پیام سپاهان
در باره کودک آزاری در خمینی شهر
دستیار وزیر رفاه به نامه یک نماینده مجلس واکنش نشان داد
شنبه 19 خرداد 1397 - 18:02:53
سپاهان نیوز - اصفهان- دستیار وزیر رفاه در امور حقوق شهروندی به نامه نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان بهزیستی کشور در باره آزار یک دختربچه افغان واکنش نشان داد.
به گزارش ایرنا، دختری پنج ساله به نام بهاره، چهارشنبه هفته گذشته توسط مردم و اهالی خمینی شهر اصفهان در یک خرابه پیدا و بدلیل جراحات وارد شده به بیمارستان شهید اشرفی این شهرستان منتقل شد. گزارش ها از آزار جنسی این کودک افغان توسط اشخاص ناشناس حکایت دارد.
"روزبه کردونی" روز شنبه در وبلاگ شخصی خود در مطلبی با عنوان "برای رسانه ای شدن تجاوز!/ واکاوی نامه ١٥٠کلمه ای نماینده خمینی شهر" نوشت: نامه نماینده خمینی شهر به رئیس سازمان بهزیستی کشور از نظر دلایلی که برای درخواست عزل مسئول اورژانس اجتماعی برشمرده، بسیار مهم و قابل تامل است.
وی افزود: در این نامه، نه تجاوز یا شائبه تجاوز محکوم شده،نه به تلاش برای شناسایی ریشه های بروز این اتفاق اشاره شده و نه به ضرورت تدوین بسته های سیاسی، امنیتی، آموزشی و فرهنگی برای حمایت از کودکان پرداخته شده است.
مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت رفاه در نامه خود اضافه کرد: در نامه نماینده خمینی شهر نه از نتیجه اقدامات برای مجازات عاملان این جنایت ذکری به میان آمده و نه حتی به عزم جدی نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین پویا و کارآمد در مقابله با کودک ازاری اشاره شده است.
کردونی در ادامه مطلب خود نوشت: اگر بخواهیم با روش تحلیل گفتمان به واکاوی و تبیین بحث های این نامه بپردازیم، لازم است به پیش فرض های متن آن اهمیت بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: پیش فرض ها، افکار غالب، پیش داوری ها، زیرساخت استدلال و استنتاج نویسنده یا گوینده را شکل می دهد بنابراین شناخت پیش فرض ها، تحلیلگر را قادر می سازد به لایه های زیرین یا اهداف واقعی سخنران پی ببرد.
کردونی افزود: پیش فرض های نامه این است که چون معلوم نیست تجاوز حتمی بوده یا متجاوزان چند نفر بوده اند یا انگیزه یا تابعیت آنها مشخص نبوده، پس موضوع هم نباید رسانه ای می شده است.
وی اضافه کرد: پیش فرض دیگر نماینده خمینی شهر این است که رسانه ای شدن موضوع تجاوز(احتمالی) سبب شده است تا دشمنان، انقلاب، پیامبر، اهل بیت، امام خمینی، رهبری و مردم شهیدپرور را اماج افترا قرار دهند، پس عزل رئیس اورژانس اجتماعی باعث کاهش التهاب در شهر می شود.
دستیار وزیر رفاه در امور حقوق شهروندی در مطلب خود افزود: زیرساخت استدلال نامه این است که انگیزه عاملان تجاوز یا ملیت و تابعیت متجاوزین، عامل تعیین کننده در نوع نگرش به تجاوز به کودکان و عمومی کردن آن است.
وی در وبلاگ خود نوشت: این پیش فرض ها مخاطب را به این نتیجه می رساند که وقوع تجاوز به کودک اگر با برخی انگیزه ها باشد قابل رسانه ای شدن است اما اگر با انگیزه خاص دیگری باشد قابل رسانه ای شدن نیست.
مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت رفاه نوشت: سئوال مهم این است که کدام انگیزه در تجاوز به یک کودک پنج ساله می تواند مجوز رسانه ای شدن آن را را منتفی سازد.
وی افزود: این پیش فرض ها را می توان اینگونه تفسیر کرد که اگر متجاوزان تبعه کشور خاصی باشند می توان موضوع را به رسانه ها کشاند اما اگر تبعه جای دیگر باشند نمی توان آن را رسانه ای کرد.
کردونی پرسید: متجاوز باید تبعه کدام کشور باشد که رسانه‌ای شدن آن بلااشکال باشد.
وی افزود: از سوی دیگر این نماینده معتقد است که آنچه فضای خمینی شهر را ملتهب کرده، وقوع تجاوز نیست بلکه رسانه ای شدن آن است یعنی اگر تجاوز رخ می داد ولی موضوع رسانه ای نمی شد، التهابی هم وجود نداشت.
کردونی در مطلب خود اظهار عقیده کرد که نامه حدود 150 کلمه ای نماینده خمینی شهر به رئیس سازمان بهزیستی(در باره عزل مسئول اورژانس اجتماعی کشور بدلیل تایید وقوع تجاوز به دختری پنج ساله) نباید بهانه دعوای سیاسی یا منازعات بیهوده شود بلکه باید به یک سوژه گفت و گوی ملی در باره کودک آزاری و مساله تجاوز به کودکان تبدیل شود، زیرا این نامه حاوی پیش‌فرض هایی است که باید نسبت به آنها نیز حساس بود و در باره آنها گفتگو کرد.
به گزارش ایرنا، در پی پخش خبر این واقعه در هفته گذشته، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با نوشتن نامه ای به رئیس سازمان بهزیستی، برکناری رئیس اورژانس اجتماعی کشور را بدلیل انتشار این خبر خواستار شد.
شهرستان خمینی شهر در 12 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ت/ 6027/6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37679/دستیار-وزیر-رفاه-به-نامه-یک-نماینده-مجلس-واکنش-نشان-داد
بستن   چاپ