پیام سپاهان
رییس مجمع گردشگری اصفهان:
صنایع دستی بهترین کالای ایرانی است
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 17:04:17
سپاهان نیوز - اصفهان- رییس مجمع گردشگری استان اصفهان گفت: صنایع دستی بهترین کالای ایرانی است و می تواند بخشی از درآمد ملی ما را تامین کند.
به گزارش ایرنا، " علی لبافان " روز یکشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه و جشنواره عکس صنایع دستی اصفهان که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی ( 10 ژوئن مصادف با 20 خرداد ) برگزار شد در جمع هنرمندان و عکاسان صنایع دستی اصفهان افزود: محور توسعه در ایران صنایع دستی و گردشگری است.
لبافان با اشاره به گذشته صنایع دستی در ایران و استان اصفهان گفت: این هنرهای دیرینه با استفاده از هنر عکاسی، نقاشی و دست نوشته ها ماندگار شده و این فرهنگ و دانش توسط عکس به ما رسیده است بنابراین برگزاری جشنواره عکس و نمایشگاه صنایع ستی، بهترین ایده برای گرامیداشت این روز جهانی است.
وی تاکید کرد: باید در حوزه صنایع دستی و گردشگری تجدید نظر کنیم زیرا اصفهانی ها از نظر هنر در رتبه اول قرار دارند ولی از پتانسیل و امکانات به خوبی استفاده نمی کنند.
لبافان به ثبت 600 اثر ثبتی صنایع دستی در یونسکو اشاره کرد و گفت: حدود 200 اثر صنایع دستی یعنی یک سوم از آثار صنایع دستی دنیا در اصفهان تولید می شود اما یقین و باورمان کم است.
وی افزود: باید در این زمینه جوانان را به کار گیریم و با پیدا کردن بازار هدف و تدبیر، شاهد پیشرفت جوانان در این حوزه باشیم.
رییس مجمع گردشگری استان اصفهان رابطه استاد و شاگردی را برای احیای هنرهای دستی ضروری دانست و گفت: در دانشگاه ها نیز این آموزش ها باید عرضه شود تا بتوانیم در جهان به خوبی این هنرها را معرفی کنیم.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دهند.
صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارند. شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور 94، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
10 ژوئن مصادف با 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.
/7141 / 2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37722/صنایع-دستی-بهترین-کالای-ایرانی-است
بستن   چاپ