پیام سپاهان
ضربان قلب هنر نصف جهان به شماره افتاده است
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 16:20:23
سپاهان نیوز - اصفهان - حال هنر اصفهان با قدمتی هزاران ساله، این روزها خوب نیست و بنا به گفته هنرمندان این خطه ضربان قلب هنر نصف جهان به شماره افتاده است.
اصفهان با آثار هنری ساکنانش که از هزاران سال قبل خلق شده کانون توجه جهانیان می باشد و با برخورداری از نیمی از رشته های صنایع دستی جهان و آثار منحصر بفرد هنری، اعتراف گیتی نشین ها به نصف جهان بودنش را در پی داشته است.
هنر این خطه هنرپرور و فرهنگ دوست اکنون حال خوشی ندارد و ضربان قلب آن به سختی می طپد و گویی طبیب حاذقی برای مداوای بیماری کهنه آن وجود ندارد.
این مطلبی است که شب گذشته جمعی از هنرمندان خطه زنده رود در ضیافت افطار با " محسن مهرعلیزاده " استاندار اصفهان در میان گذاشتند و از وی خواستند برای جلوگیری از نابودی استعدادهای مهد هنر ایران چاره اندیشی کند.
آنها همچنین به این نکته اشاره کردند که پیش از این نیز برخی از مسئولان وقت اصفهان قول هایی را در جهت حل مشکلات فرهنگ و هنر این استان داده اند اما قول آنها عملی نشده و در پیچ و تاب فرآیندهای اداری مانده است.
هنرمندان اصفهان از مهرعلیزاده به کارگیری خبرگان هنر و فردی کاری و توانا به عنوان مشاور هنری استاندار را خواستار شدند.
پیش از سخنان استاندار اصفهان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان طی سخنانی با اشاره به جایگاه فرهنگ و هنر این خطه در سطح منطقه و جهان گفت: بخش عظیمی از عظمت اصفهان در جهان بخاطر هنرمندان آن از گذشته تا حال است.
حجت الاسلام و المسلمین " محمد علی انصاری " پشتوانه سازی و تهیه زیرساخت های لازم برای آینده هنر اصفهان را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با بررسی شرایط گذشته و حال، هنر اصفهان مورد آسیب شناسی قرار گیرد و با اتخاذ راهبردهای مناسب نقشه راه آینده فرهنگ و هنر این استان ترسیم شود.
وی توجه به هنرمندان به عنوان مهمترین سرمایه هنر اصفهان را از رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بیان کرد و افزود: رسالت همه ما این است که با استفاده از تجربه پیشکسوتان، آینده فرهنگ و هنر اصفهان را با تربیت و پرورش هنرمندان جوان بسازیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان از وجود استعدادهای ناب هنری در شهرستان های این استان سخن گفت و افزود: هریک از 23 شهرستان استان پهناور اصفهان دارای استعدادها و ظرفیت های منحصر بفرد هنری هستند که نباید زیر شعاع نور پرفروغ هنر شهر اصفهان گم شوند.
وی گفت: رویکرد این اداره کل فراهم نمودن زمینه رشد و پیشرفت استعدادهای هنری در شهرستان های استان و توسعه زیرساخت های فرهنگ و هنر در نقاط مختلف این استان پهناور است.
حجت الاسلام انصاری توجه به توسعه زیرساخت های فرهنگ و هنر در استان اصفهان را از دیگر رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بیان کرد و از بی توجهی نسبت به توسعه این زیرساخت ها طی سال های گذشته در اصفهان ابراز گلایه کرد.
وی به عنوان نمونه به آمار سالن های سینما و قدمت هنر نمایش ( تئاتر ) در این استان اشاره کرد و گفت: استان پهناور اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت تنها 27 سالن سینما دارد که از این تعداد تنها هشت باب در شهر اصفهان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: مهد تئاتر کشور ( اصفهان ) یک سالن تئاتر فاخر و شایسته ندارد و از مکانی مناسب برای نمایش آثار هنرهای تجمسی هنرمندان خود بی بهره است.
وی در ادامه به وضعیت معیشت هنرمندان خطه گنبدهای فیروزه ای نیز اشاره کرد و گفت: ثمره اقتصادی خلق آثار هنری در زندگی این هنرمندان مشهود نیست و باید به مقوله اقتصاد هنر توجه جدی شود و زمینه ای را فراهم کنیم که اصفهان در این زمینه پیشتاز باشد.
*** بخشی از هنرستان های هنرهای زیبای اصفهان موزه می شود
حجت الاسلام انصاری به مراکز هنری اصفهان اشاره کرد و گفت: چهار هنرستان هنرهای زیبا با کمک هنرمندان توسط اداره کل ارشاد و اسلامی اصفهان اداره می شود که هنرستان هنرهای زیبای اصفهان قدیمی ترین آن است.
وی با اشاره به اینکه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با قدمتی 80 سال مهد پرورش بزرگترین هنرمندان کشور بوده است، گفت: اما این مرکز هنری دارای مشکلاتی است که اصلی‌ ترین آن نبود مکانی برای نگهداری آثار هنرمندان آن است که برخی از آنها از قدمت تاریخی برخوردارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان از استاندار اصفهان برای کمک به حل این مشکل استمداد طلبید و گفت: در تلاشیم تا قسمتی از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را به باغ موزه تبدیل کنیم تا آثار هنرمندان در این باغ موزه نگهداری شوند. 
