پیام سپاهان
فصل فراغت فرزندان و دلهره والدین
شنبه 19 خرداد 1397 - 19:13:38
سپاهان نیوز - اصفهان- آرام آرام که فصل تابستان و تعطیلی مدارس فرامی رسد بسیاری از والدین دچار دغدغه گذراندن اوقات فراغت فرزندان خود می شوند.
به گزارش ایرنا، فعالیت مربوط به اوقات فراغت بسته به ماهیت و کیفیت آن می تواند فرصتی ممتاز برای رشد و شکوفایی نوجوانان و جوانان باشد یا برعکس به دوره ای بحرانزا و پر از دلتنگی تبدیل شود.
نحوه گذراندن اوقات فراغت هم بلحاظ جنبه های مثبت و سازنده اش و هم از نظر جنبه های مخرب و فسادانگیزش، در حدی است که آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی قشر جوان و نوجوان ماندگار خواهد شد به همین دلیل اهمیت غنی سازی اوقات فـراغت دانش آموزان کمتر از پرداختن به درس و مشق آنان نیست.
به اعتقاد جامعه شناسان، فراغت تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از الزامات کار روزانه خود بر اساس تمایلات و رهیافت های شخصی، مشارکت داوطلبانه متناسب با نیاز و ذوق خود انتخاب می کند تا جسم، فکر و شخصیت او رشد و پرورش یابد.
آنها معتقدند: تابستان فرصتی مغتنم برای گردش های علمی، تقویت همکاری های جمعی، آموزش روابط عمومی و اجتماعی، افزایش آستانه تحمل در ارتباطات فردی و اجتماعی، تقویت باورها و ایجاد روحیه در خود نگریستن و شور و نشاط در قشر جوان و نوجوان است.
بنابراین در قالب برنامه ریزی صحیح و کاربردی می توان ضمن اجرای برنامه های مذکور به نتیجه مطلوب رسید که البته شرط توفیق در این راه، رها کردن جوان از چهاردیواری کلاس ها و بهره گیری از روشهای علمی است.
این در حالیست که در روزهای پایانی سال تحصیلی، دستگاه های فرهنگی و اجتماعی از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، کانون های فرهنگی بسیج و .... اقدام به تشکیل جلساتی برای دایرکردن کلاس های آموزشی تکراری سال های قبل می کنند، کلاس هایی که عنوان های مشابه دارد و اغلب در دسته های فرهنگی، هنری و ورزشی، تقسیم بندی و بر همین اساس نیز اعتبارات خوبی برای آنها اختصاص داده می شود و هر سال هم بدون نتایج کارشناسی با تاثیرات کم تداوم می یابد.
**اوقات فراغت، فرصتی برای موضوعات مورد علاقه نوجوانان***
یک روانشناس ارشد تربیتی معتقد است: اوقات فراغت زمینه پرداختن به موضوعات مورد علاقه فرد را بوجود می آورد و به همین دلیل اغلب الگوهای رفتاری جوانان را در میان موضوعات فراغتی آنان می توان یافت.
زهره کثیری افزود: اوقات فراغت مکمل نظام تعلیم و تربیت در شکل دهی به هویت جوانان است و گذران مطلوب اوقات فراغت، نیازهای درونی فرد را برآورده و زمینه رشد ابعاد شخصیت وی را فراهم می سازد.
وی بر نیازسنجی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: برنامه ریزان فرهنگی باید با تحقیقات مختلف در طول سال تحصیلی و قبل از تعطیلی مدارس به علائق و سلایق دانش آموزان در پایه های مختلف پی ببرند.
کثیری افزود: تحقیقات نشان داده است که رواج انواع تفریحات انحرافی در بسیاری از کشورهای غربی و برخی از کشورهای در حال توسعه، ناشی از نداشتن امکانات مناسب تفریحی است.
به گفته این روانشناس، جوان کنجکاو و پرانرژی اگر از تفریحات سالم برخوردار نباشد و امکان ثمربخش ساختن وقت آزاد خود از طریق ارضای روحیه کنجکاو و خلاقش را نداشته باشد، امکان سوق او به سوی فعالیت ها و تفریحات ناسالم نیز زیاد است.
وی با اشاره به اینکه جوانان بطور طبیعی مایلند در ساعات فراغت، از تفریحات لذتبخش و نشاط آور استفاده کنند، هشدار داد: اگر برای این مهم برنامه ریزی صحیحی صورت نگیرد فرصت به دست مروجان فرهنگ غرب برای پیاده کردن برنامه ریزی های شوم، حساب شده و منحرف کننده آنها می افتد.
*** فصل تابستان، فرصتی برای گردش و برنامه های علمی نوجوانان***
یک روانشناس تربیتی با اشاره به اینکه اوقات فراغت فرصتی برای رهایی از فضای بسته مدرسه است، گفت: فصل تابستان فرصتی مغتنم برای برنامه های علمی و گردشی دانش آموزان است.
افسانه برومند افزود: بسیاری از دستگاه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی ردیف های بودجه ای خوبی برای اوقات فراغت در فصل تابستان دارند که به صرف اعلام برنامه های روزمره، این بودجه ها را دریافت و هزینه می کنند.
