پیام سپاهان
تئاتر فریدن روی ریل پیشرفت
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 10:55:30
سپاهان نیوز - فریدن، اصفهان - تئاتر و هنر نمایش در فریدن، در چند سال اخیر تحرک و پیشرفت قابل توجهی داشته است به طوری که هم اکنون از آن به عنوان یک ظرفیت ارزشمند فرهنگی یاد می شود.
به گزارش ایرنا، تئاتر از گذشته های دور که نخستین مکان مستقل نمایش در ایران به نام « تئاتر ملی » دایر شد تاکنون مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
هنر تئاتر در ایران پیشینه ‌ای دراز دارد و سبکی از آن در نمایش‌ های تعزیه نمود یافته‌است.
در کتاب تاریخ بخارا آمده‌ است که نمایش در ایران از آیین اسطوره و شعائر برخاسته ‌است.
از آغاز آشنایی ایران با تئاتر غربی تا نهادینه شدن تئاتر در حدود یک قرن طول کشید و هنوز نیم قرن دیگر لازم بود تا جامعه سنتی ایران تئاتر را بشناسد، بپذیرد و خود زبانی مستقل و ایرانی در تئاتر بیفکند.
از زمانی که ایرانیان با تئاتر امروزی آشنا شدند تا آنکه تئاتر بطور کلی وارد ایران شد گروه‌ ها و عوامل زیادی به این روند کمک کردند. مدرسه دارالفنون مهمترین عواملی بود که باب ترجمه را در ایران به صورت آکادمیک گشود و نمایش نامه‌هایی را ترجمه کرد و در خدمت ایرانیان قرار داد.
سفرهای هیات ‌های سیاسی ایرانی و عربی، اعزام محصل ایرانی به خارج کشور، سفرهای ناصر الدین شاه به غرب و روسیه، انقلاب مشروطیت و ایجاد فضای روشن فکری در ایران نیز بر گسترش تئاتر تاثیر فراوانی گذاشت.
تئاتر، امروزه به عنوان یکی از جذاب ترین هنرهای هفتگانه مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده است و فعالان این عرصه با بهره مندی از زبان گویای هنر دنیایی عظیم از واقعیت ها و حقایق جامعه را در قالب های مختلف در برابر دیدگان علاقه مندان به نمایش می گذارند.
در شهرستان فریدن نیز تئاتر طی چند سال اخیر جای خود را در تماشاخانه های این خطه باز کرده و زمینه برای درخشش استعدادهای شگرف فراهم آمده است به طوری که بیش از 20 هنرمند در عرصه تئاتر و نمایش به صورت دائمی و مقطعی در فریدن فعالیت می کنند و طی دو سال اخیر 15 تئاتر با بیش از 40 سانس برای علاقه مندان به نمایش در آمده است.
تحرک قابل توجه در میان هنرمندان تئاتر فریدن بیانگر آن است که این هنر در صورت حمایت و برنامه ریزی هوشمندانه دارای چشم انداز روشنی در این شهرستان خواهد بود.
تئاتر؛ نزدیک ترین هنر به تخیل انسان است بنابر این چنانچه با مدیریت، درایت و خلاقیت همراه شود می توان از آن به طور هدفمند در راستای اشاعه ارزش ها، فرهنگ سازی و انتقال پیام های تربیتی بهره برد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن نیز در این خصوص به ایرنا گفت: تئاتر و نمایش یک کار تولیدی و هنرخودجوش است که پس از تایید متن و بازبینی تمرین؛ مجوز اجرای عمومی برای آن صادر می شود.
" کورش بدیعی " با بیان اینکه در حال حاضر تنها مجموعه فرهنگی هنری کوثر شهر داران از قابلیت اجرای صحنه ای تئاتر برخوردار است، افزود: این مکان در راستای حمایت از فعالان حوزه تئاتر به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرد و تمام درآمد حاصل از فروش بلیط مختص تولید کنندگان تئاتر است.