*** درخت هنر ریشه دار اصفهان، بی ثمر شده است
پس از شنیدن سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از هنرمندان، استاندار اصفهان در مقام سخن برآمد و تصریح کرد: درخت هنر اصفهان ریشه دار است اما اینکه با این همه ریشه، بار کافی ندارد، تامل برانگیز است.
" محسن مهرعلیزاده " بیان کرد: از اینکه در استان پهناور اصفهان تنها 27 سالن سینما وجود دارد درحالیکه در شهرهای کوچک سایر استان ها این آمار بیشتر است، تعجب کردم.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر اصفهان تنبل است، گفت: باید با بررسی راهکارهای مختلف اقتصاد هنر این استان را پویا کرد تا معیشت هنرمندان به خطر نیافتد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در برهه ای از زمان مدیریت استان اصفهان اقدام های شایسته ای برای هنر این خطه انجام داده است، گفت: زمان هایی نیز از توجه به مشکلات هنر این استان غفلت شده است که باید با همفکری و اتخاذ راهکارهای مناسب عقب ماندگی در هنر نصف جهان را جبران کنیم.
وی افزود: اجازه نداریم به ساحت هنر ضربه وارد کنیم زیرا هنر غیرقابل جایگزین است و جفاست که مدیران ارشد اصفهان نسبت به هنر که یکی از ارکان مهم این استان به شمار می آید غافل شوند زیرا غافل شدن از هنر و هنرمندان اصفهان نه تنها جفا به این خطه هنرپرور بلکه جفا به میهن و هنر جهان است.
*** ایجاد تشکیلات منسجم برای حل مشکلات هنر و هنرمندان اصفهان
مهرعلیزاده راه حل برون رفت هنر اصفهان از مشکلات کنونی را ایجاد تشکیلات منسجم دانست و بر تشکیل آن تاکید کرد.
وی با تقدیر از رسول زرگرپور استاندار سابق اصفهان بخاطر تشکیل " شورای هم اندیشی هنر اصفهان " گفت: گرچه این شورا کم فروغ ظاهر شده است اما می تواند با تشکیل جلسات مستمر حل مشکلات هنر اصفهان را پیگیری کند.
استاندار اصفهان در واکنش به اظهارات برخی از هنرمندان حاضر در جلسه مبنی براینکه شورای هم اندیشی هنر اصفهان دربرگیرنده همه رشته های هنری نیست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را مامور کرد که تا یکماه آینده شورایی که در برگیرنده همه رشته های هنری باشد تشکیل شود.
مهرعلیزاده بابیان اینکه نماینده ای از سوی استاندار اصفهان برای پیگیری امور هنری در این شورا حضور خواهد داشت، گفت: شورای یاد شده باید در زمینه اجرای برنامه های هنری و توسعه زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز هنر اصفهان برنامه ریزی کند تا با کمک آن بتوانیم اهداف را پیگیری کنیم.
استاندار اصفهان بر اجرای برنامه های شاد و نشاط آور هنری در این استان تاکید کرد و افزود: هنرمندان اصفهانی باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.
*** حمایت استاندار از برگزاری بزرگداشت صائب تبریزی
برگزاری بزرگداشت صائب تبریزی شاعر نامدار اصفهانی یکی از موضوعاتی بود که یکی از شاعران اصفهانی حاضر در جلسه به آن اشاره کرد و گفت: این بزرگداشت قرار است تیر امسال همانند سال های گذشته در محل مزار این شاعر برگزار شود که در این راستا به حمایت استانداری نیاز داریم.
استاندار اصفهان با استقبال از برگزاری بزرگداشت صائب تبریزی گفت: استانداری اصفهان برای حمایت از برگزاری این رویداد فرهنگی در اصفهان اعلام آمادگی می کند.
*** تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان همچنان در حال پیگیری است
استاندار اصفهان همچنین درباره به سرانجام رسیدن تبدیل کارخانه ریسباف اصفهان به موزه بزرگ اصفهان که مطالبه تعدادی از هنرمندان بود گفت: در کنار سایر دغدغه های مدیریتی از جمله مشکل آب، مدام در حال پیگیری موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان هستم.
خاطرنشان می شود، شرکت سهامی کارخانه ریسباف در سال 1311 با سه میلیون و 140 هزار ریال در سوی جنوب شرقی سی و سه پل اصفهان در محل باغ‌های اعتمادالدوله و حاتم بیگ که آن زمان محور هزار جریب نامیده می‌شد، در زمینی به مساحت 69 هزار مترمربع ساخته شد.
ریسباف را می‌توان دومین کارخانه ریسندگی اصفهان و نخستین محصول سرمایه جمعی مردم اصفهان نامید.
کارخانه صنعتی- تاریخی ریسباف اصفهان هشتم مردادماه سال 1381 به شماره 6018 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
25 دی سال 1395 مدیران عامل بانک ملی ایران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حضور وزیر راه و شهرسازی، قرارداد واگذاری تملک کارخانه ریسباف اصفهان به راه و شهرسازی برای احداث موزه بزرگ این استان را امضا کردند.
از سال ها پیش، دوستداران اصفهان، حفظ این بنا و تبدیل آن به موزه را خواستار شده بودند.
محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان آذر سال گذشته در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری که در اصفهان برگزار شد از اعلام آمادگی دولت آلمان برای همکاری و کمک به دولت ایران برای احیا و مرمت بنای تاریخی کارخانه ریسباف اصفهان به منظور حفظ تنها اثر باقی مانده از یک معمار آلمانی خبر داد.
2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37719/ضربان-قلب-هنر-نصف-جهان-به-شماره-افتاده-است
بستن   چاپ