پلک، کناره‌های بینی، زیر بغل، بین دو سینه و کشاله ران می‌تواند به این بیماری مبتلا شده و با خارش، قرمزی و پوسته شدن خود را نشان دهد. در همه این حالات باید با شیوه‌ای، میزان قارچ موجود در پوست را کاهش داد.
وی ادامه داد: معمولا این بیماری با علائم بالینی تشخیص داده می‌شود اما ممکن است پزشک دستور به انجام آزمایشاتی برای بررسی وجود قارچی همچون قارچ کچلی بدهد. همچنین شاید به منظور اطمینان به فرد انجام آزمایش HIV نیز داده شود. 
این متخصص پوست گفت: درمان این عارضه بسیار مشکل است. پزشک باید از داروهای خوراکی و موضعی به طور همزمان استفاده کند. ممکن است از داروهای ضد قارچ و استروئیدی به طور همزمان استفاده شود. معمولا درمان موضعی به تنهایی پاسخ نمی‌دهد و با قطع مصرف داری مشکل دوباره باز می‌گردد. به همین خاطر باید از قرص‌هایی همچون کتوکونازول به طور همزمان استفاده شود.
مبشری تاکید می‌کند: فرد باید عفونت‌های ثانویه را بررسی کرده باشد. ممکن است این مشکل از قارچ انگشتان پا شروع شده باشد و نخست باید این مساله برطرف شود. همچنین باید همزمان از شامپوهای ضد قارچ استفاده شود.
وی ادامه داد: داروها باید به طور دوره‌ای استراحت داده شوند. زیرا معمولا داروهای خوراکی ضد قارچ به کبد فشار زیادی وارد می کنند و کبد نیاز به دوره استراحت و سم زدایی دارد. از طرفی شامپو، سرم و پمادها نیز باید به صورت دوره ای تغییر پیدا کنند. پزشک ممکن است پیشنهاد دهد از داروی مشابه اما از تولید کننده دیگری استفاده کنید.
این متخصص پوست معتقد است رژیم غذایی نقش بسیاری در کنترل این بیماری دارد و پیشنهاد می کند: غذاهای فست فود، سرخ کردنی و فرآوری شده را برای مدتی به کلی کنار بگذارید. البته خود فرد مبتلا باید توجه کند که چه غذاهایی بر بیماری او تاثیر می‌گذارند.
مبشری گفت: این بیماری پیگیری طولانی مدتی می طلبد ودرمان آن اگر به طور پیوسته و دقیق انجام شود تا 1 سال زمان می برد اما ممکن است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37677/یک-متخصص-پوست--درماتیت-سبورئیک-درمان-می‌شود
بستن   چاپ