رئیس اداره ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن با بیان اینکه هم اینک تنها یک نفر از اهالی تئاتر و نمایش شهرستان از بیمه هنرمندان استفاده می کند، افزود: هنرمندانی که دارای سابقه فعالیت مستمر هنری 10 ساله باشند می توانند از خدمات صندوق هنرمندان بهره مند شوند.
بدیعی در خصوص میزان استقبال مردم شهرستان فریدن از تئاتر گفت: رونق تئاتر به اقبال مردم و مهارت هنرمندان آن بستگی دارد؛ هم چنانکه موضوع تئاتر و زمینه فعالیت آن نیز در جذب مخاطب موثر است.
وی افزود: تاکنون تئاترهای مختلفی با موضوع های مذهبی، کمدی و کودک در شهرستان اجرا شده است که هر کدام مخاطبان خاص خود را داشته است.
بدیعی با اشاره به استعداد و ظرفیت قابل اتکای شهرستان در هنر تئاتر کودک، افزود: تئاتر کودک به دلیل آن که به طور مستقیم با خانواده، آموزش و تربیت فرزندان در ارتباط است می تواند نقطه عطف مناسبی در حوزه هنر شهرستان باشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره های آموزش تخصصی برای تقویت هنرمندان و نیز علاقه مندان به تئاتر؛ از موسسات هنری درخواست کرد که با جدیت این موضوع را اجرایی کنند.
وی همچنین از آماده سازی سه تئاتر با موضوع آب، آئین های محرم و سوره نحل برای اجرا در فصل تابستان خبر داد.
عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر داران نیز بیان اینکه پرداختن به فرهنگ و هنر یکی از وظایف مهم شهرداری هاست، به ایرنا گفت: عمده ترین مانع برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان فریدن کمبود بودجه و حمایت های مالی است.
لیلا زمانی به اکران اخیر تئاتر " زود باش، تندباش " در مجتمع فرهنگی هنری " کوثر " این شهر اشاره کرد و افزود: پس از آنکه پیشنهاد اجرای این نمایش طنز از سوی هنرمندان به کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رسید؛ کمک به اجرای این نمایش پس از بررسی و دفاع در جلسه کمسیون فرهنگی مصوب و مقرر شد شهرداری با پرداخت هزینه های گروه از هنرمندان فریدنی حمایت نماید.
سخنگوی شورای اسلامی شهر داران با تاکید بر اینکه رویکرد شورا و شهرداری حمایت از فعالان فرهنگی و هنری است، افزود: امیدواریم با راه اندازی خانه ' فرهنگ و هنر ' شهرستان و سازماندهی هنرمندان، زمینه پیشرفت و تعامل سازنده با فعالان این عرصه را بیش از پیش فراهم کنیم.
وی از ' چهار شب نشینی در بوستان شقایق' ، 'جشن امام رضا(ع) در دهه کرامت'، 'نمایش کدوی قلقله زن'، 'جنگ های شادی' و 'ستادهای نوروزی' به عنوان برنامه های مورد حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر داران در راستای توجه به هنر نام بُرد و بر تداوم حمایت مالی و معنوی شورا و شهرداری این شهر از طرح های مصوب کمسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این شورا تاکید کرد.
تئاتر یکی ازهنرهای هفتگانه است که در آن ترکیبی از سخن، حرکات، موسیقی، رقص، صدا و نور برای اجرا بهره گرفته می‌شود.
تئاتر واژه‌ای است یونانی در لغت به معنای چیزی که به آن نگاه می‌کنند. در فارسی به تئاتر « نمایش » می‌گویند.
پیشینه تئاتر به رقص های اولیه بشر به هنگام جادوی طبیعت و حیوانات باز می‌گردد. بشر با انجام این حرکات نمایشی سعی در تسخیر نیروهایی داشت که هدایتشان در دست او نبود.
اولین تئاتر ایران در شهر رشت شروع به کار کرد. نخستین تئاتر زنان در ایران نمایش آدم و حوا بود که توسط جمعیت نسوان وطنخواه در تهران اجرا شد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
گ/9861 / 2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37749/تئاتر-فریدن-روی-ریل-پیشرفت
بستن   چاپ