وی نتیجه نگرفتن از برنامه های اوقات فراغت توسط دستگاه های مختلف را در پایان تابستان هر سال، لطمه ای جبران ناپذیر به فضای تربیتی جامعه می داند.
**شعار امسال اوقات فراغت،"مهارت آموزی با هدف کارآفرینی"
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان اصفهان نیز گفت: اوقات فراغت امسال متناسب با شعار سال با عنوان "حمایت از کالای ایرانی و مهارت آموزی با هدف زمینه سازی برای کار آفرینی و اشتغال" برنامه ریزی شده است.
مرتضی شکری اظهار کرد: هر سال در آستانه فصل تابستان، آموزش و پرورش با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش آموزان و در راستای استمرار فرایندهای تربیتی اقدام به برگزاری پایگاه‌های فعالیت‌های تابستانی می‌کند.
وی یادآور شد: امسال نیز فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در رشته های مختلف قرآنی، علمی، آموزشی، فناوری، هنری، ورزشی، اردویی و فرهنگی از ابتدای تیر آغاز می شود و به مدت هفت هفته به‌ طول می‌انجامد.
شکری، هدف از برگزاری اوقات فراغت تابستان را غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، استمرار فعالیت‌های پرورشی سال تحصیلی، ارتقای سطح اعتقادی، علمی، اجتماعی و مهارت‌های فنی، حرفه‌ای، فرهنگی و هنری دانش آموزان، تقویت و تامین سلامت جسمانی و روانی و تقویت روحیه خودباوری و مسئولیت پذیری آنها عنوان کرد.
وی یادآور شد: این برنامه ها با مشارکت مراکز مرتبط از جمله کانون‌های فرهنگی تربیتی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اردوگاه‌های دانش آموزی، سالن‌های ورزشی، پژوهشسراها، دارالقرآن‌ها، پایگاه‌های بسیج دانش آموزی، کانون‌های مساجد، پایگاه‌های هلال احمر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش آموزی برگزار می شود.
شکری افزود: توجه به عدالت آموزشی و پرورشی، اهتمام به تربیت اقتصادی با رویکرد هر دانش آموز یک مهارت، جذابیت، تنوع، نشاط و مشارکت داوطلبانه دانش آموزان در اوقات فراغت و همچنین تعامل با دستگاه‌ها ونهادهای متولی اوقات فراغت از سیاست‌ها و رویکردهای امسال ستاد برنامه ریزی اوقات فراغت دانش آموزان استان اصفهان است.
در تابستان سال گذشته بیش از 226هزار دانش آموز در سطح یکهزار و 633 پایگاه اوقات فراغت در 41 منطقه آموزش و پرورش استان جذب فعالیت‌های تابستانی شدند.
*** تنوع برنامه های تابستانه کودکان و نوجوانان استان اصفهان***
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: این کانون در تابستان امسال برنامه های متنوعی در بخش های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان اجرا می کند.
مهدی قربانی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سابقه دیرین و تجربه زیاد برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بصورت تخصصی و استاندارد برخوردار است.
وی با اشاره به برنامه های تابستانه این کانون اظهار کرد: در این راستا کارگاه های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی از جمله آشنایی با قرآن، خوشنویسی، نقاشی، سفالگری، خلاقیت ادبی، نمایش عروسکی، پویا نمایی، عکاسی، نجوم و سایر کلاس ها برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان افزود: در بخش فرهنگی نیز برنامه های گوناگونی در قالب 30 فعالیت انجام می شود که از جمله این برنامه ها قصه­ گویی، شعرخوانی، روخوانی کتاب، معرفی کتاب، بحث آزاد، معرفی شخصیت، کاردستی، بازی و سرگرمی، نمایش و نقد فیلم، نمایش خلاق، اردو، سفر و بازدید است.
وی، برنامه های بخش هنری کانون را نیز شامل فعالیت های جذاب در پنج موضوع از جمله نقاشی، پویا نمایی، خوشنویسی، سفالگری، نمایش عروسکی، عکاسی و دیگر فعالیت ها اعلام کرد.
قربانی افزود: کارگاه شعر و داستان، طرح های ادبی، اعلام فراخوان های متنوع، اجرای مسابقه و برگزاری شب شعر از دیگر برنامه هایی است که در بخش ادبی این کانون برای نوجوانان اجرا می شود.
وی، هدف از فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و هنری کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی عنوان کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از لحاظ تعداد مراکز زیر پوشش، رتبه اول کشور را دارد و بیشترین تعداد مراکز تخصصی کانون متعلق به استان ماست.
وی یادآور شد: مراکز کانون در چهار بخش شامل مراکز ثابت، سیار روستایی و شهری، فراگیر و مراکز پستی تقسیم می شود که در مراکز ثابت، فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بصورت متمرکز و در مراکز پستی به شکل مکاتبه ای است.
قربانی، محدوده فعالیت مراکز سیار را روستاها و مناطق محروم شهرها عنوان کرد و گفت: مراکز فراگیر نیز برای خدمات رسانی به کودکان معلول، نابینا و کم بینا دایر است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان یادآور شد: مخاطبان کانون، کودکان 6 تا 16 سال هستند.
هم اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان دارای 60 مرکز و 120 هزار نفر عضو است.
گ//0276/6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37683/فصل-فراغت-فرزندان-و-دلهره-والدین
بستن   چاپ