پیام سپاهان
فرماندار کاشان:
انتقال هنرهای سنتی به حوزه صنایع دستی آسیب می زند
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 9:52:01 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - کاشان- معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی در مواردی دچار اختلاط شدند و انتقال هنرهای دستی از یک نقطه به منطقه دیگر گرچه با انگیزه مثبت به حوزه صنایع دستی کشور آسیب وارد می کند.
  حمیدرضا مومنیان  در آئین قدردانی از هنرمندان صنایع دستی کاشان بیان کرد: صنایع دستی آمیخته با هنرهای سنتی و قدیمی و وابسته به اقلیم ها و خرده فرهنگ ها می باشد که اگر به این مولفه ها توجه نکنیم، در آینده دچار آسیب خواهیم شد.
وی افزود: بخش اجرای آنچه به عنوان هنر خلق می شود، با دست صورت می گیرد اما مفهوم، ایده و پس زمینه ناشی از دریافت های خالق اثر می باشد که آن هم وابسته به فرهنگ، محیط زیست، نیکان و محل سکونت فرد است.
فرماندار کاشان اضافه کرد: صنایع دستی تنها به مفهوم کار با دست نیست و ایده و هنر به کار رفته در اثر به صنایع دستی ارزش افزوده می دهد.
او از هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان گنجینه های نفیس کشور یاد کرد و گفت: برخی از این گنج ها هنوز ناشناخته ماندند که باید قدر این گوهر ها را دانست.
مومنیان عنوان کرد: یکی از محورهای توسعه استان اصفهان بر پایه گردشگری، صنایع دستی و هنر می باشد که این مهم در شهرستان کاشان نیز به جد پیگیری خواهد شد.
سیف الله امینیان پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی نیز در این آئین با تجلیل از صنایع دستی کاشان، خواستار چاپ اثری مکتوب از هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی این منطقه شد.
 9 نفر از هنرمندان صنایع دستی کاشان که نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند و چند نفر از پیشکسوتان در ادامه این آئین در خانه تاریخی عامری ها تجلیل شدند.
33 هنرمند کاشانی از سال 1392 تا کنون موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور در رشته های مختلف شدند.
هم اکنون 52 رشته صنایع دستی در شهرستان کاشان فعال است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/37740/انتقال-هنرهای-سنتی-به-حوزه-صنایع-دستی-آسیب-می-زند
بستن   چاپ