پیام سپاهان
وقف برای اقتصاد دانش بنیان
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 10:58:54
سپاهان نیوز - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: نهاد وقف به عنوان بخش سوم اقتصادی نقش موثر و بسزایی در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش های بنیادی دارد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مهدی طغیانی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیاد حوزه جدیدی در اقتصاد است که می توان با ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد برای ایجاد اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کرد و از موقوفات و نهاد وقف نیز در این حوزه استفاده کرد.
.
وی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی سه بخش دولتی، انتفاعی و غیر انتفاعی وجود دارد که در واقع نقش بخش غیر انتفاعی برای کمک به دولت در راستای توسعه زیرساخت‌های لازم در امور مختلف از جمله امور فرهنگی و اجتماعی است از دیرباز نهاد وقف در ایران به صورت بومی نقش بخش سوم را داشته و در قدیم موقوفات براساس کارکردهایی که داشته‌اند نقش بسزایی در جامعه ایفا می کردند و واقفان نیک اندیش، با ایجاد وقف‌هایی به برطرف کردن نیازهای روز جامعه خود اقدام می کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در طول تاریخ در حوزه تمدن و فرهنگ اسلامی موقوفات زیادی ایجاد شده است که می توان به ساخت مساجد، حسینیه‌ها و تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و اکنون نیز این بناهای ماندگار به بخشی از هویت فرهنگی و اسلامی ما تبدیل شده‌اند.
طغیانی در ادامه به دیگر کارکردهای نهاد وقف اشاره کرد و گفت: از دیگر کارکردهای نهاد وقف موقوفاتی هستند که در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، درمانی و دیگر زمینه‌ها وجود دارند و بسیاری از دارالشفاها، درمانگاه و مراکز فرهنگی نیز در موقوفات ساخته شده‌اند که نشان از اهمیت و جایگاه وقف در جامعه است.
وی ادامه داد: اکنون باید براساس نیازهای روز جامعه و باتوجه به تغییرات اجتماعی که رخ داده است نیازهای فرهنگی و اجتماعی را براساس پدیده‌هایی که به وجود آمده شناسایی و برای برطرف کردن آنان، مردم و واقفان را برای ایجاد وقف‌هایی در این حوزه ها ترغیب و تشویق کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اکنون نیز همچون گذشته حس نوع دوستی در میان مردم وجود دارد و نیازهای اجتماعی نیز در جامعه هست و اکنون نقش اداره اوقاف و امور خیریه در این راستا این است که رابطه‌ای بین این دو عامل ایجاد کرده و با فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب مردم را در راستای ایجاد وقف‌های جدید براساس نیازهای روز جامعه تشویق و ترغیب کند.
طغیانی با اشاره به احیای موقوفات گفت: براساس ظرفیت هایی که در موقوفات وجود دارد باید ارزش افزوده آنان را افزایش داد تا ارزش آفرینی بیشتری برای موقوفات صورت گیرد که خوشبختانه در سال‌های اخیر این موضوع نیز همواره از دغدغه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37696/وقف-برای-اقتصاد-دانش-بنیان
بستن   چاپ